Permalänk

Hemmastudio

Hej.
Min son vill börja spela in musik och behöver köpa en dator. Vad ska man lägga krut på och har ni några tips?

Permalänk
Medlem

@MartinJarl: Det här kan bli precis hur dyrt som helst.

Steg ett är att välja inspelningsmiljö. ProTools? Cubase? Logic Pro? Detta kommer diktera vilken dator du behöver köpa (Windows eller macOS).

Vad spelar vederbörande? Sång? Instrument som går att lajna? Instrument som behöver mikrofon? Hur många isf? För gitarr klarar du dig med typ 4 stycken, men ska du få bra ljud från ett trumset snackar vi om ett dussin mikrofoner.

Får jag ge ett tips blir det: Köp en Mac Book Pro och Logic. Köp ett Thunderbolt-kompatibelt ljudkort med åtta in-kanaler (helst ska alla kanaler klara både XLR och tele, men du får göra en avvägning). Mikrofoner efter behov. SM-58 är ju standard för live-sång och duger ok till inspelning också. Jag hade en Rode NT-2 när jag började, den var ganska bra. SM-57 är nice att spela in gitarr med.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

@GLaDER: Planen är Cubase. Han spelar gitarr, bas och trummor men har nog tänkt att köpa ett trumprogram och separat ljudkort. Jag kan typ inget om datorer och tänker mest vad man ska lägga pengarna på, processor, RAM etc?

Permalänk

@GLaDER: Något begränsad budget oxå

Permalänk
Medlem

@MartinJarl: Det behövs inget märkvärdigt. Kolla på systemkraven för Cubase här. En dator med en modern processor, 16 GiB RAM och en stor SSD kommer du nog långt på.

Visa signatur

Permalänk

@GLaDER: Prioritera SSD?

Permalänk
Medlem

@MartinJarl: Prioritera RAM

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

@MartinJarl: Jag har väldigt svårt att rekommendera budgetdatorer. Du får hoppas att någon vänlig själ med bättre koll på segmentet hittar förbi.

Visa signatur