Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Visar Bredbandskollen fel?

Eller varför blir det såhär på två mätningar på Speedtest och Bredbandskollen gjorda direkt efter varandra på samma dator och uppkoppling?

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung S34E790C UW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av richie.f:

Eller varför blir det såhär på två mätningar på Speedtest och Bredbandskollen gjorda direkt efter varandra på samma dator och uppkoppling?
https://i.imgur.com/7poqkMT.png
https://i.imgur.com/ltAAUxC.png

Jag har liknande problem när jag mäter via Bredbandskollen på datorn. Jag har inte samma operatör som dig, då jag kör med Telia, så måste vara något hos Bredbandskollen

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av richie.f:

https://i.imgur.com/7poqkMT.png
https://i.imgur.com/ltAAUxC.png

Bredbandskollens webbvariant är rätt känslig av sig och har knepiga standardinställningar.
Testa att välja "avancerad mätning" och "websockets (prioriterat)", brukar funka bättre.

En annan sak du kan testa är att öppna ett inkognito/privat fönster i webbläsaren. (Där brukar inte webbläsartillägg laddas, vilket av någon anledning tenderar att påverka BBK.)

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Jag har märkt exakt samma sak, kör du Chrome eller Firefox? För går jag över till Edge får jag mer "rimliga" svar i uppladning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

"Webbläsartillägg kan orsaka problem med Bredbandskollen"
https://www.bredbandskollen.se/blog/2019/09/13/https-www-goto...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Byt webbläsare, de visar alla lite olika men din mätning beror nog på en inställning eller tillägg när skillnaden är så där stor.
Mätt med olika webbläsare, ingen last på nätet och ca 1 minut mellan >

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Av någon anledning får jag dåligt på uppload på Malmö och Göteborg. Stockholm har jag full fart på.
Speedtest är normalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Det blir jättedåliga resultat på Chrome och Firefox som jag använder, testar jag Edge blir det full speed. Tror det blir konflikt med NoScript, Adblock och LastPass och förmodligen något mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

@evil penguin: Yes, incognito-mode i Firefox gav mig mer sanna upp-hastigheter på Bredbandskollen. Chrome ger det också.

Men eftersom det fungerar på Speedtest så känns det ju som att det är något med Bredbandskollen som är dåligt. Det känns ju som att deras trovärdighet sjunker rätt rejält om man ska få olika värden med olika webbläsare, när andra lösningar uppenbarligen klarar det galant

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung S34E790C UW

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av richie.f:

@evil penguin: Yes, incognito-mode i Firefox gav mig mer sanna upp-hastigheter på Bredbandskollen. Chrome ger det också.

Men eftersom det fungerar på Speedtest så känns det ju som att det är något med Bredbandskollen som är dåligt. Det känns ju som att deras trovärdighet sjunker rätt rejält om man ska få olika värden med olika webbläsare, när andra lösningar uppenbarligen klarar det galant

Jag tror det går att ställa in nått tillägg så att Speedtest också påverkas. Ingen mätmetod är helt perfekt, inte ens de som använder egen mjukvara för att mäta och sppetest är ju inte helelr helt vän med webbläsarna....

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av richie.f:

Ja, jag håller med om att det känns knasigt att de inte gör något för att laga det hela, framförallt eftersom det i "avancerat" på BBK går att välja alternativa mätmetoder som verkar fungera mycket bättre.
Dvs, det känns som att lösningen redan existerar även på BBK, men de har en annan mätmetod som de använder som standard.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Jag har alla tillägg aktiverade i privatläget så jag kör denna istället

På min 100/100 lina med vpn
Network operator: Bahnhof AB
Support ID: xxxxxxxx
Latency: 9,721 ms
Download: 102,479 Mbit/s
Upload: 100,809 Mbit/s

la till ett test resultat