Initiera befintlig disk?

Permalänk

Initiera befintlig disk?

Hej!

Har ett väldigt lustigt problem efter lite strul med troligtvis Windows / Windows update tidigare idag. Men efter massa strul så hoppade allt igång, men senare upptäckte jag att en hårddisk saknades ( Min 2tb lagringsdisk ) jag hittar den inte i utforskaren heller inte i diskhantering men får upp en ruta jag inte fått förut, se bifogad bild.

Törs jag då initiera den på nytt ( disk1 ) utan att förlora allt mitt innehåll? Om inte kom gärna med något förslag, har mycket värdefull och nostalgiskt innehåll som ej går att få tillbaka annars..

Med vänlig hälsning,

Kevin.

Bild: https://prnt.sc/rbovu0

Permalänk
Medlem

Jag skulle INTE initera den, jag skulle försöka återställa partitionen.
Det låter som partitionen av någon anledning "tappats bort".

Osäker på vilka programvaror som finns att tillgå för denna operation. Det är ganska länge sedan jag råkade ut för en situation där jag återställde en partition.

Lite info och en programvara jag inte kan utala mig om finns på:
https://www.diskpart.com/windows-10/recover-lost-partition-wi...
https://www.active-undelete.com/howto_restore_part.htm

Permalänk
Medlem

Gör inget alls på den disken innan du har en disk-image-kopia på den gjord med tex macrium reflect, clonezilla etc. till en (tillräkligt stor) extern USB-disk - det skall vara en full image av disken - ingen 'smart' kopiering eller annat.

Det är dina data på disken som ligger i potten om du provar runt med olika saker diskhanteraren - jag skulle aldrig ge MS den förtroendet utan att ha kopia på allt så att det går backa tillbaka till statusen innan försöket.

är disken stor - köp ännu större USB-disk och sweetspot är 8TB externa USB-diskar

Permalänk
Medlem

Har med framgång fått tillbaka partioner med TestDisk. Alltså rekommenderar jag det.

Håller även med det ovanstående rådet, speciellt om informationen är viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har med framgång fått tillbaka partioner med TestDisk. Alltså rekommenderar jag det.

Håller även med det ovanstående rådet, speciellt om informationen är viktig.

Kunde inte säga det bättre själv. Det följer med på de flesta live-usb linux som till exempel knoppix

Permalänk
Medlem

om man ändå vågar sig på en live-linux som knoppix, systemrescuecd mfl. så kan man göra diskimagen med ddrescue då den har i alla fall har lite skyddsgrejor för nybörjarmisstag i jämförelse med att använda 'dd'

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

om man ändå vågar sig på en live-linux som knoppix, systemrescuecd mfl. så kan man göra diskimagen med ddrescue då den har i alla fall har lite skyddsgrejor för nybörjarmisstag i jämförelse med att använda 'dd'

Testdisk kan också göra image, med full kontroll utan risk (vill man göra fel så kan man säkert, men jag tror testdisk använder ddrescue i bakgrunden, bara trevligare interface enligt mig), men en image behöver ju en full disk av plats också som inte alla har...

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Svarar mer generellt här men har läst och sett vad ni alla har skrivit!

Så det går alltså att göra backup på disken som inte hittas i datorn? Samt ni tror att allt innehåll är kvar? Jag har ju inte initierat den för jag är rädd att något skall försvinna då... Samt eftersom windows har strulat, tror ni inte det kan ha med windows att göra? Att ex: en ominstallation kan få igång det? Disken funkade liksom hur bra som helst 15.21 igår, medans runt kvällningen märkte jag att den var borta, kan väl inte ha gått sönder bara rakt upp och ner under tiden där i mellan?

Än en gång, tack så mycket för alla svar! Uppskattar det till tusen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Så det går alltså att göra backup på disken som inte hittas i datorn?

Felet du får indikerar att partitionstabellen är trasig, d.v.s. informationen om vad som finns på disken har blivit korrupt av någon anledning. Men så länge som disken faktiskt fungerar i övrigt så går det alltid att bara läsa disken från start till slut och göra en kopia på den (men kopian kommer förstås ha samma fel).

Det viktiga är att under inga omständigheter göra något som skriver till disken, för då är risken stor att du förlorar data (det räcker att skriva över data en gång för att den i praktiken ska bli omöjlig att återställa). Det är också orsaken till att man brukar föredra att göra en kopia av disken som man kan leka med utan att riskera att originalet skadas ytterligare.

Skrivet av Zerion123:

Samt ni tror att allt innehåll är kvar?

Om felet faktiskt beror på att partitionstabellen är trasig så bör datan finnas kvar, men det är även möjligt att det handlar om något hårdvarufel. Oavsett så bör datan rent fysiskt ligga kvar på hårddisk-skivorna, frågan är bara hur svårt (och dyrt) det är att få tillbaka den.

Skrivet av Zerion123:

Samt eftersom windows har strulat, tror ni inte det kan ha med windows att göra? Att ex: en ominstallation kan få igång det?

Nej, en ominstallation av Windows lär inte hjälpa det minsta, detta är ett problem med disken och inte OS:et.

Permalänk
Skrivet av perost:

Felet du får indikerar att partitionstabellen är trasig, d.v.s. informationen om vad som finns på disken har blivit korrupt av någon anledning. Men så länge som disken faktiskt fungerar i övrigt så går det alltid att bara läsa disken från start till slut och göra en kopia på den (men kopian kommer förstås ha samma fel).

Det viktiga är att under inga omständigheter göra något som skriver till disken, för då är risken stor att du förlorar data (det räcker att skriva över data en gång för att den i praktiken ska bli omöjlig att återställa). Det är också orsaken till att man brukar föredra att göra en kopia av disken som man kan leka med utan att riskera att originalet skadas ytterligare.
Om felet faktiskt beror på att partitionstabellen är trasig så bör datan finnas kvar, men det är även möjligt att det handlar om något hårdvarufel. Oavsett så bör datan rent fysiskt ligga kvar på hårddisk-skivorna, frågan är bara hur svårt (och dyrt) det är att få tillbaka den.
Nej, en ominstallation av Windows lär inte hjälpa det minsta, detta är ett problem med disken och inte OS:et.

Så alla förslag här ovan är bara att glömma eller? Vill verkligen ha tillbaka informationen, är tokfull med massa bilder, filmer, filer, program, med mera som jag vill ha tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Så alla förslag här ovan är bara att glömma eller? Vill verkligen ha tillbaka informationen, är tokfull med massa bilder, filmer, filer, program, med mera som jag vill ha tillbaka..

Detta har inget alls med windows att göra.

Tipsen ovan är att använda linux för att återställa den informationen som blivit skadad som gör att resten av disken inte går att läsa.

Det kan såklart vara värre fel som mjukvara inte kan hjälpa med, men finns inga lika bra verktyg till windows som är gratis.

Ladda ner knoppix på en bootbar usb och prova testdisk, tar inte lång stund att indersöka.

Testdisk läser bara så inget ska skadas, men ginns såklart risk att den skadas mer om det är allvarlig hårdvarufel (men det brukar höras)

Hjälper inte mjukvara så blir det extremt mycket svårare dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Så alla förslag här ovan är bara att glömma eller?

Nej, alla förslag du har fått är bra vad jag kan se. D.v.s. gör en avbild av disken och använd något dataåterställningsprogram (t.ex. TestDisk som nämnts) på avbilden. Alternativet är att anlita något företag som sysslar med sånt, men då får du räkna med att betala dyrt. Men oavsett vad du väljer att göra så är det alltid bra att ha en kopia av disken, så det bör vara det första steget.

Permalänk

Okej, tackar än en gång! Skall beställa en extern 8TB hårddisk som jag kan lägga in avbilden på! Så får avvakta till dess då! Så windows behöver jag inte installera om? Mycket märkligt för i samma veva har jag även strul med Grafikkortet, vilket ökade min misstanke om windows och dess uppdateringar med mera...

Permalänk
Medlem

Ni som säger att han ska spara en avbild av disken, hur gör han det om disken inte ens går att initierar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Ni som säger att han ska spara en avbild av disken, hur gör han det om disken inte ens går att initierar?

Lågniva-kopiering, i linux tex med redan nämnda dd, ddrescue, testdisk, clonezilla, etc.

Inget som tyder på att disken är borta (dvs fysiskt trasig) vad jag ser. bara att information om partitioner, etc har försvunnit. Det brukar gå att fixa tex med testdisk, men alltid bäst att göra en kopia. Man kan låta testdisk söka igenom disken och leta efter partionsinformation, utan att skriva något, men, återigen, beroende på hur viktig informationen är, så kan det vara bäst att göra en kopia först. Sen kan man använda disken man köpt för backup.

Edit: disken går nog att initiera, TS har inte försökt. Om man gör det så kommer inte informationen tillbaka och det blir svårare att få tillbaka den på andra sätt.

Permalänk
Medlem

Kan du precisera lite närmare vilket sorts strul du upplevde med datorn i samband med en Windows Update?

Vad ar du för nätaggregat och hur gammalt är det?

En möjlig orsak till detta fel är "smutsig ström" med för hög ripple som kan korrumpera data på en disk som accessas i precis det ögonblick som den felaktiga strömmen levereas av agget. När man uppdaterar Windows drar datorn mer ström än vanligt samt så sker läsningar av alla diskar så det är en möjlig orsak till korruptionen.

I alla fall till Windows finns Testdisk Data Recovery som du kan ladda ner och läsa mer om här: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk som förhoppningsvis löser ditt problem.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Okej, tackar än en gång! Skall beställa en extern 8TB hårddisk som jag kan lägga in avbilden på! Så får avvakta till dess då! Så windows behöver jag inte installera om? Mycket märkligt för i samma veva har jag även strul med Grafikkortet, vilket ökade min misstanke om windows och dess uppdateringar med mera...

Det är inte helt konstigt att det händer som i detta fall. Beronde på vad strulet med grafikkortet inneburit.

Det finns en orsak till att man inte ska "stänga av datorn genom att håll in ström-knappen", samt att man som sista utväg skall bryta strömmen till datorn. (Ibland är dock dessa allternativ det enda man kan använda sig av.)

Sker aktiv skrivning i någon form till disken under ström-brytning är risken stor att något blir korrupt.
Ibland räcker någon form av checkdisk för att få ordning på problemet, ibland "försvinner allt". Det är egentligen inte borta, det är bara "index-listan" som blivit korrupt.
Det är lite samma orsak till varför man särskillt ska använda "säker borttagning" på usb-minnen/usb-diskar utan aktiv strömförsörjning. Man "stänger" helt enkelt ner dessa före man bryter strömmen genom att koppla ur dessa. (Det finns fler orsaker till varför säker borttagning skall användas, men detta är ett av dem.)
Är det en disk med separat strömförsörjning, så är risken mycket liten att annan data än det som aktivt skrivs blir korrput, om man kopplar ur usb-kontakten utan att använda säker borttagning, sålänge strömen förblir inkopplad en kort stund. Kopplar man bara bort strömförsörjningen utan att tänka sig för medans disken är aktiv, så är "förlustrisken" i princip lika stor som med interna diskar.

Även strömavbrott kan leda till detta problem.

Även ett "överslag" i nätagget som leder till att någon säkerhetsfunktion utlöser och stänger ner nätagget kan leda till detta resultat.

Ett råd.
Se till att ha minst två kopior på det du vill spara.
En kopia i datorn eller där du önskar, samt förslagsvis på en extern hårddisk.
Nästa gång du råkar ut för ett liknande problem, eller ett faktiskt disk-ras, så har du en kopia av det senast kopierade iallafall.
(Min gissning är liksom många andras, att det inte är frågan om ett faktiskt disk-ras i detta fall.)

Permalänk

Tack för allt! Återkommer när jag fixat extern hårddisk som jag kan lägga backup på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är inte helt konstigt att det händer som i detta fall. Beronde på vad strulet med grafikkortet inneburit.

Det finns en orsak till att man inte ska "stänga av datorn genom att håll in ström-knappen", samt att man som sista utväg skall bryta strömmen till datorn. (Ibland är dock dessa allternativ det enda man kan använda sig av.)

Sker aktiv skrivning i någon form till disken under ström-brytning är risken stor att något blir korrupt.
Ibland räcker någon form av checkdisk för att få ordning på problemet, ibland "försvinner allt". Det är egentligen inte borta, det är bara "index-listan" som blivit korrupt.

Detta är en av de saker som skiljer mellan äldre och nyare filsystem och varför NTFS borde ha ersatt med något modernare för länge sedan - de flesta moderna filsystem är transaktionsbaserade och av COW-typ vilket gör att det finns ingen 'intermedian-läge' utan antingen är datat skriven och kan läsas när som helst även vid en krasch-omstart eller så finns inte datat alls och man rollbackar till en punkt/state innan och utgår därifrån och i de flesta moderna OS och filsystem så handlar det om max 30 sekunders skrivförlust som mest

Citat:

Det är lite samma orsak till varför man särskilt ska använda "säker borttagning" på usb-minnen/usb-diskar utan aktiv strömförsörjning. Man "stänger" helt enkelt ner dessa före man bryter strömmen genom att koppla ur dessa. (Det finns fler orsaker till varför säker borttagning skall användas, men detta är ett av dem.)

Även den delen kan skita sig riktig ordentligt med fel OS och hårdvara i kombination fast man gör allt 'rätt' enligt boken.

Ta fallet windows XP i kombination med WD-book 3.5" med extern 12V matning av tidsperioden 2010 - 2015 där en buggig USB/SATA-controller i WD-book där man kunde i ett fall av 10-20 hamna i läge där början av $MFT och $MFT_mirr skrivs över med fullständig slump och gör diskinnehållet extremt svårräddningsbart med de programvaror som fanns under den här tidsperioden och att tappa 4 TB i en smäll känns!, och räddningskvaliten med köpeprogram som R-studion gav extremt dålig resultat (läs data på 'scrape'-nivån) - efter den 3' gången började jag undersöka varför...

Första klustret $MFT och $MFT_mirr är NTFS filsystemets viktigaste sektorer där allt utgår ifrån, där pekas fortsättningen av $MFT som kan vara på helt annan del av disken, bitmapfiler, säkerhets och journalfiler (som inte visas vid fillistning) finns också där och hör till halvdussinet 'osynliga' filer som finns först i $MFT och är livsnödvändiga för NTFS och det ironiska att $MFT självrefererar sig i $MFT.

Efter dessa filer (i samma kluster) är början av roten av filsystemet med kanske 30-50 poster oftast av direktory-typ där resten av filsystemet grena sig ifrån och vid förlust av $MFT första kluster så brukar rotnivån och 1' nivån av under-direktoryna ryka och det kanske är enstaka grenar av nivå '2 och djupare ned i filträdet som en diskräddningsprogram kan hitta om 'klippet' görs på rätt ställe så den kan identifiera biten som början på en bit $MFT, om detta senare i texten.

Första klustret av $MFT och $MFT_mirr är dom klustren som läses allra först av filsystemet vid bootning och skrivs sist av alla vid en stängning av filsystemet och/eller datorn stängs av (det är accesstider och lite annat som uppdateras i den viktigaste av alla sektorer... - den som aldrig borde röras i för att minimera risken för misstag - men i NTFS ändras varenda gång filsystemet öppnas och stängs!!).

I kombination med XP och WD-book kunde man ibland få lägen med havererad $MFT och $MFT_mirr av anledningen att kommandon för att stänga av disken kom för kvickt inpå de sista skrivkommandorna för startsektorerna för $MFT och $MFT_mirr när filsystemet stängdes och båda skrevs då över med slump fast det fysisk var på helt olika ställen på disken och diskmotorn varande ned direkt efter.

Detta vet troligen MS om att detta har hänt - varför tror ni att filsystemet inte stängs när du stänger av datorn med win10! (du måste trycka shift samtidigt som du ger avstängningskommandot om filsystemet skall stängas), utan lämnar den i samma status som om du hade dragit ut strömsladden till disken!? I win-versioner senare efter XP så såg man att USB-stickan inte slocknade på sin LED fast man gjort "säker borttagning" och stickan är fortfarande strömsatt och externa hårddiskens motor fortsätter att spinna etc. Numera med win10 är det lite blandad beteende om en disk/USB-sticks stängs av eller inte när man gör en "säker borttagning" - men om man inte stänger filsystem och inte låstas om det vid nästa anslutning så går det hela oupptäckt för de flesta! (tills man skall accessa disken under linux vill säga...)

Det är inte helt MS fel för problemet eftersom det handlar om buggiga USB/SATA-chip i kombination win-XP - men skulden finns ändå och ansvaret till dataförlusten för användaren är fortfarande att MS inte ännu skapat ett bättre och mer robust filsystem som tål plötsliga avbrott bättre! och att inte pilla i viktiga sektorer med onödigt uppdaterande hela tiden!!.

---

Första klustret $MFT och $MFT_mirr är NTFS grundbult[1] och förstörs dom så kollapsar hela filsystemet då att hitta fortsättningen på $MFT är jättesvårt eftersom datat inte ligger i jämna intervall i struktur med fast avstånd utan som en journal med olika längder beroende på filnamnslängder, data för småfiler, extension och tabeller som pekar vidare och när man nyper huvudet (första klustret av $MFT) så är det som att skära itu en korv och det du ser i snittytan av datat, inte kan se om det är bit av en småfil, filnamn, data för extension och det finns heller inga 'magic-word' som kan synka upp och därmed kan hitta en vettig startpunkt igen om man läser in en bit in på sektorn/klustret, inte heller var nästa kluster fortsätter då $MFT växer dynamisk (och refererar till sig själv hela tiden, på en annan bit av $MFT på annan ställe som ingen vet var den finns då allt hänger på starten av $MFT för att se tråden som binder ihop själva $MFT, var de ligger på disken och vilken ordning) på samma sätt som andra filer och är det mycket småfiler som lagras lokalt _i_ $MFT så fragmenterar den också ut över hela disken.

Det är alltså skitsvårt att laga en NTFS-filsystem när huvudet av $MFT och $MFT_mirr är skadade och förstörda samtidigt.

Med detta i bakhuvudet och svidande förluster så lärde man sig att den säkraste sättet att 'avsluta' en arkivlagring på en WD-book var att vänta tills diskaktiviteterna lugnat ned sig - sedan med en bestämt ryck slita ut USB-anslutningen och sedan hoppas på att NTFS 'fsck' reparerar upp det som fattades vid nästa anslutning (alltså på samma sätt som win10 gör idag vid avstängning - ja om man inte trycker 'skift' samtidigt vid avstängning), för gjorde man 'rätt' med "säker borttagning" så fick man en käftsmäll förr eller senare och all data på WD-book blev plötsligt väldigt permanent oåtkommligt...

Av ovanstående orsak och erfarenheter av detta är därför jag kalla NTFS för en 'skört' filsystem - det finns 2 kluster som håller korthuset uppe, försvinner båda så faller hela alltet. Det är också orsaken till att jag anser att MS borde snarast designa en ny OS-filsystem som tål sådana saker, har funktioner hämtat från moderna filsystem som BTRFS/ZFS, native snapshothantering etc. då MS egna VSS (volyme shadow copy services) är ett plåsterhärke utan dess like och det finns många corner-cases där det inte fungerar och användarna hamnar i kläm med mer eller mindre stora dataförluster - Dessutom bygger MS hela uppdaterings-cirkus på att VSS fungerar och är extremt beroende av det för sina uppdateringar... ni som har icke fungerade dator efter en MS uppdatering och det inte repar sig efter 3 ytterligare kall-boot omstarter - har förmodligen hamnat i en av de många corner-cases som VSS har då den inte lyckats gå tillbaka till en tidigare rollback/startpunkt.

---

Sedan kan man också fråga sig - Varför pilla i en partitionstabell överhuvudtaget när man uppgraderar en OS? - partitionstabeller pillar man _bara_ i när man skall bygga om strukturen och geometrin på disken - resten av tiden är det 'hands off' för alla OS och skall inte alls röras -så tekniskt sett borde inte en partionstabell gå sönder oavsett hur många OS-uppdateringar man än gör!!

[1] Från romanen https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundbulten där en av interna närmast maniskt lossade på alla skruvar och muttrar denne kunde få loss, både smått och stort och hoppades att hitta den 'grundbulten' som fick hela fängelset att rasa ihop.