Tävla om valfri Komplett-PC!

Gäller reklamation för begagnade enskilda produkter som ingick vid köp?

Permalänk

Gäller reklamation för begagnade enskilda produkter som ingick vid köp?

En person har fått ett par hörlurar i ett paket när denne köpte en telefon från elgiganten. Om han säljer dom i andrahand, gäller reklamation fortfarande?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hardware1234567:

En person har fått ett par hörlurar i ett paket när denne köpte en telefon från elgiganten. Om han säljer dom i andrahand, gäller reklamation fortfarande?

Nej,

Reklamationsrätten gäller endast för förstahandsköpare och inte andrahandsköpare.
Garanti är helt upp till ÅF att avgöra. Som regel är det endast förstahandsköpare men självklart finns det undantag.

Eventuellt ger elgiganten andrahandsköpare garantirätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Det visste jag inte. Det gäller alltså aldrig i andra hand? Jag har alltid trott att man kan reklamera en andrahandsvara så länge man har tillgång till kvittot.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hardware1234567:

@DavidtheDoom: Det visste jag inte. Det gäller alltså aldrig i andra hand? Jag har alltid trott att man kan reklamera en andrahandsvara så länge man har tillgång till kvittot.

Enligt lag gäller bara reklamationsrätten förstahandsköparen. Omöjligt att bevisa motsatsen om kvittot är utan namn.

Notera här att reklamation och garanti är två olika saker.
Garanti är frivilligt åtagande från tillverkare eller säljare.
Reklamationsrätt är lagstadgat ansvar enligt konsumentköplagen och gäller mellan förstahandsköpare och säljare. I utsträckning även tillverkare om säljare är i obestånd (konkurs).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Intressant. Hur fungerar det då med presenter? Säg om jag köper en produkt, då står ju jag på kvittot. Om den som får presenten får problem med produkten, får denne inte reklamera då? Måste jag bli inblandad för att lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardware1234567:

@DavidtheDoom: Intressant. Hur fungerar det då med presenter? Säg om jag köper en produkt, då står ju jag på kvittot. Om den som får presenten får problem med produkten, får denne inte reklamera då? Måste jag bli inblandad för att lösa detta?

Skulle påstå att om man ska följa konstens alla regler så ja.
I praktiken så brukar det dock räcka bra med att man visar upp kvittot och förklarar läget så brukar inte en återförsäljare bråka.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hardware1234567:

@DavidtheDoom: Intressant. Hur fungerar det då med presenter? Säg om jag köper en produkt, då står ju jag på kvittot. Om den som får presenten får problem med produkten, får denne inte reklamera då? Måste jag bli inblandad för att lösa detta?

Reklamationsrätten gäller bara köparen. Inte mottagaren av en gåva.
Som sagt gäller väl nästan alltid garanti och sannolikheten att ett företag medvetet strular är inte speciellt hög. Med det sagt, du har ingen rätt till reklamationsrätten enligt lag.

Skrivet av MoNkeY-05:

Skulle påstå att om man ska följa konstens alla regler så ja.
I praktiken så brukar det dock räcka bra med att man visar upp kvittot och förklarar läget så brukar inte en återförsäljare bråka.

Absolut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Svenska lag=allt följer köparen.
Många butiker/återförsäljare/tillverkare har dock egna interna regler/policys att allt istället följer varan.

Ofta funkar det i alla fall så länge man har kvitto, men problemet är OM nån inom "hanterings kedjan" (den som tar imot/packar/skickar/tar imot/felsöker/lagar/packar/skickar tillbaks/nån makt galen mellanchef/osv/osv, dvs kan vara många inblandade) har en dålig dag/är en komplett idiot överlag/osv/osv så har man ingen lag i ryggen att åberopa/luta sig mot.
Det enda man kan göra då är att antingen prova igen o hoppas på annan/andra personer inblandat, heller gå högre upp i företaget/företagen (heller med andra ord stångas med en stenvägg vilket tyvärr oftas är vad det känns som).

DETTA är varför JAG tycker att folk betalar åt helvete för mycket för begagnat skit!
Och Beg menas med 1sek efter köpet så är det en Beg vara även om den är oöppnad.
Det är helt enkelt inte värt risken att OM varan går sönder få problem att få den lagad/reklamerad.
Runt 50% för vad en liknande vara säljs för IDAG (dvs inte nypriset för 5år sedan) är skäligt för Beg varor, beror givetvis lite på vad det är med men mer än +-10% börjar bli för mycket.

Och med liknande vara så är det ju funktion/snabbhet/etc som menas, tex grafikkort/cpu som blir snabbar för varje generation så man får då gå ner 1-3 steg från värsta till näst/tredje värsta idag om det är relativt nytt CPU/GPU man säljer.

Finns två undantag och det är.
1, efter varan tex ett moderkort slutat tillverkats och har sålts slut i butiker så kan det vara värt lite mer ett tag för dom som behöver ett moderkort med den lite äldre sockeln då allt annat i burken är helt/fungerande.
2, efter ett ganska långt tag då varan börjar räknas som retro/samlar status som tex NES/SNES/osv som bara går upp å upp i pris idag.

Ett exempel på där företagets regler/policy sällan upprätthålls är Samsung.
Dom har (hade?) en världs policy som var typ "köp var som helst laga var som helst"
Men köpte man nåt genom grå import som troligen ALLA butiker dom senaste 20 åren troligen pysslat MYCKET med, men minst en del av.
Så nope blir kalla handen direkt då dom upptäcker det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Svenska lag=allt följer köparen.
Många butiker/återförsäljare/tillverkare har dock egna interna regler/policys att allt istället följer varan.

Ofta funkar det i alla fall så länge man har kvitto, men problemet är OM nån inom "hanterings kedjan" (den som tar imot/packar/skickar/tar imot/felsöker/lagar/packar/skickar tillbaks/nån makt galen mellanchef/osv/osv, dvs kan vara många inblandade) har en dålig dag/är en komplett idiot överlag/osv/osv så har man ingen lag i ryggen att åberopa/luta sig mot.
Det enda man kan göra då är att antingen prova igen o hoppas på annan/andra personer inblandat, heller gå högre upp i företaget/företagen (heller med andra ord stångas med en stenvägg vilket tyvärr oftas är vad det känns som).

DETTA är varför JAG tycker att folk betalar åt helvete för mycket för begagnat skit!
Och Beg menas med 1sek efter köpet så är det en Beg vara även om den är oöppnad.
Det är helt enkelt inte värt risken att OM varan går sönder få problem att få den lagad/reklamerad.
Runt 50% för vad en liknande vara säljs för IDAG (dvs inte nypriset för 5år sedan) är skäligt för Beg varor, beror givetvis lite på vad det är med men mer än +-10% börjar bli för mycket.

Och med liknande vara så är det ju funktion/snabbhet/etc som menas, tex grafikkort/cpu som blir snabbar för varje generation så man får då gå ner 1-3 steg från värsta till näst/tredje värsta idag om det är relativt nytt CPU/GPU man säljer.

Finns två undantag och det är.
1, efter varan tex ett moderkort slutat tillverkats och har sålts slut i butiker så kan det vara värt lite mer ett tag för dom som behöver ett moderkort med den lite äldre sockeln då allt annat i burken är helt/fungerande.
2, efter ett ganska långt tag då varan börjar räknas som retro/samlar status som tex NES/SNES/osv som bara går upp å upp i pris idag.

Ett exempel på där företagets regler/policy sällan upprätthålls är Samsung.
Dom har (hade?) en världs policy som var typ "köp var som helst laga var som helst"
Men köpte man nåt genom grå import som troligen ALLA butiker dom senaste 20 åren troligen pysslat MYCKET med, men minst en del av.
Så nope blir kalla handen direkt då dom upptäcker det.

Står det någonting att de vägrar garanti om man köpt från en ÅF utanför Sverige?