Ladda bärbar dator vid mobilladdare USB A->C?

Permalänk
Medlem

Ladda bärbar dator vid mobilladdare USB A->C?

Frågan är alltså ganska enkel, men svaret verkar ha många "det beror på". Går det (generellt) att ladda en bärbar dator som laddar via USB C PD med en vanlig strömadapter för mobilladdare, alltså sådana som har uttag för USB A och skickar ut 5V med omkring 2A? Jo, har sökt på frågan på nätet, men med hundra olika kontakter och standarder (USB A, C, Qualcomm QC med och utan PD-kompatibilitet, olika revisioner av PD-protokollet etc) är det omöjligt att få ett vettigt besked.

Jag är medveten om att det skulle laddas väldigt långsamt, men samtidigt tillräckligt snabbt för att ladda ett batteri på en bärbar dator fullt över natten.

Permalänk
Medlem

nope. går inte. det krävs en USB laddare med power delivery standarden.
datorer brukar oftast kräva betydligt högre volt för att kunna ladda batteriet vilket PD kan leverera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det skiljer sig också mellan datorer om de tillåter laddning genom viss V/A kombination.
Jag har tre olika bärbara på jobbet som laddar via USB-c. Dell-datornkräver minst 60w för att börja ladda, HP-datorn börjar ladda vid 30w, Lenovo-datorn vid 18w. Så generellt går det inte att svara tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

nope. går inte. det krävs en USB laddare med power delivery standarden.
datorer brukar oftast kräva betydligt högre volt för att kunna ladda batteriet vilket PD kan leverera.

Skrivet av istream:

Det skiljer sig också mellan datorer om de tillåter laddning genom viss V/A kombination.
Jag har tre olika bärbara på jobbet som laddar via USB-c. Dell-datornkräver minst 60w för att börja ladda, HP-datorn börjar ladda vid 30w, Lenovo-datorn vid 18w. Så generellt går det inte att svara tyvärr.

Tack för ena svar. Vill man använda USB C PD får man helt enkelt hålla sig till PD-certifierade prylar.

Permalänk

Känner att jag måste slå ett hål på denna myt. jo 2025 kan man ladda en Laptop med en mobilladdare. Det komer bara ta längre tid än med den vanliga dator laddaren.

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Umpalumpan:

Känner att jag måste slå ett hål på denna myt. jo 2025 kan man ladda en Laptop med en mobilladdare. Det komer bara ta längre tid än med den vanliga dator laddaren.

Det gick även 2020! Både min Dell XPS 13 (2019) samt MacBook Air M1 (2020) går fint att ladda med en mobilladdare på 5V 1A.

Min Dell måste dock vara helt avstängd för att laddas på det viset, men går att nödladda med en liten Powerbank på samma sätt.

MacBook Air M1 kan vara igång och ta emot laddning samtidigt