Sempron 3100+ med Ubuntu 20.04 64-bit

Permalänk
Medlem

Sempron 3100+ med Ubuntu 20.04 64-bit

Hej

Som rubriken lyder så har jag en Sempron 3100+ med Ubuntu 20.04 64-bit. Vad jag förstår det som så är det den första 64-bit processorn från AMD?

Jag har en server som står på en annan plats än hemma och den har tidigare varit en Pentium 4 ända tills nu när Ubuntu övergav stöd för 32-bits cpuer. Vilket man förvisso kan förstå. Men jag hittade en Sempron 3100+ i mina gömmor. Den borde fungera tänkte jag? Den är dubbelt så snabb. Dock med avbrutna SATA-kontakter på moderkortet, det löste jag med att klippa av en SATA-kabel och löda den direkt på moderkortet. Så hade jag en 120 GB SSD till övers, den blev perfekt för min installation. Endast 2 GB ram men det gör inte så mycket då jag endast ska ha denna som filserver.

Borde inte vara så vanligt att någon någonsin körde 64-bits OS på dessa tidiga 64-bits processorer? Men jag tyckte det var lite kul att kunna fortsätta att använda en dator från år 2004 med senaste versionen av Ubuntu 20.04 64-bit och få allt att fungera närmast perfekt. Det finns fler fördelar med att köra 64-bit än 32-bit med olika CPU-optimeringar osv har jag läst för längesedan. Så det känns ju bra förstås!

Tråden skapade jag här mest för att skriva av mig och dela med mig lite av senaste datorhobbyprojektet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Athlon 64 var först för hemmabruk och Sempron är en lågprisversion på den som lanserade lite efteråt för att utnyttja de chip som inte funkade som Athlon.
Men du har rätt i att XP-64 inte var nått vanligt os för det fanns dåligt med drivrutiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja precis så är det Sempron var AMDs motsvarighet till Intel Celeron.

Synd att Xp-64 inte blev någon hit. Det hade kunnat påskynda migreringen till 64 bit os lite snabbare. Synd att inte fler passade på att migrera över till Linux 64 bit vilket fungerade utmärkt med drivrutiner väldigt tidigt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kul att höra hur du återanvänder gamla prylar. Gillar din lödning av sata-kabeln. Det mesta går om man vill!
Själv hade jag nog varit slapp och stoppat i ett billigt sata-kort!

Hade du verkligen velat stanna kvar på 32bit och P4an, så finns Debian fortfarande som 32bit.
Men det här låter roligare tycker jag.

Skrivet av stoffe_83:

Ja precis så är det Sempron var AMDs motsvarighet till Intel Celeron.

Synd att Xp-64 inte blev någon hit. Det hade kunnat påskynda migreringen till 64 bit os lite snabbare. Synd att inte fler passade på att migrera över till Linux 64 bit vilket fungerade utmärkt med drivrutiner väldigt tidigt.

Skrivet av mrqaffe:

Athlon 64 var först för hemmabruk och Sempron är en lågprisversion på den som lanserade lite efteråt för att utnyttja de chip som inte funkade som Athlon.
Men du har rätt i att XP-64 inte var nått vanligt os för det fanns dåligt med drivrutiner.

Själv körde jag XP64 i många år på olika maskiner. Trivdes jättebra, riktigt rappt operativsystem med modernare kärna än vanliga XP. Stödet för någorlunda vanlig hårdvara var inga problem alls, troligen då det är samma OS som Windows Server 2003. Kan tänka mig att det var värre med gammalt skrot eller mer exotiska prylar.

Däremot gjorde inte microsoft mycket för att marknadsföra det till hemanvändare. Sen ska man inte glömma att XP64 kom ut 2005 och Vista släpptes 2007. Efter det så slussades användare till Vista 64 eller stannade på XP32 för kompatibilitet.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Ja just, Debian finns ju som 32 bit. Men när jag ändå måste installera om så får det bli så här.

Aha jag har knappt kört WinXP och aldrig sett en dator med WinXP 64. Intressant feedback tycker jag, jättebra.

Jag hsr ett billigt sata kort men systemet kunde inte boota från det.

Visa signatur