@Perrablerra:
Har skrivit ut en hel del nu, endast PLA än så länge, har tidigare bara lite erfarenhet av Ender 3D.
+ Tar liten plats, min står på en hylla och är inte ivägen eller sticker i ögonen
+ Inkapslad, håller borta damm och barn
+ Funkar "nästan" out-of-the box utan allt för mycket problem. Har aldrig gjort "leveling" eller andra inställningar vilket jag fått göra ofta på Ender 3D
+ Nätverksstöd är guld värd bara trycka skicka till skrivaren, slippa hålla på med minneskort och sånt, uppskattar det mer än jag trodde.
+ Enkelt att byta filament och skriva ut via touchscreenen
- Det som inte funkar out-of-the box är hållaren för filament, köpte flera FlashForge filament, men inte ens dem passar i hållaren. Ingen information om vilka skrivare deras egna filament passar till heller. Riktigt dåligt och förstör att den är enkel. Man får skriva ut en hållare och ha den utanför enheten. Har skrivit ut ett fleratal hållare, och den ena är sämre än den andra. Den som till sist funkar helt perfekt utan problem var Tush (https://www.thingiverse.com/thing:2047554). Riktigt bra. Men en sådan hållare borde följa med eller i värsta fall finnas att ladda ner från Flashforge hemsida. Men inget. Efter man skrivit ut Tush och använder den, funkar det utan problem också.
- Kameran verkar bara funka braom man använder molntjänsten. Man kan skriva in adressen till skrivaren i en webläsaren, men det verkar bara funka ibland.
- Nätverkskontroll, inget sätt att se status i en webläsaren för utskriften. Man kan se en del från FlashPrint's mjukvara, men ingen App till telefonen eller websida med status verkar finnas.
- Inget stöd i Cura 3D. Deras Flashprint funkar bra och är enkel, men saknar många inställningar som finns i Cura.
- Något begränsad utskriftsyta, de flesta fall så skriver jag bara ut mindre delar ändå. Bara ett par gånger har jag velat skriva ut saker som är något större. 20x15x15 hade varit perfekt för mina behov.
Sammanfattningsvis är jag nöjd med den än så länge, jag skriver alltid ut på "rafts" och inte haft några problem. Det finns inte så mycket inställningar och extra tillbehör att skruva på och förbättra såsom det finns på Ender, där man kan bygga om i stort sett allt. Men det ser jag som en fördel då jag bara vill designa och skriva ut färdiga ritningar och inte kan eller vill lägga tid på göra småförbättringar på hårdvaran.
Skulle ge den 4 av 5. Men i segmentet enkla och billiga 3D skrivare finns inte så många tyvärr.
Hojta till om du har några frågor eller funderingar.