3D-skrivare: Flashforge Finder vs Adventuure 3 vs X

Permalänk

3D-skrivare: Flashforge Finder vs Adventuure 3 vs X

Jag letar efter en 3D-skrivare.

Jag har lite erfarenhet av Ender 3 Pro, men den är lite bulkig och inte så användarvänlig (fast det finns mycker resurser på nätet, så man kan lösa alla problem). Men letar efter mer en press-and-print. Buget runt 5000kr, men om det är något riktigt bra kan gå upp till 10000kr.

Har bara tänkt att skriva ut PLA i dagsläget

Kravlista:
Nätverk (Ethernet och/eller Wifi)
Minsta printyta 14x14x14
Användarvänlig
Går att köpa i Sverige
Ska gå att använda standard PLA

Efter kollat runt så verkar det vara Flashforge Finder eller Adventure 3 som gäller, om jag inte missat något?
Nackdel med båda är att standard PLA-rulle inte passar fysiskt i maskinen, så man måste ha en spole utanför den, men verkar funka bra om man gör på det sättet.

Fördelar med de olika maskinerna

Finder:
Direct Drive (Adventure 3)

Adventure 3:
Kamera som kan övervaka utskrift
Ethernet port
Något större utskrift
Klarar fler material.

Läser man reviews så verkar fler vara nöjda med Finder, men det kan också bara vara att det är fler nybörjare som inte har lika stora krav som de som köper Adventure 3. Svårt att bedöma?

Någon som har erfarenhet av någon av dem? Eller ska jag kolla på någon annan?

Permalänk

Beställt en Flashforge Adventure 3 eftersom Flashforge Finder inte tillverkas längre och Adventure kanske har mer support. , verkar lite mer flexibel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

Beställt en Flashforge Adventure 3 eftersom Flashforge Finder inte tillverkas längre och Adventure kanske har mer support. , verkar lite mer flexibel också.

Vad tycker du om den? Är själv på G att köpa min första 3d printer så vore kalas o höra vad folk tycker om sina maskiner

Visa signatur
Permalänk

@Perrablerra:

Har skrivit ut en hel del nu, endast PLA än så länge, har tidigare bara lite erfarenhet av Ender 3D.

+ Tar liten plats, min står på en hylla och är inte ivägen eller sticker i ögonen
+ Inkapslad, håller borta damm och barn
+ Funkar "nästan" out-of-the box utan allt för mycket problem. Har aldrig gjort "leveling" eller andra inställningar vilket jag fått göra ofta på Ender 3D
+ Nätverksstöd är guld värd bara trycka skicka till skrivaren, slippa hålla på med minneskort och sånt, uppskattar det mer än jag trodde.
+ Enkelt att byta filament och skriva ut via touchscreenen

- Det som inte funkar out-of-the box är hållaren för filament, köpte flera FlashForge filament, men inte ens dem passar i hållaren. Ingen information om vilka skrivare deras egna filament passar till heller. Riktigt dåligt och förstör att den är enkel. Man får skriva ut en hållare och ha den utanför enheten. Har skrivit ut ett fleratal hållare, och den ena är sämre än den andra. Den som till sist funkar helt perfekt utan problem var Tush (https://www.thingiverse.com/thing:2047554). Riktigt bra. Men en sådan hållare borde följa med eller i värsta fall finnas att ladda ner från Flashforge hemsida. Men inget. Efter man skrivit ut Tush och använder den, funkar det utan problem också.
- Kameran verkar bara funka braom man använder molntjänsten. Man kan skriva in adressen till skrivaren i en webläsaren, men det verkar bara funka ibland.
- Nätverkskontroll, inget sätt att se status i en webläsaren för utskriften. Man kan se en del från FlashPrint's mjukvara, men ingen App till telefonen eller websida med status verkar finnas.
- Inget stöd i Cura 3D. Deras Flashprint funkar bra och är enkel, men saknar många inställningar som finns i Cura.
- Något begränsad utskriftsyta, de flesta fall så skriver jag bara ut mindre delar ändå. Bara ett par gånger har jag velat skriva ut saker som är något större. 20x15x15 hade varit perfekt för mina behov.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med den än så länge, jag skriver alltid ut på "rafts" och inte haft några problem. Det finns inte så mycket inställningar och extra tillbehör att skruva på och förbättra såsom det finns på Ender, där man kan bygga om i stort sett allt. Men det ser jag som en fördel då jag bara vill designa och skriva ut färdiga ritningar och inte kan eller vill lägga tid på göra småförbättringar på hårdvaran.

Skulle ge den 4 av 5. Men i segmentet enkla och billiga 3D skrivare finns inte så många tyvärr.

Hojta till om du har några frågor eller funderingar.

Permalänk

Så en uppdatering 9mån senare.

Den har fått problem med "skipping", som jag inte lyckas lösa. Så jag får skriva ut i högre temperatur och mycket långsammare. Har provat byta nozzle (också svindyr). Den har också haft andra problem som gick att lösa.

Problemet började efter jag skrivit ut med Flashforge egna röda filament, det gick också sönder hela tiden, kanske fastnat i "skrivhuvudet"?. Deras svart, vita och grå har funkat bra. (Men maskinen funkar inte så bra efter deras röda).

Notera att flashforge egna filament är mycket dyrare och har fått bra reviews.

Jag skulle rekommendera Prusa Mini+ istället. Efter kollat forum verkar den mycket mer stabil, en kollega har en sådan också, är enkel och problemfri. Inte så dyr med tanke på kvalitén man får: https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/994-original-prusa-mi...

Största nackdelen med Prusa är leveranstid, just nu 1-2veckor, tidigare var det nästan 10 veckors leveranstid.

Så om någon vill köpa min FlashForge Adventure 3, så lämna ett PM