RTX3080 som extern gpu

Permalänk
Medlem

RTX3080 som extern gpu

Hej

Har tankarna på att skaffa ett RTX3080 som extern gpu till min bärbara dator.

Har idag en Razer blade base med i7 10750h och funderar på ett Razer core X chassi till grafikkortet.

Kommer 650w nätagget i chassit att klara av gpu:n och kommer min cpu eller thunderbolt 3 kabel att vara flaskhals för systemet, någon som vet?

https://www.razer.com/gb-en/Gaming-System/Razer-Core-X/p/RC21...

Permalänk
Medlem

650w bör räcka och bli över.
Prestanda kommer du att tappa, verkar vara upp till ~20% beroende på kort och upplösning samt huruvida du använder extern skärm eller inte.

https://egpu.io/forums/mac-setup/pcie-slot-dgpu-vs-thunderbol...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inte en chans att ett 3080 ensamt kan dra 650w. Det skulle inte gå att kyla en sån krets med kylflänsar. Nvidia listar själva att kortet kan dra någonstans under hälften av det.

Hur begränsningen ser ut för thunderbolt är väl knivigare. Tror vi får vänta på tester och reviews. Så det är nog lite mer väntan som gäller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Nyfiken fråga bara vad är det för grafikkort i bärbara från början ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Tack för infon! Nöjer mig med att gå upp i laptopprestanda just nu. Har massa programvaror för arbetet som jag kan ha på max en dator så det blir lättare med en riktigt bra laptop istället. Blir till att köpa en separat stationär om jag vill ha ett sånt kort framöver.

@martincool: Det var ett rtx 2060, valde att byta upp mig till en annan bärbar dator med rtx 2070s istället för den externa lösningen.

Permalänk

@Östfelt: oj någon har för mycket pengar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

@MaxieTheHatter: Tack för infon! Nöjer mig med att gå upp i laptopprestanda just nu. Har massa programvaror för arbetet som jag kan ha på max en dator så det blir lättare med en riktigt bra laptop istället. Blir till att köpa en separat stationär om jag vill ha ett sånt kort framöver.

@martincool: Det var ett rtx 2060, valde att byta upp mig till en annan bärbar dator med rtx 2070s istället för den externa lösningen.

nyfiken några frågor till dej isf. stängs interna grafikkortet av när du använder externa? isf hur mycket låter externa mot använda interna?

Visa signatur