SSD som extern "hårddisk"

Permalänk
Medlem

SSD som extern "hårddisk"

Hej. Köpte denna https://www.24.se/datortillbehor/kablarkontakter/usb-kablar/a...

Samt en ny Kingston 240gb ssd på netonnet. Plockade ur ssdn ur förpackningen satte i adapterkabeln och koppla in i datorn men händer inget alls. Kan se ssdn i "enheter och skrivare" men kan inte göra något med den? Tanken var att använda detta som en vanlig "extern hårddisk" fast mer hållbar eftersom våra externa diskar brukar gå sönder så tänkte jag att en ssd lär ju hålla bättre är ju inga rörliga delar liksom. Nån som vet vad jag lär göra för att få det att funka?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Du behöver troligtvis formatera SSDn till NTFS så att Windows kan skriva/läsa filer till den.
Om du trycker på Win + R och skriver in Diskmgmt.msc, så borde du få upp disk hanteraren. Där borde du se din blockenhet (SSDn) och sen välja att formatera den till NTFS, sen anger du en bokstav där du monterar disken.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Du behöver troligtvis formatera SSDn till NTFS så att Windows kan skriva/läsa filer till den.
Om du trycker på Win + R och skriver in Diskmgmt.msc, så borde du få upp disk hanteraren. Där borde du se din blockenhet (SSDn) och sen välja att formatera den till NTFS, sen anger du en bokstav där du monterar disken.

Tack nu är ja en bit påväg nu ska ja bara lista ut hur jag formaterar. Fått upp Diskhantering o hittat disken och det står "inte allokerat" på den men ja kommer tusan inte ihåg hur man gör haha.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

@mOOpiTh Se guiden länkad precis ovanför ditt senaste inlägg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Tack nu är ja en bit påväg nu ska ja bara lista ut hur jag formaterar. Fått upp Diskhantering o hittat disken och det står "inte allokerat" på den men ja kommer tusan inte ihåg hur man gör haha.

högerklicka och välj att skapa en ny partition

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@mOOpiTh Se guiden länkad precis ovanför ditt senaste inlägg.

Skrivet av Cordinator:

högerklicka och välj att skapa en ny partition

Yes, kikade på guiden blev precis klar Nu funkar det som det var tänkt. Tack för all hjälp

Visa signatur