Permalänk
Medlem

Felsökning av internet (Bredband2)

Hejsan!

Jag och min sambo har fiber 250/250mb uppkoppling genom Bredband2. Det har fungerat väldigt bra fram tills förra helgen (26-27 september) och sen har det fungerat bra från och med måndagen därpå fram tills idag, torsdag 1 oktober.

Vi gör tester på bredbandskollen när vi märker att det inte går att kolla på en stream utan att det börjar buffra, så resultaten vi har fått har pendlat allt ifrån 5mb/s till 60mb/s i både ned- och uppladdningshastighet, och ms kan variera allt mellan 20 till över 100 emellanåt.

Vi har även gjort testet direktkopplat från vägguttaget till en av våra datorer, och testat på båda, och ingen skillnad i resultat.

Det jag undrar är hur man bör felsöka detta, då det uppenbarligen inte är något fel på routern. Det svåra är ju ifall internet fungerar som det ska när man ringer till leverantören dagen efter problemet har uppstått.

Tror ni att problemet ligger hos leverantören i sig, eller hos stadsnätet i det här fallet, om ni haft erfarenhet utav detta själva?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blurry:

Hejsan!

Jag och min sambo har fiber 250/250mb uppkoppling genom Bredband2. Det har fungerat väldigt bra fram tills förra helgen (26-27 september) och sen har det fungerat bra från och med måndagen därpå fram tills idag, torsdag 1 oktober.

Vi gör tester på bredbandskollen när vi märker att det inte går att kolla på en stream utan att det börjar buffra, så resultaten vi har fått har pendlat allt ifrån 5mb/s till 60mb/s i både ned- och uppladdningshastighet, och ms kan variera allt mellan 20 till över 100 emellanåt.

Vi har även gjort testet direktkopplat från vägguttaget till en av våra datorer, och testat på båda, och ingen skillnad i resultat.

Det jag undrar är hur man bör felsöka detta, då det uppenbarligen inte är något fel på routern. Det svåra är ju ifall internet fungerar som det ska när man ringer till leverantören dagen efter problemet har uppstått.

Tror ni att problemet ligger hos leverantören i sig, eller hos stadsnätet i det här fallet, om ni haft erfarenhet utav detta själva?

Tack på förhand!

Det ni skall göra är en "traceroute" mot en ip utanför stadsnätet, det kan ge svar om det är stadsnätet eller isp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det ni skall göra är en "traceroute" mot en ip utanför stadsnätet, det kan ge svar om det är stadsnätet eller isp.

Hej!

Tack för snabbt svar, kan man använda google t ex då antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det ni skall göra är en "traceroute" mot en ip utanför stadsnätet, det kan ge svar om det är stadsnätet eller isp.

Här är informationen jag fick utav det:

Tracing route to google.com [216.58.211.14]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 2 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-157.cust.bredband2.com [89.160.127.157]
3 2 ms 2 ms 2 ms 89-160-127-153.cust.bredband2.com [89.160.127.153]
4 14 ms 10 ms 9 ms te07023-lim-kvg15-cr2.se.bredband2.net [217.115.47.100]
5 9 ms 16 ms 13 ms te07023-lim-kvg15-cr2.se.bredband2.net [217.115.47.100]
6 25 ms 27 ms 19 ms hu0600-sto-mar36-cr1.se.bredband2.net [82.209.186.125]
7 30 ms 35 ms 35 ms 217-115-50-93.cust.bredband2.com [217.115.50.93]
8 18 ms 18 ms 18 ms 108.170.253.161
9 22 ms 18 ms 20 ms 209.85.241.29
10 16 ms 18 ms 16 ms muc03s13-in-f14.1e100.net [216.58.211.14]

Trace complete.

Vet inte om det är något särskilt jag bör kolla efter, jag kanske bör notera att vår ms brukar ligga under 10 när det fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem här. Bredband2s backbone verkar vara fucked just nu... Fungerade bra under dagarna, men mellan 20:00 - 22:00 så fungerade det skit för mig igår.

Har också märkt att om man kör traceroute mot ping.sunet.se så verkar det som att de växlar över till sunet.se i Lund nu , och verkar som att det är fler grejer som routas genom Malmö/Köpenhamn iställer för Stockholm.

Jag kommer att ringa och felanmäla imorgon, rekommenderar att du gör detsamma så kanske de kommer på att någonting är lurt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Exakt samma problem här. Bredband2s backbone verkar vara fucked just nu... Fungerade bra under dagarna, men mellan 20:00 - 22:00 så fungerade det skit för mig igår.

Har också märkt att om man kör traceroute mot ping.sunet.se så verkar det som att de växlar över till sunet.se i Lund nu , och verkar som att det är fler grejer som routas genom Malmö/Köpenhamn iställer för Stockholm.

Jag kommer att ringa och felanmäla imorgon, rekommenderar att du gör detsamma så kanske de kommer på att någonting är lurt..

Deras backbone är nog ingen fara, då hade alla på BB2 drabbats, jag sitter själv med BB2 och har inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Exakt samma problem här. Bredband2s backbone verkar vara fucked just nu... Fungerade bra under dagarna, men mellan 20:00 - 22:00 så fungerade det skit för mig igår.

Har också märkt att om man kör traceroute mot ping.sunet.se så verkar det som att de växlar över till sunet.se i Lund nu , och verkar som att det är fler grejer som routas genom Malmö/Köpenhamn iställer för Stockholm.

Jag kommer att ringa och felanmäla imorgon, rekommenderar att du gör detsamma så kanske de kommer på att någonting är lurt..

Hejsan!

Ja, det verkar som att även när jag kör bredbandskollen så hamnar ibland det automatiska servervalet på Malmö, så det du säger låter som det vi har just nu.

Idag 3/10 så gjorde vi en bredbandskoll kl 21.42 och fick resultatet 15 ner och 8 upp, samt strax över 20 ms. 20ms är ju inget att bråka om egentligen, men det är knappt så det går att kolla på netflix eller en twitch stream med dessa resultat. Vi har gjort en felanmälan till BB2 idag så får vi se vad deras tekniker kan komma fram till.

15/8 istället för 250/250 är ju rätt stor skillnad vill jag tycka.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna också är att jag och min sambo bor i Södermanland, så att vi får Malmö istället för Stockholm som mätserver känns konstigt.

Permalänk
Medlem

Du kan köra avancerad mätning på Bredbandskollen så kan du välja server alternativt Bredbandskollens CLI så kan du också välja server. Behöver själv göra det för att se vettig (realistisk) svarstid i just Bredbandskollen.

Du har säkert CGNAT och då funkar det inte att välja det den tror är närmsta servern.

Just dåligt resultat kvällstid kan vara kapacitetsproblem, det kommer tekniker se då de övervakar leveransen.

Permalänk
Medlem

Sitter här med nu och undrar vad felet var och fick syn på den här tråden.
Har knappt kunna använda internet på kvälls tid den senaste veckan.
Något jag behöver felanmälas eller kommer det fixas av sig själv tro?

jag skicka ett mail till bredband2 idag men dom läste inte ens min tex och svara med ett 'copy and paste' svar

Permalänk
Medlem

Vad får ni för resultat just nu på bredbandskollen? Har haft detta problem till och från en tid men bredband2 har skyllt på leverantören(Affärsverken). Blev förvånad när jag såg denna tråd. Jag har 500mbit/s och får just nu 150 bara. Vissa kvällar får jag knappt 20.

Permalänk
Medlem

Sitter nu med 2mbit/s istället för 100mbit/s kan knappt se på streams med 480p kvalitet.
Får kanske bli att byta bredbands leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxc1992:

Sitter nu med 2mbit/s istället för 100mbit/s kan knappt se på streams med 480p kvalitet.
Får kanske bli att byta bredbands leverantör

Testat aktivera IPv6 med /56?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Vad får ni för resultat just nu på bredbandskollen? Har haft detta problem till och från en tid men bredband2 har skyllt på leverantören(Affärsverken). Blev förvånad när jag såg denna tråd. Jag har 500mbit/s och får just nu 150 bara. Vissa kvällar får jag knappt 20.

Får 300/300 på 250/250 nu när vi talar. Bredband2 i Södermanland över Telia Öppen Fiber. Det är knappast något generellt problem, har du problem som tyder på kapacitetsbrist får du absolut titta på om det är något lokalt hos nätägaren eller överlämningen från nätägaren till leverantören eller routingproblem. Knappast något centralt problem som drabbar alla i.a.f.

Skrivet av zxc1992:

Sitter här med nu och undrar vad felet var och fick syn på den här tråden.
Har knappt kunna använda internet på kvälls tid den senaste veckan.
Något jag behöver felanmälas eller kommer det fixas av sig själv tro?

jag skicka ett mail till bredband2 idag men dom läste inte ens min tex och svara med ett 'copy and paste' svar

Ring in och felanmäl oavsett vems fel det är.

Skulle det råka vara kapacitetsbrist i stads/fibernätet snarare än leverantören så hjälper det inte att byta leverantör, men då får du reda på vilket i.a.f.

Anteckna tider och resultat, testa gärna med flera datorer, och alltid med kabel. Testa gärna direkt till mediaomvandlaren också. De kommer lägga en bevakning och kolla vart felet sitter.

Permalänk
Medlem

Fick ett svar från bredband2 idag igen och fick detta som svar:

Sedan du senast var i kontakt med oss har vi fått in flera rapporter från kunder i samma stadsnät med liknande problem och vi har kunnat bekräfta att detta rör sig om ett större fel som påverkar våra kunder i just detta stadsnät.
Vi har planerat in ett arbete natten till Fredag för att åtgärda felet. Om du upplever fortsatta problem på fredag ber vi dig återkomma till oss så får vi undersöka er anslutning närmre. Ni kan även registrera en felanmälan här.

Så vi får hoppas att de kanske kan hjälpa oss alla här.

Permalänk
Medlem

Ladda ner o kör plingplotter så får du loggar på när nätet strular... sen kan du mejla dom till din internet isp