Snabbaste sättet att rensa en hårddisk i Windows?

Permalänk

Snabbaste sättet att rensa en hårddisk i Windows?

Jag ska returnera en hårddisk till butik och behöver rensa den. Att standardformattera den tar många timmar (8TB) och jag har ingen lust att vänta men har heller ingen lust att returnera en disk där nån kan återskapa mina borttagna filer hur lätt som helst.
Att generera upp temporära filer med skräpinnehåll som täcker alla 8TB tar även det flera timmar.
Så, nån som har nån snabb lösning/fräcka idéer?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Keeper of the Bamse

Klicka i "snabbformatering/quick format", det tar typ 5 sekunder då.

Att göra det svårare för data recovery tar tid, du kommer liksom inte undan att du måste göra zero-fill, helst flera rundor för säkerhets skull.

format g: /fs:NTFS /p:1 kommer fylla alla sektorer med nollor, men det tar ju lika lång tid som det tar att skriva 8TB sekvensiellt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Quickformat tar ju inte bort datan fysiskt, det fixar väl de flesta verktyg för att hämta raderade filer gissar jag.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av oRBIT2002:

Quickformat tar ju inte bort datan fysiskt, det fixar väl de flesta verktyg för att hämta raderade filer gissar jag.

Exakt, precis som jag skrev, men jag kanske var lite otydlig. Du kommer inte undan att det tar tid. Antingen lägga ned tiden på att göra ett par rundor med nollfyllning, eller in i mikron i 2 minuter.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Funderar lite om man kan göra nån annan variant, att ge sig på partitionsuppbyggnaden istället för att sabba/försvåra för återställningsverktyg...(?)

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du måste skriva nollor till hela disken, till alla sektorer..

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte ska förstöra disken tar det tid för då måste datan skrivas över.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag ska returnera en hårddisk till butik och behöver rensa den. Att standardformattera den tar många timmar (8TB) och jag har ingen lust att vänta men har heller ingen lust att returnera en disk där nån kan återskapa mina borttagna filer hur lätt som helst.
Att generera upp temporära filer med skräpinnehåll som täcker alla 8TB tar även det flera timmar.

Finns ingen bra och snabb lösning.
Om det inte skall vara lätt att återskapa filer så måste du skriva över innehållet i dem. Oavsett hur du gör detta så tar det flera timmar för en så pass stor disk.

Permalänk
Medlem

Dra en stark magnet ett par gånger fram och tillbaks över den före du returnerar. Men disken går inte att använda längre efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Vad är problemet med att låta datorn stå på i några timmar extra för att skriva över disken?

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Vad är problemet med att låta datorn stå på i några timmar extra för att skriva över disken?

Det är tråkigt men det är väl säkraste lösningen antar jag. Det lär nog ta mer än dygnet dock att formattera 8TB känns det som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Det är tråkigt men det är väl säkraste lösningen antar jag. Det lär nog ta mer än dygnet dock att formattera 8TB känns det som.

150 MB/s betyder 540 GB/h. Så ja, 8 TB lär landa på omkring 15 timmar.

Men förstår dig, men hårddiskar i den storleken kan ofta tiderna bli ganska extrema gentemot när en hårddisk låg på 10 GB och kunde skriva 20 MB/s. Då tog det bara 15 minuter att skriva över en hel hårddisk.

Permalänk
Medlem

En gång räcker för din hårddisk. Har sett mer detaljerad tekniska förklaringar i forumet.

Permalänk

Det är en extern disk över USB3, har svårt att tro att det går i 150MB/s att formattera den dessvärre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Det är en extern disk över USB3, har svårt att tro att det går i 150MB/s att formattera den dessvärre.

Varför inte?
USB 3.0 kan överföra data i upp till 500MB/s, så USB anslutningen lär inte vara en flaskhals för någon mekanisk hårddisk.
Är det en modern disk så är det inte alls omöjligt att den kan hålla en genomsnittlig skrivhastighet på 150MB/s för sekventiell skrivning över hela disken - men det beror naturligtvis på exakt vilken modell det är frågan om.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Erik_T:

Varför inte?
USB 3.0 kan överföra data i upp till 500MB/s, så USB anslutningen lär inte vara en flaskhals för någon mekanisk hårddisk.
Är det en modern disk så är det inte alls omöjligt att den kan hålla en genomsnittlig skrivhastighet på 150MB/s för sekventiell skrivning över hela disken - men det beror naturligtvis på exakt vilken modell det är frågan om.

Folk glömmer hur jäkla långsamma mekaniska diskar är, när en usb-sladd räcker för att disken ska vara flaskhals

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag delade in disken i X antal partitioner på dryga TB'en styck och tar en bit i taget tänkte jag. Den är drygt halvvägs med den första och det har gått drygt 4h , inte hastighetsrekord här inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Dra en stark magnet ett par gånger fram och tillbaks över den före du returnerar. Men disken går inte att använda längre efter det.

Idag måste du ha elektromagneter modell jättestor med magnetiskt hårt ihopsamlade polskor om man skall radera data på diskskivan - PM-magneter räcker inte på långa vägar (fattas typ 1 Tesla med de starkaste PM-magneter man kan köpa)

- certifierade HD-raderare är så starka att neodymmagneterna för voice-coil och magneterna för motorn för spindeln blir avmagnetiserade genom en sådan raderare.

---

Har man SSD eller Hårddiskar med egen kryptering så kan man använda ATA-secure erase-kommandon - för SSD genom SSD-disken manager-program och i de flesta fall nollställer trimtabeller och byter kryptonyckel, i Linux ofta genom hdparm om man inte har diskmanager-program då ATA secure-erase är en standardfunktion som skall stödjas av alla moderna (S)ATA-diskar

På hårddiskar utan egen kryptering så skrivs varenda sektor om vilket tar den tiden det tar på samma sätt som när man nollar med 'dd' - men tar också de eventuellt trasiga sektorer som tidigare har reallokerats om vid sektorfel. Hårddiskar med egen kryptering så gör de på samma sätt som SSD med kryptering - byter kryptonycklar.

För att aktivera detta måste man i regel ha disken ansluten direkt till SATA-sladd och går oftast inte att utföra genom USB-diskdocka.

Permalänk
Medlem

When in doubt; C4!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S