Unlock download mode Nexus 6P, Twrp install + Lineage 17.1 Android 10

Permalänk
Medlem

Unlock download mode Nexus 6P, Twrp install + Lineage 17.1 Android 10

Bestämt mig för att försöka roota telefon inuti Windows 10 med Adb & fastboot i cmd.

Hittar telefonen i cmd med fastboot devices och syns i cmd.

Har Unlocka bootloadern & USB Felsökning är aktiverat som standard i telefonens utvecklarläge.

Har även lyckats att ladda Twrp filen i Cmd & stått att fastboot devicen (mobilen) läst in filen och lyckats skriva över filen på enheten & sedan skrev jag fastboot reboot bootloader så jag kom in i bootloader läget.

Men problemet som jag reagerat på är att det står att download mode disabled i bootloadern och borde vara enabled för att kunna installera Twrp visst tänker jag rätt här?

Visst borde denna filen redan nu finnas på mobilen eller har download mode disabled stoppat denna processen fast cmd sagt att den lyckades med filstorleken på Twrp filen & kopierar & skriven lyckades.

Varje gång jag försöker gå in i recovery mode så kommer Android roboten upp med ett röd triangel och ett utropstecken inuti detta.

Gått efter denna youtube genomgången fast tagit nyaste versionen på filerna istället då klippet är gammalt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Löste faktiskt problemen tidigare idag & då detta är första gången jag nördar in i custom rooms på telefon så tog det ett tag innan jag förstod felsökning i Twrp som jag lyckades installera.

Men självklart uppstod det en hel del som jag gjorde fel som att jag hade aktiverat grafiskt gränssnitt i original mjukvaran alt fingerprint gör att man låser filsystemet hittade jag fram på internet & inte lätt och veta att man ska avaktivera detta och inget som togs upp i info videon.

Detta gjorde att jag ej kunde mounta filerna som var krypterade så testade att rensa cash filerna utan resultat, ändrade filsystemet till ett annat & sedan tillbaka till original filsystemet men triggade inte så man kunde mounta.

Testade sedan i adb i cmd att få bort krypteringen och reboot in recovery mode och detta triggade faktisk iväg mina problem med felaktigt filsystem och tog bort unmounted file system.

Komiska i detta att även i felaktigt system fils läge med krypterade filer så kunde jag kopiera och installera filerna i Twrp i första läget och självklart bootade inte telefonen då den ej tillåtits att mounta filerna.

Så efter detta rensade jag alla filer som jag lagt in på telefonen när jag visste att jag installerat filerna i telefon i fel filsystem & krypterar läge och installerade om alla filerna igen & efter allt detta så hoppade Lineage 17.1 Android 10 igång idag runt 18.30.

Glad att jag är van att felsöka datorer & surfplattor sedan före och installerat endel genom åren.

Så blev iallafall en lärdom rikare och förstår felsökning och vad som kan gå fel och lösa detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att saknaden av uppdateringar till Lineage Os 17.1 & lite småbuggar gjorde att jag gick in på Xda developers forum & hittade Ressurection Remix som är bästa jag testat på någon telefon enormt mkt inställningsmöjligheter & flyter enormt bra på min gamla hårdvara & blev som en ny telefon.
https://forum.xda-developers.com/t/10-0-official-resurrection...

Nu förstår jag varför folk använder custom rom efter jag använt denna i 4 veckor.

Visa signatur