Permalänk
Medlem

Funktionell Dumhet

Läste precist ut boken efter att ha sett den eminenta föreläsningen (hittas här: https://urplay.se/program/211921-ur-samtiden-psykologikonfere....

Min fundering är om inte detta kommer att bli en "stor grej", speciellt nu när vi kommer arbeta mer på distans och ÄN MER förväntas "tänka själva". Dåtidens "ja-sägare" som kunde lisma sig upp i karriären blir nu lite passé och man kommer refererea till dessa svernska studier i större utsträckning när man stöter på det.

Ett frö sått, jag har så mycket att säga och skriva om detta känner jag, men vill sondera om fler är intresserade att ens diskutera det först

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KroesusSork:

Läste precist ut boken efter att ha sett den eminenta föreläsningen (hittas här: https://urplay.se/program/211921-ur-samtiden-psykologikonfere....

Min fundering är om inte detta kommer att bli en "stor grej", speciellt nu när vi kommer arbeta mer på distans och ÄN MER förväntas "tänka själva". Dåtidens "ja-sägare" som kunde lisma sig upp i karriären blir nu lite passé och man kommer refererea till dessa svernska studier i större utsträckning när man stöter på det.

Ett frö sått, jag har så mycket att säga och skriva om detta känner jag, men vill sondera om fler är intresserade att ens diskutera det först

Jag tror det är mycket bra om du fyller på med mer så att den som inte vet vad "funktionell dumhet" kan ta del av tråden. Att förvänta sig att någon ska se en dokumentär för att delta är inte heller realistiskt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror det är mycket bra om du fyller på med mer så att den som inte vet vad "funktionell dumhet" kan ta del av tråden. Att förvänta sig att någon ska se en dokumentär för att delta är inte heller realistiskt.

Det är ett stoooort begrepp, men jag kan väl rycka något som alltid är aktuellt -- "värdegrund". Alla skall ha samma "värdegrund" och hela den baletten. Studier visar på att ingen vet vad detta innebär, men "alla" tycker sig vara duktiga genom att göra som alla andra, således dela deras "värdegrund" och visa sig var "funktionella idioter". Människor som inte har en aning om varför de gör något, men följer "flocken" och blir således "accepterade". En som ifrågasätter och kritiserar att man ens pratar om "värdegrund" blir (kanske inte) mobbad, men tittat snett på och får funderingar kring hur "fan man tänker" -- när det bara är ett sundhetstecken och hur kritiskt tänkande fungerar. Man sätter akademiska normer ur spel för att "passa in" och blir en ruskprick, men känner sig som bror duktig.

Nu är ju ämnet rätt stort, men det är en bra början.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att förvänta sig att någon ska se en dokumentär för att delta är inte heller realistiskt.

Föreläsningen är sevärd. Se den.

Min sammanfattning av föreläsningen (som inte överenstämmer helt med mina personliga åsikter):

• Föreläsaren heter Mats Alvesson, professor i arbetsorganisation och ledarskap. Sveriges Psykologförbund är organisatör.

• Funktionell dumhet innebär avsaknad av självkritiska frågor: "Vad åstadkommer jag?", "Hur stor del av min arbetstid ägnar jag åt något som jag med rimlig säkerhet kan säga leder till något gott?", "Måste jag göra det här för att andra säger att jag måste?"

• Det är bekvämt att vara funktionellt dum, man behöver bara följa den utstakade vägen och göra samma sak som andra gör, på samma sätt.

• Onödiga ritualer, onödiga möten, policies och regler för allting, lättkränkthet och buzzwords är tecken på att organisationen frambringar funktionell dumhet.

• Brist på sakskäl, efterfrågade och meddelade, är ett tecken på funktionell dumhet.

• "Man måste vara ganska begåvad för att vara funktionellt dum", dvs utbildningsnivå eller intelligens är inte något som gör att man klarar sig undan att vara funktionellt dum.

• Dumheten är funktionell, det vill säga den har fördelar för individen, man blir populär i organisationen och det är en fördel vid karriärklättrande...

• ...men kan vara destruktiv för organisationen och/eller samället...

• ...eftersom individer enskilt och/eller kollektivt, och därmed organisationen, saknar helhetssyn och resultatfokus.

• Se bilden vid 57:48 med professorns förslag på aktiviteter för hur man kan minska funktionell dumhet i en organisation. Min favorit är bullshit-bingo, den ska jag nog börja med.

Jag tolkar föreläsningen som att funktionell dumhet är den individuella orsaken till Groupthink (ett begrepp som inte nämns i föreläsningen, för hur skulle professorn kunna sälja böcker om något som redan är välkänt?). Att individer identifieras som orsaken till problemet är förstås viktigt, eftersom det bara är därifrån lösningen kan komma. Personligt ansvar och engagemang.

Eftersom jag konsultar åt en statlig myndighet ser jag ofta delar av det här i praktiken. Jag har tänkt på det som "medelklassens Samhall". Välutbildade, medelintelligenta människor ägnar sig åt att göra rätt meningslösa saker på ett korkat sätt. Det är ett bekvämt ställe att vara anställd på, lyfta en OK lön och ta ut sex eller sju veckors semester utan att över huvud taget behöva förnya sig eller förbättra sig ett dugg. Eller reflektera över vad man håller på med.

På sätt och vis ägnar jag mig åt samma sak själv när jag väljer att fortsätta jobba åt sagda myndighet. Jag reflekterar visserligen över hur jag kan minska och underlätta för tredje part, vi kan kalla det allmänheten, när dessa ska göra saker som de är tvungna till att göra enligt lag/förordning. Men att på allvar ifrågasätta hela grejen gör jag inte, trots att jag misstänker att verksamheten i fråga är netto-negativ för att uppnå det mål som myndigheten existerar för att uppnå. Jag antar att jag får försvara mig med att jag är rätt aktiv med att ifrågasätta hur saker görs och ge konkreta förslag på hur saker kan göras både bättre och billigare. Inte för att jag har någon vidare framgång. Problemet är att ett gäng personer skulle behöva få sparken för att något skulle förändras på allvar och det kommer ju inte att hända. Det allra mest tragiska är att bara någon enstaka skulle behöva ersättas med någon bättre.

Professorn ger Wannsee-konferensen som exempel på fenomenet. En grupp högpresterande, välutbildade människor tog ett beslut som var klart genomförbart... men de hade ett rätt snävt perspektiv på vad som var ett bra beslut.

Jag tänker sticka ut hakan här och ge ett mer närliggande exempel: Att besluta att läkare inte skulle besöka äldrevården under Corona-epedemin för att ställa diagnos. Vilket är exakt deras jobb och ingen annans.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, tack för tipset! Det hela var lite en bekräftelse på det man redan sett delvis och kunnat anat. Visst är det så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg föreläsningen när länken lades upp här. Klart sevärd. Har haft liknande tankar själv i olika grad, så detta kändes högst relevant.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?