Dator scrollar av sig själv

Permalänk

Dator scrollar av sig själv

Hejsan,
Min dator har börjat scrolla okontrollerat av sig själv.

Har en stationär dator med trådlöst tangentbord/mus. Windows 10, senaste uppdateringen. Asus Rog20AJ.

Har testat att starta om flera gånger i hopp om att den ska fixa problemet själv.

Är det någon som känner igen liknande problematik? Tänker om den fått virus som kan orsaka detta eller hur hade ni gjort för att felsöka problemet?

Mvh/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

Hejsan,
Min dator har börjat scrolla okontrollerat av sig själv.

Har en stationär dator med trådlöst tangentbord/mus. Windows 10, senaste uppdateringen. Asus Rog20AJ.

Har testat att starta om flera gånger i hopp om att den ska fixa problemet själv.

Är det någon som känner igen liknande problematik? Tänker om den fått virus som kan orsaka detta eller hur hade ni gjort för att felsöka problemet?

Mvh/Peter

Provat med ett annat tangentbord och annan mus?

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Provat med ett annat tangentbord och annan mus?

Det löste sig när jag testade annat och sen bytte tillbaka😅 tack

Permalänk

Jag har precis samma problem, från ingen stans i dag när jag satte mig så hade något plötsligt hänt. Jag märkte det först när jag försökte ändra utseendet på min blogg och speciellt när det är flikar på sidan man kan klicka ner och välja olika allternativ i listan som "väcklas ut", och fliken gick bara tillbaka direkt efter att jag klickat på den...
Det gick till en början utan problem sen började det helt plötsligt.
det skrollar inte när jag googlar eller så, men min hemskärm där jag har ett tillägg som heter infinity eller nått sånt där jag har appar liggandes och man kan ha flera sidfor om man vill som man horisontellt (som på mobilen kan "swipea" emellan, trots att jag bara har en, när musen är på den delen av skärmen går sidan fram och tillbaka av sig självt, och märkte även att något inte stämmer när jag försöker att högerklicka...
datorn brusar betydligt mer än den brukar dessutom trots nyomstart precis samt endast ett googlefönster igång på hela datorn, blir så jäkla orolig. även startmenyn (har wind 10) rullar neråt av sig själv,
Snälla vad kan detta vara och varför blev detta helt plötsligt när jag satt och greja innan, från att allt fungerade till att de plötsligt börja spöka av sig själv?! någon ny uppdatering som installerats idag kanske? ska prova se vad de kan vara, och uppdatera BT eller ingångarna för usb, löser sig säkert, men om inte så får ni gärna ge mig tips...
jösses så datorn varvar upp sig för nån sekund för att sedan bli lite lugnare, och ett par sekunder senare drar den igång igen....
jätte konstigt...
tack och ska först prova koppla bort och se om de blir ngn skillnad...
mvh Mirre

Permalänk
Skrivet av Nystedt88:

Hejsan,
Min dator har börjat scrolla okontrollerat av sig själv.

Har en stationär dator med trådlöst tangentbord/mus. Windows 10, senaste uppdateringen. Asus Rog20AJ.

Har testat att starta om flera gånger i hopp om att den ska fixa problemet själv.

Är det någon som känner igen liknande problematik? Tänker om den fått virus som kan orsaka detta eller hur hade ni gjort för att felsöka problemet?

Mvh/Peter

Hej Peter, hur löste du problemet? Vet att det var ett tag sen, men hoppas du kommer ihåg.
Har fått samma problem datorn scrollar ner så snabbt att man inte hinner klicka på länk i rullisten. Det går heller inte att skriva något i adressfältet på chrome. Om man försöker flytta på nägot på skruvbordet, åker det ner i botten, osv.

Mvh Malte

Permalänk
Skrivet av stuckinsnow:

Hej Peter, hur löste du problemet? Vet att det var ett tag sen, men hoppas du kommer ihåg.
Har fått samma problem datorn scrollar ner så snabbt att man inte hinner klicka på länk i rullisten. Det går heller inte att skriva något i adressfältet på chrome. Om man försöker flytta på nägot på skruvbordet, åker det ner i botten, osv.

Mvh Malte

Skrivet av stuckinsnow:

Jag har testat att starta om några gånger utan resultat, det funkar inte med att byta tangentbord / mus.

Mvh Malte

Permalänk
Medlem

Vad händer om du öppnar notepad och ställer markören där?
Jag tänker ifall det är nån knapp som alltid är intryckt, som t.ex. mellanslag.

Om det är en bärbar är det lite svårt att dra ur tangentbord och mus, men på en stationär är det bra att testa

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vad händer om du öppnar notepad och ställer markören där?
Jag tänker ifall det är nån knapp som alltid är intryckt, som t.ex. mellanslag.

Om det är en bärbar är det lite svårt att dra ur tangentbord och mus, men på en stationär är det bra att testa

Hej,
Ursäkta en gammal man, kan du förklara hur jag öppnar notepad?

Mvh Malte

Permalänk
Medlem

Hade problem med att muspekaren började röra sig av sig själv en period. Det gick dessutom snabbare och snabbare. Efter många om och men kom jag på att det var min Saitek X52 som var problemet, pluggade jag ur den så försvann problemet. Kunde plugga in den direkt igen och allt var frid och fröjd några dagar till det började igen.

Så testa dra ur alla USB-enheter en och en och se om det löser problemet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vad händer om du öppnar notepad och ställer markören där?
Jag tänker ifall det är nån knapp som alltid är intryckt, som t.ex. mellanslag.

Om det är en bärbar är det lite svårt att dra ur tangentbord och mus, men på en stationär är det bra att testa

Hmm det är en bärbar!

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Hade problem med att muspekaren började röra sig av sig själv en period. Det gick dessutom snabbare och snabbare. Efter många om och men kom jag på att det var min Saitek X52 som var problemet, pluggade jag ur den så försvann problemet. Kunde plugga in den direkt igen och allt var frid och fröjd några dagar till det började igen.

Så testa dra ur alla USB-enheter en och en och se om det löser problemet.

Har testat det. Funkade inte. Kan det bero på anti irusprogram som krockat? Installerade TotalAV för två dar sen för att testa och se om det hittade nåt annat än vad Eset gjort. Avinstallerade Eset innan men det kanske fanns något kvar av det programmet i datorn som gör att det ändå krockar?

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vad händer om du öppnar notepad och ställer markören där?
Jag tänker ifall det är nån knapp som alltid är intryckt, som t.ex. mellanslag.

Om det är en bärbar är det lite svårt att dra ur tangentbord och mus, men på en stationär är det bra att testa

Hmmm det är en bärbar!

Permalänk

Vad gäller nu? Det går inte att jobba med datorn överhuvudtaget. Virus? Är det omformatering som gäller nu? Kanske inte det går att göra eftersom datorn kanske scrollar i felsökert läge också?

Permalänk

Jag har nu avinstallerat TotalAV. Det var det programmet som spökade. Har laddat upp Eset igen och daton verkar må bättre nu.
Kanske TotalAV har buggar...
Tack alla som hjälpt mig med tips!

Mvh Malte