Hemmaserver - OS? Backup från lokal dator + mobil. Plex.

Permalänk
Medlem

Hemmaserver - OS? Backup från lokal dator + mobil. Plex.

Byter snart ut min primära desktop och får således en dator "över". Tänkte kanske försöka göra ett seriöst försök att använda denna som hemmaserver med bland annat backup av foton från min primära dator och även backup av foton från min Android. Sen även kanske agera lite plex-server.

Det är ett tower chassi med en intel 8700k med 32gb ram.

Börjat kikat runt lite vad det finns för olika OS och vilken uppsättning man ska köra med sina diskar osv.
Proxmox verkar poppis. Med zfs.

I dagsläget har jag en qnap nas som jag startar och kör backup manuellt lite när lusten faller på. Ganska sällan med andra ord. Sedan har jag även en extern hdd som jag kör backup till manuellt och sen kopplar ur.
Så jag är införstådd i hur typisk backup bör gå till med 3 olika plaster.

Men funderar på att byta ut min äldre qnap till att köra backup till ny server.
Men servern kommer ju isåfall att stå igång 24/7 och skulle kanske helst vilja ha mer automatisk backup från min win 10 där mina foton ligger.
Har fotokataloger som ligger efter är och datum. Det är i dagsläget ca 5tb tror jag.

Efter att Google kommer börja ta betalt för Google photo kanske jag lika gärna kan köra eget cloud för mobilfoto. Typ owncloud eller nextcloud.

Sedan kanske även köra plex-server. Har nyss labbat lite med det det men fick aldrig igång hårdvaruavkodning så 4k filmer gick typ inte spela på min Sony tv.

Någon som har förslag/tips på vilken ände jag ska börja i? Är proxmox rätt väg att gå? Eller hellre truenas?
Kör jag främst plex i Linux eller win om jag vill lyckas med avkodning med GPU?
Det kan ju hända att man vill kunna köra lite torrent på plexservern. Gärna med vpn på torrent.

Senast jag lekte så körde jag vmware.

Eftersom jag kommer fortsätta med backup till extern hdd, känner jag inte att servern nödvändigtvis behöver köra någon överdriven raid...?

Servern kommer köra m2 500gb disk för vm/os/...

Kommer säkert snart på något mer jag glömt...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har möjlighet med Plex Pass ladda upp alla bilder direkt till PMS. Det blir dessvärre ingen vettig mappstruktur men det är ett alternativ. Hårdvarukodning kräver Plex Pass, i inställningar är det bara att boka i HW så är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har möjlighet med Plex Pass ladda upp alla bilder direkt till PMS. Det blir dessvärre ingen vettig mappstruktur men det är ett alternativ. Hårdvarukodning kräver Plex Pass, i inställningar är det bara att boka i HW så är det klart.

Ja har tidigare sett att det krävs plex pass för hårdvaru.
Men blev fundersam efter att jag kikade på denna video:
https://youtu.be/-HCzLhnNf-A

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad tänker vi på? Transkodning sköts alltid av CPU.

Permalänk
Medlem

UNRAID 100% sjuk jäkla nöjd,
Nextcloud för mobil auto backup mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad tänker vi på? Transkodning sköts alltid av CPU.

Verkar ju som att han lägger till stöd för decoding med grafikkortet. Utan att nämna Plex Pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chybber:

UNRAID 100% sjuk jäkla nöjd,
Nextcloud för mobil auto backup mm.

Unraid verkar ju också ha lite fördelar och verkar poppis.

Men jag känner nog ändå lite att jag är inne på zfs då jag som ssgt backar up foton som inte får försvinna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Verkar ju som att han lägger till stöd för decoding med grafikkortet. Utan att nämna Plex Pass.

Plex pass krävs för allt som inte använder cpu.

Varför vill du transkoda? Bättre vore väl att ha ett bibliotek som din tv kan spela upp direkt, eller en klient som kan spela upp ~allt (nvidia shield, atv4k, cc ultra)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Plex pass krävs för allt som inte använder cpu.

Varför vill du transkoda? Bättre vore väl att ha ett bibliotek som din tv kan spela upp direkt, eller en klient som kan spela upp ~allt (nvidia shield, atv4k, cc ultra)

Senast jag hade igång plex och testade köra 4k videos över nätverket till min Sony tv, så var det ju typ ospelbart...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Senast jag hade igång plex och testade köra 4k videos över nätverket till min Sony tv, så var det ju typ ospelbart...?

Ja, så bättre vore väl då att ha ett bibliotek som din tv kan spela upp eller köpa en klient som kan spela upp 4k utan problem.

Varför ska man ha ett 4k bibliotek om det ändå måste konverteras ner till sämre kvalité

Om du kör tvn över wifi kan ju även problemet ligga där, prova köra med nätverkskabel. Dock så är det inte så många tv apparater som klarar av att spela upp 4k filmer med hög bitrate, utan det behövs ofta en annan mediaspelare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ja, så bättre vore väl då att ha ett bibliotek som din tv kan spela upp eller köpa en klient som kan spela upp 4k utan problem.

Varför ska man ha ett 4k bibliotek om det ändå måste konverteras ner till sämre kvalité

Om du kör tvn över wifi kan ju även problemet ligga där, prova köra med nätverkskabel. Dock så är det inte så många tv apparater som klarar av att spela upp 4k filmer med hög bitrate, utan det behövs ofta en annan mediaspelare.

Ja min Sony har ju bara 100mbit ethernet. Men AC wifi. Så TV är väl inte direkt gjort för att spela 4k över nätverk. Men vill ju slippa ytterligare en uppspelningsenhet.

Men plex kommer väl på andra/tredje plats i mitt serverbygge egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ja min Sony har ju bara 100mbit ethernet. Men AC wifi. Så TV är väl inte direkt gjort för att spela 4k över nätverk. Men vill ju slippa ytterligare en uppspelningsenhet.

Men plex kommer väl på andra/tredje plats i mitt serverbygge egentligen.

Okej, om du vill att det ska vara enkelt så kan även jag rekommendera unraid. ZFS fungerar även där om du prompt ska köra de

Visa signatur