Hemmaserver - OS? Backup från lokal dator + mobil. Plex.
Byter snart ut min primära desktop och får således en dator "över". Tänkte kanske försöka göra ett seriöst försök att använda denna som hemmaserver med bland annat backup av foton från min primära dator och även backup av foton från min Android. Sen även kanske agera lite plex-server.
Det är ett tower chassi med en intel 8700k med 32gb ram.
Börjat kikat runt lite vad det finns för olika OS och vilken uppsättning man ska köra med sina diskar osv.
Proxmox verkar poppis. Med zfs.
I dagsläget har jag en qnap nas som jag startar och kör backup manuellt lite när lusten faller på. Ganska sällan med andra ord. Sedan har jag även en extern hdd som jag kör backup till manuellt och sen kopplar ur.
Så jag är införstådd i hur typisk backup bör gå till med 3 olika plaster.
Men funderar på att byta ut min äldre qnap till att köra backup till ny server.
Men servern kommer ju isåfall att stå igång 24/7 och skulle kanske helst vilja ha mer automatisk backup från min win 10 där mina foton ligger.
Har fotokataloger som ligger efter är och datum. Det är i dagsläget ca 5tb tror jag.
Efter att Google kommer börja ta betalt för Google photo kanske jag lika gärna kan köra eget cloud för mobilfoto. Typ owncloud eller nextcloud.
Sedan kanske även köra plex-server. Har nyss labbat lite med det det men fick aldrig igång hårdvaruavkodning så 4k filmer gick typ inte spela på min Sony tv.
Någon som har förslag/tips på vilken ände jag ska börja i? Är proxmox rätt väg att gå? Eller hellre truenas?
Kör jag främst plex i Linux eller win om jag vill lyckas med avkodning med GPU?
Det kan ju hända att man vill kunna köra lite torrent på plexservern. Gärna med vpn på torrent.
Senast jag lekte så körde jag vmware.
Eftersom jag kommer fortsätta med backup till extern hdd, känner jag inte att servern nödvändigtvis behöver köra någon överdriven raid...?
Servern kommer köra m2 500gb disk för vm/os/...
Kommer säkert snart på något mer jag glömt...