Förmodad MAC låsning vid byte av router [TELIA] lösning?

Permalänk

Förmodad MAC låsning vid byte av router [TELIA] lösning?

Godkväll!

Flyttade till radhus 2017 med Telias öppen fiber.
Från dag ett har jag använt min egna router med bra resultat, en Asus AC66U.
För ett tag sen köpte jag en AX58U med tanke om att uppgradera.
Så i fredags eftermiddag gjorde jag slag i saken och kopplade ur den gamla och in med den nya.
Det var inga konstigheter och allt rullade på, konstigt tänkte jag, det brukar sällan fungera smärtfritt men denna gång verkade det fungera som det skulle. Hela kvällen funkade det och fram tills morgonen efter till kl.10:00.
Då tvärdog allt.
Röd lampa på router indikerade att ingen internetuppkoppling fanns osv. Loggade in i routern och stötte då på "Your ISP's DHCP does not function properly". Testade att ta inkommande från mediaomvandlaren direkt in i min stationära dator och efter en ganska lång stund så hoppade det igång på den. Jävligt märkligt tänkte jag då. Tänkte inte där och då att det faktiskt fanns en gammal ouppackad telia router. Så jag rotade fram ett nätverkskort och pluggade in i datorn för att kunna dela uppkopplingen som fanns i datorn med routern och på så sätt få uppkoppling till mina övriga enheter. Funkade väl hyfsat men fick lite märkliga avbrott i uppkopplingen.
Ringde Telias support på måndagen, kö i 50min...*suck* och efter killen i andra änden testat en del saker som jag inte vet vad så kom han fram till att han inte kunde göra något för att det var ju inte deras utrustning, såklart. Rotade fram Telias router och den lyste rött till en början men sen hoppade det faktiskt igång. Har senare testat att Spoofa-MAC adressen i Asus routern till Telias men hjälper inte. Jag orkar heller inte vänta 12-48h tills det släpper om det släpper...

Kommer bli en lång historia detta om jag fortsätter känner jag. Hur får jag tag på nån som kan släppa Ip-adress/Mac-adress, för jag förmodar att det är det som har hänt. Telias vanliga tekniska support verkar inte reda ut detta.

Permalänk
Vila i frid

Efter utförd Telia-spoofning, stäng av den nya Asus i 10 minuter och dra igång den igen. Funkar inte det, Spoofa den gamla Asus-routerns MAC-adress till den nya. Stäng av 10 minuter och prova igen. Funkar inte det, återställ original MAC på WAN och stäng av i 10 minuter. Funkar det inte då, lär du vänta tills du får ny lease - om du inte vill sitta i telefonkö hos Telia.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle rekommendera dig att inte klona macadresser utan koppla in den router du vill använda och låta allt vara tills det hoppar igång på rätt sätt utan nått trixande för att snabba på det.
Koppla rätt, stäng av allt och vänta minst 30 minuter (Telia har ofta lås på 20 min) och starta routern först och låt den komma igång och starta sedan en dator och kolla vad som hänt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja jag har provat det mesta faktiskt redan innan jag skapade tråden där av min frustration.
Får ingen lease verkar det som. Har provat att ha allt avstängt i ett par timmar. Det sjuka var ändå att den nya routern snurrade på i ca 14-15 timmar och sen fick DHCP-servern fnatt. Det absolut första jag provade när problem uppstod var såklart att plugga in min gamla router som satt där innan och som har funkat i 3år. Den uppvisade samma symptom som den nya.

Just nu får jag använda Telias router för att låsa upp DHCP:n och skicka vidare till min egna, det funkar men jag är ändå inte nöjd med lösningen. Kanske att jag hade gått med på att ha Telia´s router bryggad isåfall men tro fan att det inte heller funkar.

Jag kan absolut ta kontakt med supporten men jag vet inte hur jag ska få tag på en person som förstår vad som har hänt och kan göra nånting åt problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _Neophyte_:

Ja jag har provat det mesta faktiskt redan innan jag skapade tråden där av min frustration.
Får ingen lease verkar det som. Har provat att ha allt avstängt i ett par timmar. Det sjuka var ändå att den nya routern snurrade på i ca 14-15 timmar och sen fick DHCP-servern fnatt. Det absolut första jag provade när problem uppstod var såklart att plugga in min gamla router som satt där innan och som har funkat i 3år. Den uppvisade samma symptom som den nya.

Just nu får jag använda Telias router för att låsa upp DHCP:n och skicka vidare till min egna, det funkar men jag är ändå inte nöjd med lösningen. Kanske att jag hade gått med på att ha Telia´s router bryggad isåfall men tro fan att det inte heller funkar.

Jag kan absolut ta kontakt med supporten men jag vet inte hur jag ska få tag på en person som förstår vad som har hänt och kan göra nånting åt problemet.

Har du uppkoppling men det är alltså bara dns som inte fungerar ? I så fall kan du prova tex med Google dns 8.8.8.8 men du ska få även dns tilldelad via hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av _Neophyte_:

Kanske att jag hade gått med på att ha Telia´s router bryggad isåfall men tro fan att det inte heller funkar.

Är din Telia-router bryggad elller inte bryggad? Är den bryggad ska du klona din dators MAC-adress att användas i den nya Asus-routern - om du inte orkar vänta i 24 timmar utan prompt bara måste mecka under den tiden.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Är din Telia-router bryggad elller inte bryggad? Är den bryggad ska du klona din dators MAC-adress att användas i den nya Asus-routern - om du inte orkar vänta i 24 timmar utan prompt bara måste mecka under den tiden.

Nepp inte bryggad. Jag har försökt att köra den i bryggat läge men då lyser min Asus router rött igen...alltså ingen uppkoppling mot DHCP. Så det som funkar just nu är att Telia router kör på som vanligt i icke bryggat läge och sen är min Asus router inkopplad i Telia routern. Ja som sagt lease tiden eller vad det nu är verkar vara längre än några futtiga 20-30min iallafall. I dagens läge vill man helst inte stänga av Internet med ungar som har plattor plus att vi kör datorer till tv-apparaterna, för att glo på tv.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du uppkoppling men det är alltså bara dns som inte fungerar ? I så fall kan du prova tex med Google dns 8.8.8.8 men du ska få även dns tilldelad via hdcp.

Nepp inte ett liv. Det låser sig troligtvis i DHCP servern hos Telia, typ MAC låsning. Ja DNS har jag koll på och det har Telia haft strul med förut men denna gång verkar det vara krångligare.

Permalänk

Någon som är jävligt insatt i hur det fungerar som kan förklara för mig?
Vad är skillnaden?
1. En router ansluter och skickar/mottager-utbyter information typ handshake med Telias DHCP eller?
2. Min stationära burk med inbyggt nätverkskort skickar/mottager-utbyter information typ handshake med Telias DHCP?
Ingen skillnad eller?
Såhär.
Min gamla router AC66 MAC-lås? får inte kontakt med DHCP.
Min nya AX58 MAC-lås? får inte kontakt med DHCP.
Telias router, funkar...vore ju konstigt om den inte gjorde det, kanske.
Koppla inkommande från mediaomvandlaren direkt till dator, funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Neophyte_:

Någon som är jävligt insatt i hur det fungerar som kan förklara för mig?
Vad är skillnaden?
1. En router ansluter och skickar/mottager-utbyter information typ handshake med Telias DHCP eller?
2. Min stationära burk med inbyggt nätverkskort skickar/mottager-utbyter information typ handshake med Telias DHCP?
Ingen skillnad eller?
Såhär.
Min gamla router AC66 MAC-lås? får inte kontakt med DHCP.
Min nya AX58 MAC-lås? får inte kontakt med DHCP.
Telias router, funkar...vore ju konstigt om den inte gjorde det, kanske.
Koppla inkommande från mediaomvandlaren direkt till dator, funkar.

nu vet jag inte exakt hur telia har konfat så det är högst spekulativt, men en välgrundad gissning är att dom har en maclåsning till din mediaomvandlare och den är tilldelad at dela ut en ip till vad du nu kopplar in i den.
DHCP'n tilldelar sedan en ip med en leasetid som brukar ligga runt 4 timmar.

så ja, det är jättekonstigt att dina nya routrar inte fungerar. du kan ju kika hur lång leasetiden på ip-adressen är. men det känns spontant som att något är fel hos telia.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Vila i frid

Installera och starta wireshark på din dator, anslut sen dess NIC direkt till "väggen". Spar den trafiken som en .PCAPNG och analysera (låt den samla in i ett par minuter). Posta en länk till den om du behöver hjälp att analysera DHCP-trafiken mot din ISP. Gör om samma procedur efter att du satt Telia routerns wan MAC i din dators NIC-inställningar, dvs spoofa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Neophyte_:

Nepp inte ett liv. Det låser sig troligtvis i DHCP servern hos Telia, typ MAC låsning. Ja DNS har jag koll på och det har Telia haft strul med förut men denna gång verkar det vara krångligare.

Personligen skulle jag i ditt fall antingen göra en upp / nedgradering av routern's mjukvara givetvis med en fullständig reset innan inkoppling.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)