Another one! YH eller basår?

Permalänk
Medlem

Another one! YH eller basår?

Har funderat en del men kommer inte riktigt fram till något, tänkte om ni kanske kunde komma med mer input.

Basår eller yh? Efter ett basår så blir det nog Datateknik på KTH.

Det finns för- och nackdelar med båda. 4år vs 2 år.

Yh - mindre i lån, kortare utbildning, bra med mycket praktik, kanske lättare att landa ett jobb.

KTH - fler möjligheter, kanske bättre lön, enklare att byta jobb.

Vet inte heller hur det kommer att vara om 5 år med yh i bagaget. Vill inte jobba med samma sak i 10 år, där känns högskoleingenjörsutbildning som ett bättre val.

Men just nu så är det 50/50. Enda dagen är det yh som gäller andra dagen är det kth. I'm stuck.

Om det blir yh så funderar jag på antingen .Net eller https://chasacademy.se/fullstack-webbutvecklare/

Om det spelar någon roll så är jag 28 år.

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan slänga in en nackdel/varning med YH för tillfället; praktikplats är rätt svår att landa nu med tanke på omständigheterna, antingen tar företag och kör praktikerna på distans, eller inte alls. Dock ska det ju förhoppningsvis inte vara ett problem allt för länge till, men det tåls att ha i åtanke.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Att gå en YH- utbildning betyder inte alls att du kommer vara fast vid en tjänst för resten av livet.

Har själv gått två YH-utbildningar, och arbetar idag helt utanför deras områden. 😀

Permalänk
Medlem

Det är bara du som kan svara på det. Är du bra på matte och vill kunna allt inom Fysik, Kemi välj basår och KTH. Vill du få ett jobb som utvecklare så snart son möjligt välj YH.

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kommer ha problem att jobba eller byta områden oavsett vad du väljer.

Är du intresserad av djupare förståelse för hur saker ting fungerar "under huven" tror jag på KTH. Vill du börja koda och kan lära dig på egen hand sedan kan du köra på YH.

Sedan kanske du inte är intresserad av hur saker fungerar utan bara vill jobba med det, då kan YH vara något.

Efter några år sedan i arbete kommer nästan ingen bry sig om vart du pluggade.

Lönen kan du sedan öka genom att byta arbetsplats så det är inga konstigheter

Permalänk
Medlem

Vad är ditt mål? Gå en utbildning för att kunna få ett jobb? Då räcker det med YH.

Är du intresserad av datateknik och vill lära dig om arkitektur, algoritmer, komplexitet etc. så är ju högskola rätt.

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma åt dig, men det är ju dock lite skillnad på dessa utbildningar. En ingenjörsutbildning kan öppna dörrar för lite annorlunda utvecklar jobb. Ingenjöriga jobb som kompisar och bekanta har jobbat med - 5g teknologi, vr/ar och gripen(flygplanet).

Yh kan å andra sidan ge en snabbväg in på arbetsmarknaden och verkar vara lite mer praktiskt upplagd. Datateknik är en teoretiskt bredare utbildning.

Karriärsmässigt.. jag vet faktiskt inte. En ingenjör bör rimligtvis ha ett högre lönetak om man kollar snitt. Samtidigt är detta en branch som är väldigt individuell.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kan slänga in en nackdel/varning med YH för tillfället; praktikplats är rätt svår att landa nu med tanke på omständigheterna, antingen tar företag och kör praktikerna på distans, eller inte alls. Dock ska det ju förhoppningsvis inte vara ett problem allt för länge till, men det tåls att ha i åtanke.

Nej precis, man vet aldrig hur det kommer att vara. Om jag börjar till hösten så kommer jag nog gå ut på praktik om 1,5 år, då kan jag bara hoppas att jag får en plats isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Att gå en YH- utbildning betyder inte alls att du kommer vara fast vid en tjänst för resten av livet.

Har själv gått två YH-utbildningar, och arbetar idag helt utanför deras områden. 😀

Vad roligt!
Det är en sån bild jag har fått av yh, att man lär sig det man verkligen behöver och sen går man ut och jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tror inte att du kommer ha problem att jobba eller byta områden oavsett vad du väljer.

Är du intresserad av djupare förståelse för hur saker ting fungerar "under huven" tror jag på KTH. Vill du börja koda och kan lära dig på egen hand sedan kan du köra på YH.

Sedan kanske du inte är intresserad av hur saker fungerar utan bara vill jobba med det, då kan YH vara något.

Efter några år sedan i arbete kommer nästan ingen bry sig om vart du pluggade.

Lönen kan du sedan öka genom att byta arbetsplats så det är inga konstigheter

Skrivet av rSon:

Vad är ditt mål? Gå en utbildning för att kunna få ett jobb? Då räcker det med YH.

Är du intresserad av datateknik och vill lära dig om arkitektur, algoritmer, komplexitet etc. så är ju högskola rätt.

Det är lite det som får mig att tvivla på yh.
Jag kan inte veta vad jag vill göra om 5-10 år. Men just nu låter AI och maskininlärning väldigt intressant, samtidigt som jag bara vill komma ut och börja jobba.