Raspberry Pi Pico är mikrokontroller för under hundralappen

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi Pico är mikrokontroller för under hundralappen

Raspberry Pi är redan en populär byggsten för enkla ARM-datorer. Nu expanderar företagets kretsar till mikrokontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hade varit häftigt om det började bli vanligt med Raspberry PI i vanliga konsumentprodukter om de inte låser ned dem. För 90%+ av både produkter och kunder hade det inte spelat någon roll, jag hade gärna satt mig och gjort om smågrejer i mina prylar om det var möjligt och dokumenterat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Undrar varför de inte valde RISC-V istället? Det känns ju som den nya heta potatisen inom microkontrollers

Mycket trevligt med fler alternativ och priset är ju lite roligare än en standard arduino

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar varför de inte valde RISC-V istället? Det känns ju som den nya heta potatisen inom microkontrollers

Mycket trevligt med fler alternativ och priset är ju lite roligare än en standard arduino

Pris och kompabilitet skulle jag gissa på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar varför de inte valde RISC-V istället? Det känns ju som den nya heta potatisen inom microkontrollers

Mycket trevligt med fler alternativ och priset är ju lite roligare än en standard arduino

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Pris och kompabilitet skulle jag gissa på.

Sannolikt både och ja, speciellt då man ändå behövt licensiera ett helt gäng externa IP-block (bus'ar, SPI, UART etc). Lätt att glömma alla delar runt CPU:n som gör det till en MCU. Sen har vi hela tooling-/supportkedjan som garanterat också är en faktor i ekvationen.

För övrigt ser MCU:n riktigt intressant ut! Jag får känslan av att man kikat på exempelvis ST's utbud och hittat lösningar på de flesta tillkortakommanden där. Ska bli mycket intressant att testa RP2040 och se hur den beter sig

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Min uppfattning är att folks intresse har förändras. Men det kan även bero på att det på internet finns fler personer utan elktronik/datorintresse nu.
Men förr så kände jag många som programmerade Motorola, avr, pic. etc. Nu känns det som aha, en ny mikrokontroller ska jag köpa den och kanske ställa den i förrådet bredvid den senaste inköpa Arduinosatsen som inte ens är öppnad?
Detsamma är det för övrigt med retrokonsoler som var skitroliga när de kom, nu känns marknaden översvämmad och man bryr sig ej..

Men det blir intressant och se hur populär denna blir. Arduino har ett stort försprång på alla sätt och vis, inte minst färdiga satser med robotar, bilar, sensorer och annat. Att få igång en generell sensor, display etc emot en mikrokontroller kan vara lite svårt och man får studera databladen en hel del, men dessa färdiga kit är inte långt ifrån att plugga in en extra skärm i ens pc.

*edit*
Jag tänker på commendator 64 konsolen som det kom en ny modell av. Hela internet översvämmades av personer som jublade och alla skulle köpa den. Det var bara det att man redan har en massa konsoler under tvn som man ej använder och folk sa rolig grej men jag sparar pengarna.
Exakt samma sak ser jag med denna, varför ska man välja den före en Arduino? Man vill ha högre prestanda, javisst men jag tror inte så många är behov av det för de tillämpningar som de gör på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min uppfattning är att folks intresse har förändras. Men det kan även bero på att det på internet finns fler personer utan elktronik/datorintresse nu.
Men förr så kände jag många som programmerade Motorola, avr, pic. etc. Nu känns det som aha, en ny mikrokontroller ska jag köpa den och kanske ställa den i förrådet bredvid den senaste inköpa Arduinosatsen som inte ens är öppnad?
Detsamma är det för övrigt med retrokonsoler som var skitroliga när de kom, nu känns marknaden översvämmad och man bryr sig ej..

Men det blir intressant och se hur populär denna blir. Arduini har ett stort försprång på alla sätt och vis, inte minst färdiga satser med robotar, bilar, sensorer och annat.

Jo håller till stor del med, de som kör avr, pic mm gör det dock ofta fortfarande men en pi är oftast antingen för klen för det man vill eller waaaaay OP eller så finns det smidigare och billigare lösningar.
Sedan enbart mjukvara är lite begränsat på en pi och för hårdvara är det dyrt att slänga in en pi när det oftast bara är någon sensor och en output eller så.
Jag har en pihole setup och ett antal pis liggandes, har ett par zero där en är planerad till handhållen retro men inte orkat ta tag i då det mest bara är en byggsats efter att jag fixat PCB.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kul med lite mer alternativ, även om det kanske är mer av samma än något nytt. Men priset var riktigt bra i alla fall. Nu inväntar jag bara en ny version av RPi Zero.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
99:e percentilen

Sett till primärminnet förs tankarna till PC-datorns begynnelse på 80-talet, då detta stannar vid 264 KB.

Konstigaste minnesmängden på länge? Hjälper inte ens att tolka K som 10³, för 264 KB ≈ 258 KiB (och 256 KiB = 262 144 B).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Sett till primärminnet förs tankarna till PC-datorns begynnelse på 80-talet, då detta stannar vid 264 KB.

Konstigaste minnesmängden på länge? Hjälper inte ens att tolka K som 10³, för 264 KB ≈ 258 KiB (och 256 KiB = 262 144 B).

Troligen 256+8, varför dessa 8 kanske är specifikt för något chip/gpio eller något?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Troligen 256+8, varför dessa 8 kanske är specifikt för något chip/gpio eller något?

Ja, det måste nästan vara "två separata minnen" (vad jag nu menar med det) väl?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det måste nästan vara "två separata minnen"
(vad jag nu menar med det) väl?

Ja det känns mest logiskt. Det kan ju vara 128+128+8 också, men occams razor och så vidare. Säkert sitter dessa 8KiB i något chip ’gratis’

Permalänk
Datavetare

Läste på lite om Raspberry Pi Pico. Verkar som den i praktiken kommer ställas mot ESP32 och vilken som är bäst kommer ned till vad som är högsta prio.

För egen del väger integrerad Wifi hos ESP32 över rätt mycket. Fördelen för Pi Pico är med avancerad GPIO-del, men för de saker jag gjort så här långt har ESP32 klarat biffen.

ESP32 har i nuläget betydligt mognare stöd för att använda två CPU-kärnor. Dels har man en naturlig splitt där då Wifi är för en sådan här enhet relativt tung, i grunden körs Wifi på ena kärnan och applikationen på den andra.

Vill kan använda båda kärnorna är det möjligt på båda, men finns hål att trampa i då båda i grunden bygger på bibliotek som är designade för traditionella enkelkärniga microkontrollerramverk. Lätt att skapa race-buggar om man använder båda kärnorna i applikationer, ESP32 har fördelen i att FreeRTOS ligger i botten och där finns saker som är förberedd att hantera mer än en kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känns som de konkurrerar med sin egna raspberry pi zero med denna.

Sett att tex synthtillverkaren korg använder raspberry pi i hårdvaran för korg wavestate bland annat
Lite coolt

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det måste nästan vara "två separata minnen"
(vad jag nu menar med det) väl?

4x64KiB striped
2x4KiB non-striped (maybe per core stacks?)

”It has 264 kB of SRAM, which is certainly comfy. The RAM is divided up internally into four striped 64 kB banks for fast parallel access, but they’re also accessible singly if you’d like. Two additional 4 kB banks are non-striped and suggest using themselves as per-core stack memory, but nothing forces you to use them that way either.”

https://hackaday.com/2021/01/20/raspberry-pi-enters-microcont...

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad folk kommer göra med den här men trist att den inte har Wifi/BT Hade varit schysst med ett alternativ till ESP32/8266 som har den enorma Pi-communityn i ryggen.

Skrivet av CubaCola:

Känns som de konkurrerar med sin egna raspberry pi zero med denna.

Nja, det vet jag inte. Handlar ju om väldigt olika användningsområden även om det kan överlappa en del. Pi Zero är ju ingen mikrokontroller och drar betydligt mer ström. Lämpar sig inte direkt för batteridrift medan den här ska dra under 2mA i sleep.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Visste inte att USB 1.1 fortfarande fanns ute i det vilda som som fortfarande kan köpa nytt av. Om man borser från 2.0 och 3.0 som är bakåtkompatibel med 1.1.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Trodde först att det var en pi4 i en lite förpackning.

Men denna verkar mer konkreta med ardunio vad är fördelen med denna då förutom priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Blir intressant att se vad folk kommer göra med den här men trist att den inte har Wifi/BT Hade varit schysst med ett alternativ till ESP32/8266 som har den enorma Pi-communityn i ryggen.

Nja, det vet jag inte. Handlar ju om väldigt olika användningsområden även om det kan överlappa en del. Pi Zero är ju ingen mikrokontroller och drar betydligt mer ström. Lämpar sig inte direkt för batteridrift medan den här ska dra under 2mA i sleep.

Jag använder mest esp32 själv. Den kostar som denna men har wifi och bt. Så lätt val

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Precis som andra kommenterat så ser jag denna Pi Pico som en mer direkt konkurrent emot ESP32/FreeRTOS än mot ATmega/Arduino (eller PIC och AVR).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4x64KiB striped
2x4KiB non-striped (maybe per core stacks?)

”It has 264 kB of SRAM, which is certainly comfy. The RAM is divided up internally into four striped 64 kB banks for fast parallel access, but they’re also accessible singly if you’d like. Two additional 4 kB banks are non-striped and suggest using themselves as per-core stack memory, but nothing forces you to use them that way either.”

https://hackaday.com/2021/01/20/raspberry-pi-enters-microcont...

Ser ut som att det finns ytterliggare 20kB SRAM att tillgå från USB cache + tilltänkt QSPI cache, dvs totalt 284kB SRAM om man inte nyttjar de sistnämnda funktionerna.

Det ska inte glömmas att detta är en Cortex-M0+, dvs det är primärt tänkt att vara så strömsnålt som det går med relativt bra prestanda. Det ska bli intressant att se hur ADC och liknande presterar. Jag har inte testat ADC:n i ESP32 än, men har läst att det verkar vara lite skakigt.

Nu skummade jag bara databladet, men såg ut som att den har hårdvaruaccelerering för interpolering m.m. Med lite tur så sänker den tröskeln där man tidigare behövt kliva upp i biffigare MCU:er för att orka med (såvida man klarar sig med relativt få antal pinnar dvs).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Trodde först att det var en pi4 i en lite förpackning.

Men denna verkar mer konkreta med ardunio vad är fördelen med denna då förutom priset?

En vanlig Pi4 är ju tillräcklig som surfdator/HTPC och presterar ungefär som en mobil i budgetklassen och kan spela enklare 3D-spel och köra vanlig linux

Denna är mer tänkt för att gå extremt länge på batteri eller byggas in i ett kylskåp (extremt låg kostnad och energianvändning, men smart nog att kunna programmeras på en okej nivå). Denna kan nog inte avkoda en MP3-fil i realtid ens. Oftast körs dessa utan os eller med väldigt grundläggande sådana och gör oftast ganska begränsade sysslor som att hålla koll på en sensor och starta saker vid tröskelvärden

Permalänk
Hedersmedlem

264 kB RAM är massvis i sammanhanget. ESP8266 har "32 KiB instruction, 80 KiB user data" och jag har aldrig haft några problem där.
Arduino Uno (Atmega328) har 2 kB RAM; där har jag däremot behövs snåla genom att lagra vissa strängar (främst för debugging) på flash så de inte laddas in i RAM förutom när de används.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

264 kB RAM är massvis i sammanhanget. ESP8266 har "32 KiB instruction, 80 KiB user data" och jag har aldrig haft några problem där.
Arduino Uno (Atmega328) har 2 kB RAM; där har jag däremot behövs snåla genom att lagra vissa strängar (främst för debugging) på flash så de inte laddas in i RAM förutom när de används.

Definitivt, det är riktigt mycket för en M0(+). ST's mainstreamlinje med M0 har som mest 32kB, ultra low-power har 20kB som mest.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Känns som de konkurrerar med sin egna raspberry pi zero med denna.

Sett att tex synthtillverkaren korg använder raspberry pi i hårdvaran för korg wavestate bland annat
Lite coolt

Nej, verkligen inte. Pi zero kör Linux som OS, medans den här kör typ ett kompilerat PROGRAM. Nu finns det säkert enklare OS till mikrokontroller som gör att flera program kan köras simultant men i princip är grundtanken att de bara gör någon eller några enstaka saker. Skillnaden mellan en mikrokontroller och minidator är milsvid.

Den här skulle t.ex. kunna kopplas till en vanlig RPi och användas som en analog GPIO-kontroller. Mikrokontrollern läser in data från sensorer och skickar rådatat till RPin för bearbetning och publicering på en webbserver som körs lokalt. Det sistnämnda är en dålig uppgift för Pi Pico.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Visste inte att USB 1.1 fortfarande fanns ute i det vilda som som fortfarande kan köpa nytt av. Om man borser från 2.0 och 3.0 som är bakåtkompatibel med 1.1.

Välkommen till embedded-världen!

Det är rätt få saker som är lämpade för embedded men USB 1.1 inte räcker till. Men till skillnad från PC-världen är det sällan som exakt en modell räcker till allt också. Om du trots allt behöver USB 2.0 och något som är lätt att komma igång med är det nog något ur sortimentet från Teensy du vill ha stället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Livsnjutare 😎

Coolt !

Man vill ju ha ett gäng men man bör kanske komma på något / några användningsområden först kanske 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Superbra och billigt till att pimpa hushållsmaskiner (tvättmaskiner, torkskåp, spis, kyl/frys, aircondition, lampor m.m.), trädgård (betvattning, näring, ljus av/på, vindskydd/solskydd, m.m.), och sånt kan jag tänka mig.

Enda jobbiga med det lilla minnet är att "logging" måste ske på annan maskin, men det brukar ju ändå vara så med temp-sensorer o annat, att logg-data lagras på annan enhet, men kan vara bra med offline-logging för downtime, vilket går i viss mån.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Superbra och billigt till att pimpa hushållsmaskiner (tvättmaskiner, torkskåp, spis, kyl/frys, aircondition, lampor m.m.), trädgård (betvattning, näring, ljus av/på, vindskydd/solskydd, m.m.), och sånt kan jag tänka mig.

Enda jobbiga med det lilla minnet är att "logging" måste ske på annan maskin, men det brukar ju ändå vara så med temp-sensorer o annat, att logg-data lagras på annan enhet, men kan vara bra med offline-logging för downtime, vilket går i viss mån.

Det är inte lite minne, det är betydligt mer än mer populära konkurrenter i samma klass (och även ett/två steg upp). Det är dessutom relativt dyrt SRAM vi talar om Ska man logga lokalt så bör man göra det på ett externt SPI-flash eller liknande. Ser ut att finnas tillräckligt med kräm för att implementera någon slags komprimering så det tillsammans med ett 16MB SPI-flash ska nog räcka bra länge

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux