En exakt kopia från läroboken funkar inte.

Permalänk

En exakt kopia från läroboken funkar inte.

Det som är under är en exakt kopia tagen från kursboken men jag får inte ut samma svar som boken säger att jag borde utan den stannar efter.

Enter bill value (1 = $1 bill, 5 = $5 bill, etc): 5

Tackar i förväg.

public static void main(String[] args) { // TODO Auto-generated method stub @SuppressWarnings("resource") Scanner in = new Scanner(System.in); final int PENNIES_PER_DOLLAR = 100; final int PENNIES_PER_QUARTER = 25; System.out.print("Enter bill value (1 = $1 bill, 5 = $5 bill, etc): 5"); // Den sista 5 satte jag in. int billValue = in.nextInt(); System.out.print("Enter item price in pennies: 225"); // Det sista 225 har jag själv satt in annars var den tom. Får samma resultat med och utan. int itemPrice = in.nextInt(); int changeDue = PENNIES_PER_DOLLAR * billValue - itemPrice; int dollarCoins = changeDue / PENNIES_PER_DOLLAR; changeDue = changeDue % PENNIES_PER_DOLLAR; int quarters = changeDue / PENNIES_PER_QUARTER; System.out.printf("Dollar coins: %6d", dollarCoins); System.out.println(); System.out.printf("Quarters: %6d", quarters); System.out.println(); } }

Fixat code-taggar
Visa signatur

Så jag kommer ihåg. [code][/code]

Permalänk
Hedersmedlem

Tog mig friheten att lägga code-taggar i ditt inlägg.

Vad säger boken ska hända?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar?
Hade inga problem med att köra koden och den gjorde vad jag förväntade mig

Permalänk
Medlem

Programmet ska stanna på den raden, det väntar på att du ska mata in något värde och sen trycka enter för att avsluta inmatningen.

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha "5" och "255" i koden, det är värden du som användare matar in i konsolen när programmet pausar där.

Som @perost säger, mata in ett värde och tryck Enter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av mwi:

Vad är det som inte fungerar?
Hade inga problem med att köra koden och den gjorde vad jag förväntade mig

Edit: Ignorera allt detta har aldrig använt konsolen för att faktiskt göra något.

Får du ut det här? Enter bill value (1 = $1 bill, 5 = $5 bill, etc):
Vad koden ska göra är ta reda på vad för sedal/mynt som ska ges ut i växel (det heter växel va?). I det här fallet så ska jag ta reda på hur många dollar och quarters some ska ges ut om det överblir 2.25 dollar, som jag omvandlar till pennies.
Vad boken säger ska ut är:

Enter bill value (1 = $1 bill, 5 = $5 bill, etc: 5
Enter item price in pennies: 225
Dollar coins: 2
Quarters: 3

Vilket inte heller verkar rätt eftersom jag är ganska säker på att 2 * 100 + 25 * 3 blir 275 pennies eller 2.75 dollar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Du ska inte ha "5" och "255" i koden, det är värden du som användare matar in i konsolen när programmet pausar där.

Som @perost säger, mata in ett värde och tryck Enter.

Tackar till dig och till han ovanför dig som sa det innan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Tog mig friheten att lägga code-taggar i ditt inlägg.

Vad säger boken ska hända?

Är det något jag borde göra och i så fall hur gör jag det. Sweclockers svarar snabbare än mina lärare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaskenLilja:

Edit: Ignorera allt detta har aldrig använt konsolen för att faktiskt göra något.

Vad koden ska göra är ta reda på vad för sedal/mynt som ska ges ut i växel (det heter växel va?). I det här fallet så ska jag ta reda på hur många dollar och quarters some ska ges ut om det överblir 2.25 dollar, som jag omvandlar till pennies.

Vilket inte heller verkar rätt eftersom jag är ganska säker på att 2 * 100 + 25 * 3 blir 275 pennies eller 2.75 dollar.

Det stämmer väl?

Koden i boken visar resultatet om du matar in 5 och 225.

Du köper något för 225 pennies.
Du betalar med $5=500 pennies.
Din växel är 500-225=275 pennies = 2 dollarmynt + 3 quarters

Så om du köper något för 225 pennies och betalar med en femdollarsedel så är växeln 275 pennies.

Vad är det som är fel i boken?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaskenLilja:

Ja det stämmer.
Du får tillbaka $2.75 vilket är 2 hela dollar och 3 quarters