Permalänk
Medlem

i5 10600K, vilket moderkort?

Hej
Ska uppgradera sonens dator.

Jag hade tänkt att införskaffa en i5 10600k.
Ska in med 2x16gb 3200mhz minne.
Vad ska jag ha för moderkort?

Edit: Han spelar fortnite och cs, tanken är väl att testa på lite mer krävande spel framöver.

Mvh

Rubrik förtydligad /Mod
Visa signatur

Chassi: Shark Gaming Aquarium RGB. Moderkort: ASUS Prime Z590-P. CPU: Intel i5 11600K. RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz. GPU: Sapphire Radeon RX6700 XT NITRO+ Gaming OC. PSU: Corsair RM750X 750W v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1na:

Hej
Ska uppgradera sonens dator.

Jag hade tänkt att införskaffa en i5 10600k.
Ska in med 2x16gb 3200mhz minne.
Vad ska jag ha för moderkort?

Edit: Han spelar fortnite och cs, tanken är väl att testa på lite mer krävande spel framöver.

Mvh

Vad har han för grafikkort? Har ni tänkt överklocka processorn någonting eller kommer den gå i stockhastighet?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Om du inte är medveten om det så släpper intel en ny generations processorer nästa månad som ser ut att ha en betydligt bättre prestanda i spel, och den nya i5 11600k kommer bara att vara några hundralappar dyrare. Så om jag var du så hade jag väntat någon månad på detta och köpt ett Z490 moderkort då det är kompatibelt med de kommande processorerna och till ett mycket lägre pris än Z590, se dock till att det har BIOS uppdaterade inför nästa gen, vilket MSI har på sina, jag vet inte hur det är med de andra dock.

Permalänk
Medlem

Ta även och kolla spec på moderkortet vilka portar och utgångar den har så de uppfyller era önskemål.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vad har han för grafikkort? Har ni tänkt överklocka processorn någonting eller kommer den gå i stockhastighet?

Tanken är att uppgradera grafikkortet till ett 2060-2080 men det verkar svårt att få tag på begagnade kort i dessa tider

Visa signatur

Chassi: Shark Gaming Aquarium RGB. Moderkort: ASUS Prime Z590-P. CPU: Intel i5 11600K. RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz. GPU: Sapphire Radeon RX6700 XT NITRO+ Gaming OC. PSU: Corsair RM750X 750W v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Om du inte är medveten om det så släpper intel en ny generations processorer nästa månad som ser ut att ha en betydligt bättre prestanda i spel, och den nya i5 11600k kommer bara att vara några hundralappar dyrare. Så om jag var du så hade jag väntat någon månad på detta och köpt ett Z490 moderkort då det är kompatibelt med de kommande processorerna och till ett mycket lägre pris än Z590, se dock till att det har BIOS uppdaterade inför nästa gen, vilket MSI har på sina, jag vet inte hur det är med de andra dock.

Aha, då är det nog bäst att avvakta tills den släpps. Har ju inte fått tag på någon grafikkort än så datorn blir ju inte komplett iaf. Tack för informationen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1na:

Tanken är att uppgradera grafikkortet till ett 2060-2080 men det verkar svårt att få tag på begagnade kort i dessa tider

Skrivet av K1na:

Aha, då är det nog bäst att avvakta tills den släpps. Har ju inte fått tag på någon grafikkort än så datorn blir ju inte komplett iaf. Tack för informationen

2060-2080 är förra generationens grafikkort, jag hade siktat in mig på ett RTX 3060 ti istället då det är både mer kraftfullt och mer prisvärt. Vill ni ha tag på ett kort bör ni beställa ett så att ni hamnar i kö då de väldigt sällan (aldrig) finns i lager.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Vilket moderkort rekommenderar du till den nya processorna 11600k?
Räcker det med ASUS PRIME Z490-P ?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1na:

Vilket moderkort rekommenderar du till den nya processorna 11600k?
Räcker det med ASUS PRIME Z490-P ?

Mvh

Svårt att säga då den inte är släppt ännu, men jag antar att det inte spelar så stor roll så länge det är ett Z490 med bios som är redo för den, sen beror det ju på vad du vill ha för eventuella funktioner och möjligheter. Vill du som exempel ha bluetooth eller ett integrerat nätverkskort med WIFI ? Ska du överklocka något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Svårt att säga då den inte är släppt ännu, men jag antar att det inte spelar så stor roll så länge det är ett Z490 med bios som är redo för den, sen beror det ju på vad du vill ha för eventuella funktioner och möjligheter. Vill du som exempel ha bluetooth eller ett integrerat nätverkskort med WIFI ? Ska du överklocka något?

Blåtand och wifi behöver han inte, han kör med nätverkskabel.

Överklockning känns inte aktuellt då jag inte har kunskapen för detta.

Planen är ju en 11600k
Moderkort
Hårddisk
2x16gb 3200hz ram
nätaggregat 850?
Kylare till aggregatet, vet ej vilken?

Så jag tar gärna all hjälp jag kan få då jag inte besitter denna kunskap.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1na:

Blåtand och wifi behöver han inte, han kör med nätverkskabel.

Överklockning känns inte aktuellt då jag inte har kunskapen för detta.

Planen är ju en 11600k
Moderkort
Hårddisk
2x16gb 3200hz ram
nätaggregat 850?
Kylare till aggregatet, vet ej vilken?

Så jag tar gärna all hjälp jag kan få då jag inte besitter denna kunskap.

Mvh

Okej, då duger det moderkortet bra, jag vet dock inte hur Asus är med bios för den kommande generationen, om de säljer brädorna uppdaterade eller om man måste göra det själv. Nedan har du ett MSI som garanterat har detta, det är dock ett par hundringar dyrare.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5355007

Ska du inte överklocka så räcker ett bra 650W gott och väl, men då detta är en komponent som man har så länge så hade jag lagt till ett par hundringar extra för ett 750W, nedan har du ett bra.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4664029

Du menar en kylare till processorn va? Nätaggregatet har redan en fäkt. Men för processorn så har du ett bra alternativ nedan, halva priset av en Noctua D15 och kyler lika bra, faktiskt lite bättre i ett test jag såg. Så då har du en fläkt som tillåter överklockning om du skulle ångra dig i framtiden, nackdelen är dock att den ska vara bökig att installera, men för det priset och den prestandan så är det enligt mig värt det.

https://www.inet.se/produkt/5322760/zalman-cnps20x

När det kommer till hårddisk så bör denna duga bra, väldigt populär.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655194

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Okej, då duger det moderkortet bra, jag vet dock inte hur Asus är med bios för den kommande generationen, om de säljer brädorna uppdaterade eller om man måste göra det själv. Nedan har du ett MSI som garanterat har detta, det är dock ett par hundringar dyrare.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5355007

Ska du inte överklocka så räcker ett bra 650W gott och väl, men då detta är en komponent som man har så länge så hade jag lagt till ett par hundringar extra för ett 750W, nedan har du ett bra.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4664029

Du menar en kylare till processorn va? Nätaggregatet har redan en fäkt. Men för processorn så har du ett bra alternativ nedan, halva priset av en Noctua D15 och kyler lika bra, faktiskt lite bättre i ett test jag såg. Så då har du en fläkt som tillåter överklockning om du skulle ångra dig i framtiden, nackdelen är dock att den ska vara bökig att installera, men för det priset och den prestandan så är det enligt mig värt det.

https://www.inet.se/produkt/5322760/zalman-cnps20x

När det kommer till hårddisk så bör denna duga bra, väldigt populär.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655194

Stort tack för att du tog dig tid att svara en vilsen man Det uppskattas!

Visa signatur

Permalänk

Två likvärdiga Asus-kort, just nu till samma pris. F-modellen har ledbelysning, något som kanske inte är nödvändigt.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5354960,5354961

Kräver uppdatering till senaste bios för att bli kompatibla med nästa generations processorer. (z590)

Permalänk
Medlem

Hejsan, Jag lånar denna tråden lite och hoppas det är ok.

Jag har en i5 10600k liggandes som jag behöver ett moderkort till. Idag har jag en I5 6600k och ett ASUS Z170 pro gaming och är väldigt nöjd med den.

Jag funderar på att köpa ett ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING till min 10600k. Är det ett bra köp eller hade ni rekommenderat något annat? Finns det något som är mer framtidssäkert? Jag förstår att det finns en viss begränsning när det kommer till framtiden med tanke på att intel snart kommer ut med nästa generation. Men tänker mer i minnes väg och PCIe platser.

Mina krav är att man ska kunna överklocka samt att jag inte är i behov av WiFi eller blåtand.

Några tankar?

Tack på förhand, väl mött.

Permalänk

Jag vill även inflika här. Om du har i tanke och köpa ett z490 satsa då på MSI då det är bekräftat att dem uppdaterar moderkortet till PCI-E 4.0.
https://videocardz.com/press-release/msi-announces-that-all-z...

Mvh