Permalänk
Inaktiv

Praktik inom programmering

Hej, jag går i sista året på gymnasiet, och har hållt på med programmering och datorer i ganska många år nu. Jag frågade ett företag (rätt så nytt, men finns i flera olika städer) om de skulle kunna erbjuda någon kort praktik under sommaren, eftersom jag var nyfiken på hur det fungerade, ville göra något nytt programmeringsrelaterat, och lärde mig inget under programmeringslektionerna i skolan. Jag hade inte heller haft så mycket erfarenhet med att jobba med projekt gjorda av någon annan än mig själv. Det blev en rätt så lugn, simpel, och trevlig intervju, där jag bland annat visade ]några av mina programmeringsprojekt. Tillslut sa de att de var intresserade av att erbjuda praktik, och att det förmodligen skulle bli något. Wow!

Nu undrar jag bara om någon annan varit med om något liknande, och vad kan man förvänta sig? Jag vet att praktik inte ska kräva så mycket, men jag är lite rädd att något/några projekt kanske verkar lite mer imponerande än vad de egentligen är, men jag vet inte.. Jag var svarade ändå väldigt ärligt och överdrev inte något alls.

Länk borttagen /mod
Permalänk
Medlem

Du kan nog vara lugn. Utan att känna till detaljerna, så tror jag inte att de har några större förväntningar på dig mer än att du gör det du kan helt enkelt. Så har det i alla fall gått till hos de företag jag jobbat på där vi tagit in praktikanter. Oftast har de bara följt med någon av de anställda och hjälpt till där de kan.

Jättebra jobbat att du tar initiativ och lyckas fixa en praktikplats. Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaharax:

Du kan nog vara lugn. Utan att känna till detaljerna, så tror jag inte att de har några större förväntningar på dig mer än att du gör det du kan helt enkelt. Så har det i alla fall gått till hos de företag jag jobbat på där vi tagit in praktikanter. Oftast har de bara följt med någon av de anställda och hjälpt till där de kan.

Jättebra jobbat att du tar initiativ och lyckas fixa en praktikplats. Lycka till!

Tack, det här uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem

Som Jahrax säger så behöver du inte oroa dig, om man tar in en praktikant så förväntar man sig egentligen inget.
Man ska tänka på att mycket av koden som skrivs på företagen inte är speciell. Det är mer den stora bilden som är komplex och de enstaka komponenterna ska vara enkla och robusta.

Sen har man ju alltid möjligheten att rekrytera praktikanten om denna visar sig vara bra

Lycka till!

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ei:

Som Jahrax säger så behöver du inte oroa dig, om man tar in en praktikant så förväntar man sig egentligen inget.
Man ska tänka på att mycket av koden som skrivs på företagen inte är speciell. Det är mer den stora bilden som är komplex och de enstaka komponenterna ska vara enkla och robusta.

Sen har man ju alltid möjligheten att rekrytera praktikanten om denna visar sig vara bra

Lycka till!

Tack! Det låter bra

Permalänk

Alla oerfarna (och i viss grad även erfarna) kodapor kommer uppleva ett mindervärdeskomplex när de påbörjar en ny tjänst där man är orolig att man inte har kunskap och kompetens att utföra de uppgifter man förväntas göra. Det är oundvikligt i det yrket men det försvinner snabbt.

Av egen erfarenhet både från när man själv gjorde praktik/internships till att själv vägleda vilsna praktikerande själar på företaget som man jobbar på så är det inget att vara orolig över. Företag vet vad man kan och inte kan förvänta sig av studenter och oavsett resultat så kommer företaget att vara glada över din insats.

Mest troligen kommer de i början bara introducera dig till agil/scrum arbetsmetodiksutveckling och sedan få dig att utföra enklare uppgifter så som att ändra färger på UI-element och sedan genomföra kodgranskningar tillsammans med en erfaren kodapa. Sedan trappar man sakta men säkert upp nivån på uppgifterna i takt med att du blir varm i kläderna.