Permalänk
Medlem

Comhem C2 router går inte brygga

Hej,

Har läst samtliga trådar här om hur man ska brygga en Comhem Sagecom C2 router (3 hål i väggen) men jag lyckas inte, snälla hjälp mig innan jag blir galen.
Har köpt Netgear Orbi AX6000 och tänkte ha den som min ”main router” och ha kvar C2 som en dum låda eftersom den verkar krävas.

Det jag lyckats med hittills är att stänga av DHCP och WI-FI på comhem routern och speca statiskt IP och DNS i Orbi och då lirar det.

Men, ändrar jag Orbi DNS till 1.1.1.1 istället för Comhems DNS eller sätter C2 i bridge mode, då dör nätet helt.

C2 säger att den sätts i bridge mode och ska nås från 192.168.100.1 istället för 192.168.0.1 men jag kommer aldrig åt den så fort jag slagit på det läget, den blir onåbar.
Och Orbi tappar kopplingen helt och står som Offline i appen samt lyser lila.

Vad gör jag för fel? Räcker det att stänga av DHCP och Wi-Fi på C2 (det verkar ju fungera trots allt) eller förlorar jag något på det jämfört med att ha Comhems router i bryggat läge?

Det jag hade önskat var att kunna använda egen DNS centralt för Comhems DNS har strulat för mig några gånger, men det kanske inte går?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Min C2 går utmärkt att köra bryggat. Har stängt av wifi i den och satt den i bryggat läge, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Min C2 går utmärkt att köra bryggat. Har stängt av wifi i den och satt den i bryggat läge, inget annat.

På din andra router, har du angett IP, gateway etc manuellt eller får den det automatiskt av Comhem routern?

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad som är fel med Orbin, men lite andra reflektioner kommer nedan.

Skrivet av ndr:

C2 säger att den sätts i bridge mode och ska nås från 192.168.100.1 istället för 192.168.0.1 men jag kommer aldrig åt den så fort jag slagit på det läget, den blir onåbar.

En dator som är inkopplad när du sätter C2:n i bridge mode har antagligen IP 192.168.0.X, med nätmask 255.255.255.0 och default gateway 192.168.0.1. Det innebär att den inte tycker att den kan skicka trafik direkt till 192.168.100.1, utan den vill gå via 192.168.0.1. Men 192.168.0.1 har ju slutat svara... Om du vill nå 192.168.100.1 då så är enklaste sättet att sätta ett statiskt IP på datorn, 192.168.100.X (och behålla nätmasken 255.255.255.0).

Om du bara har en Windows-dator inkopplad (DHCP-klient på, inget statiskt IP) när du sätter C2:n i bridge mode så skulle du kunna testa att reboota Windows-datorn. Om Windows-datorn inte lyckas få kontakt med ISP:ns DHCP-server så kommer den att tilldela sig själv ett IP på 169.254.X.Y. ipconfig /renew kan vara bra att testa i ett sådant läge, men om IP-adressen fortfarande börjar på 169 så kan man misstänka att C2:n har problem med bryggningen. Om du får en IP-adress på 100.64.X.Y (CG-NAT) eller något annat (publikt routbart) så fungerar bryggningen eftersom din dator då fått en IP-adress från ComHems DHCP och du bör då ha kontakt med internet. Då kan du börja fundera på varför Orbin inte funkar.

Sedan finns risken att ComHem låser vilka MAC-adresser som får begära IP-adresser från ComHems DHCP-server. Då blir det jobbigare att reda ut vad som beror på vad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ndr:

Hej,

Har läst samtliga trådar här om hur man ska brygga en Comhem Sagecom C2 router (3 hål i väggen) men jag lyckas inte, snälla hjälp mig innan jag blir galen.
Har köpt Netgear Orbi AX6000 och tänkte ha den som min ”main router” och ha kvar C2 som en dum låda eftersom den verkar krävas.

Det jag lyckats med hittills är att stänga av DHCP och WI-FI på comhem routern och speca statiskt IP och DNS i Orbi och då lirar det.

Men, ändrar jag Orbi DNS till 1.1.1.1 istället för Comhems DNS eller sätter C2 i bridge mode, då dör nätet helt.

Och Orbi tappar kopplingen helt och står som Offline i appen samt lyser lila.

Vad gör jag för fel? Räcker det att stänga av DHCP och Wi-Fi på C2 (det verkar ju fungera trots allt) eller förlorar jag något på det jämfört med att ha Comhems router i bryggat läge?

Det jag hade önskat var att kunna använda egen DNS centralt för Comhems DNS har strulat för mig några gånger, men det kanske inte går?

Tack på förhand!

Hej.
192.168.100.1 används endast från en dator kopplad direkt till modemet (oftast utan koax kabel inkopplad).
När du bryggat den är det bara att ta ut nätverkskabeln och ansluta din router, den ska med dhcp hämta dns och ip.

vh

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ingen aning om vad som är fel med Orbin, men lite andra reflektioner kommer nedan.

En dator som är inkopplad när du sätter C2:n i bridge mode har antagligen IP 192.168.0.X, med nätmask 255.255.255.0 och default gateway 192.168.0.1. Det innebär att den inte tycker att den kan skicka trafik direkt till 192.168.100.1, utan den vill gå via 192.168.0.1. Men 192.168.0.1 har ju slutat svara... Om du vill nå 192.168.100.1 då så är enklaste sättet att sätta ett statiskt IP på datorn, 192.168.100.X (och behålla nätmasken 255.255.255.0).

Om du bara har en Windows-dator inkopplad när du sätter C2:n i bridge mode så skulle du kunna testa att reboota Windows-datorn. Om Windows-datorn inte lyckas få kontakt med ISP:ns DHCP-server så kommer den att tilldela sig själv ett IP på 169.254.X.Y. ipconfig /renew kan vara bra att testa i ett sådant läge, men om IP-adressen fortfarande börjar på 169 så kan man misstänka att C2:n har problem med bryggningen. Om du får en IP-adress på 100.64.X.Y (CG-NAT) eller något annat (publikt routbart) så fungerar bryggningen eftersom din dator då fått en IP-adress från ComHems DHCP och du bör då ha kontakt med internet. Då kan du börja fundera på varför Orbin inte funkar.

Sedan finns risken att ComHem låser vilka MAC-adresser som får begära IP-adresser från ComHems DHCP-server. Då blir det jobbigare att reda ut vad som beror på vad.

Tack för utförligt svar, skall testa detta.
Det vore ju trist om jag inte kan använda Orbi’s DCHP och egen custom DNS utan måste fortsätta köra på Comhems grejer.
Det är just DNS delen jag hade velat lösa genom att kunna välja en egen, t ex publik eller lokal Pihole och kunna göra det centralt.

Ska kolla med Comhems fantastiska support om dom kanske kan göra nåt med bryggningen från sitt håll också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Hej.
192.168.100.1 används endast från en dator kopplad direkt till modemet (oftast utan koax kabel inkopplad).
När du bryggat den är det bara att ta ut nätverkskabeln och ansluta din router, den ska med dhcp hämta dns och ip.

vh

Hmmm, så DCHP måste vara igång på C2 och då behöver jag inaktivera den i Orbi? (Och då även leva med Comhems DNS?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ndr:

Hmmm, så DCHP måste vara igång på C2 och då behöver jag inaktivera den i Orbi? (Och då även leva med Comhems DNS?)

Nej den slås av med bryggningen.
Dock så går det att nå modemet när det saknar nät med 192.168.100.1.

Supporten kan brygga modemet åt dig men de kan endast göra det som du själv gjort.
Om du inte får det att funka via orbin så kan de ej hjälpa dig
I orbi kan du väl sätta vilken dns du vill utan att behöva ange ip manuellt, nollställ orbin eller gör en ny setup på den, misstänker att det blivit något fel med installationen bara.

Permalänk
Medlem

Tack alla, jag lyckades lösa det tillslut.

Gjorde nog felet att stänga av DHCP och WiFi först på C2 och därefter aktivera bridge mode, det tyckte den inte om.

Det som funkade var att fabriksåterställa både C2 och Orbi, koppla bort ethernet mellan dessa och därefter satte jag C2 i bridge mode. När C2 var uppe och svarade på nya IP kopplade jag ihop dom två igen och då blev Orbi tilldelad rätt IP-adresser etc.

Nu när allt lirar funkade det också att byta DNS manuellt till en egen.

Tack återigen!

Permalänk
Medlem

Försöker brygga min C2 från Tele2 till en Deco M4. Båda routrarna är återställda, C2 är i bridge mode. Det går att koppla upp till Deco-nätverket men jag får ingen anslutning till internet.
Har testat alla 4 Lan-portar på C2 men ingen skillnad.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Försöker brygga min C2 från Tele2 till en Deco M4. Båda routrarna är återställda, C2 är i bridge mode. Det går att koppla upp till Deco-nätverket men jag får ingen anslutning till internet.
Har testat alla 4 Lan-portar på C2 men ingen skillnad.

Vad gör jag för fel?

Får du uppkoppling om du kopplar in en dator med nätverkskabel rakt i C2:an? Bara för att kontrollera att det inte är problem med Deco M4:an. När Deco:n är inkopplad, får den någon WAN IP?

Permalänk
Medlem

Kör också min C2 bryggad utan problem.

1) stäng av wifi, 2) sätt som brygga, 3) låt vara avstängt under natten för gammal mac/dhcp ska släppa, 4) koppla in din nya routers wan-port till modem.

192.168.100.1 är en sorts "undantags-adess" för övervaka/se status på anslutning. Du ska inte på något sätt hamna på det nätet förutom vid problem/uppstart.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.
Jag lät allt stå på när jag åkte hemifrån i några timmar och när jag kom hem så funkade det som det ska!

Permalänk

Väcker denna tråd till liv igen.

Har tidigare haft problem med integrerade nätverkskortet i225V, men blev ännu sämre med flytt till ett comhem-hus.
Datorn kände inte igen att ethernet var anslutet och krävde några omstart för att fungera samt att den tappade anslutningen mot C2-routern sporadiskt. Köpte ett externt nätverkskort och det funkade bättre, men problemen började komma tillbaka.

Testade igår att brygga C2-modemet till min Asus GS-AS5400 och får se om problemet med att den inte känner igen ethernet-anslutningen kommer tillbaka, dock har det visat sig att jag har nu betydligt sämre hastigheter. Med datorn direkt till C2 fick jag 250/50, men nu i bryggat läge får jag 96/50. Med wifi från Asus 5ghz på telefonen får jag 250/50 i bryggat läge..

Är denna tröghet något jag kan fixa med ändrade inställningar eller vad kan vara fel? Hade 500/500 fiber tidigare med samma Asus modem och då funkade det klockrent.

Permalänk

Är det 100 eller 1000 Mbit-länk? Om 100, testa en annan kabel.

Permalänk

Är det 100 eller 1000 Mbit-länk? Om 100, testa en annan kabel.

Permalänk

Ser nu att det är på 100Mbit i Windows, dock ska nätverkskortet klara 10Gbit. När det var direkt kopplat till C2 var det 1Gbit med samma kabel, det är en Cat6 kabel.

Testade ställa om i Windows på 10Gbit på nätverkskortet iställe för auto, men det tyckte den inte alls om och kände inte igen nätet alls. Får googla lite mer på min router.. Rättning: Min asus är en AS-GX5400.

Permalänk
Medlem

Ett i225V fixar max 2,5Gbit enligt Intels egna sida:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/184676/i...

Hittar ingen AS-GX5400 men en AS-AX5400 eller GS-AX5400 har endast 1Gbit-portar.

Auto är rätt inställning, se till att den är på auto på bägge sidorna.

Edit: Är du drabbad av detta: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/kppyoi/psa_asus_mother... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Väcker denna tråd till liv igen.

Har tidigare haft problem med integrerade nätverkskortet i225V, men blev ännu sämre med flytt till ett comhem-hus.
Datorn kände inte igen att ethernet var anslutet och krävde några omstart för att fungera samt att den tappade anslutningen mot C2-routern sporadiskt. Köpte ett externt nätverkskort och det funkade bättre, men problemen började komma tillbaka.

Testade igår att brygga C2-modemet till min Asus GS-AS5400 och får se om problemet med att den inte känner igen ethernet-anslutningen kommer tillbaka, dock har det visat sig att jag har nu betydligt sämre hastigheter. Med datorn direkt till C2 fick jag 250/50, men nu i bryggat läge får jag 96/50. Med wifi från Asus 5ghz på telefonen får jag 250/50 i bryggat läge..

Är denna tröghet något jag kan fixa med ändrade inställningar eller vad kan vara fel? Hade 500/500 fiber tidigare med samma Asus modem och då funkade det klockrent.

Har du stängt av Wifi på C2 *innan* du bryggar? Prova det först annars.

Permalänk

Du har rätt, GS-AX5400 är det jag har.

Permalänk
Skrivet av warp64:

Ett i225V fixar max 2,5Gbit enligt Intels egna sida:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/184676/i...

Hittar ingen AS-GX5400 men en AS-AX5400 eller GS-AX5400 har endast 1Gbit-portar.

Auto är rätt inställning, se till att den är på auto på bägge sidorna.

Edit: Är du drabbad av detta: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/kppyoi/psa_asus_mother... ?

Ja, ett eländigt problem som fixade sig i ca 1 år med att jag installerade en äldre drivrutin. Dock började problemet komma tillbaka och har testat flera olika fixar jag hittat på nätet men inget hjälp.

Skrivet av maDa:

Har du stängt av Wifi på C2 *innan* du bryggar? Prova det först annars.

Ja, stängde av det innan jag bryggade när jag testade andra gången. Provade först men det på, men då ville inte bryggningen fungera alls.

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrev, testa annan nätverkskabel.

Permalänk
Skrivet av atego:

Som tidigare skrev, testa annan nätverkskabel.

Får testa det. Kan ju vara kabeln med, då jag kapade och satte ny ändkontakt. Dock skumt att det inte är låst till 100mbit link speed direkt mot C2 routern..

Permalänk
Skrivet av pennywize:

Får testa det. Kan ju vara kabeln med, då jag kapade och satte ny ändkontakt. Dock skumt att det inte är låst till 100mbit link speed direkt mot C2 routern..

Men du skrev ju "Med datorn direkt till C2 fick jag 250/50, men nu i bryggat läge får jag 96/50.", underförstått att det var datorn direkt till C2 även i bryggat läge.

Vad menar du egentligen med "bryggat läge"?

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Men du skrev ju "Med datorn direkt till C2 fick jag 250/50, men nu i bryggat läge får jag 96/50.", underförstått att det var datorn direkt till C2 även i bryggat läge.

Vad menar du egentligen med "bryggat läge"?

Jag kanske var otydlig, men men datorn direkt till C2 routern var alltså obryggat innan jag gjorde någonting. Dvs innan jag bryggade C2 routern till min Asus och kopplade in datorn där.

Obryggat: Comhem C2->PC
Bryggat: Comhem C2 i bryggat läge->Asus router->PC

Hoppas det blev tydligare.

Edit: Routern hade en funktion att testa hastigheten där direkt mot internet och den fick 250/50. Så är kanske nätverkskabeln från datorn till routern som är boven.

Edit 2: Ni hade rätt att det var kabeln. Knipsade bort ändkontakten och satte dit en ny, nu funkar 1Gbit! Trevligt slut.

Permalänk

Jag lånar tråden lite också i hopp om lite assistans (är extremt novis på detta - lika bra att säga från början).

För lite mer än ett år sedan flyttade vi in i vårt nya hus där Tele2 är standard. Fine.
Jag hade köpt en Unifi Dreammachine Pro och en Unifi switch och skulle få allt att lira. En kompis bryggade modemet och satt upp mitt nätverk och allt har fungerat toppenbra och min hastighet med bryggningen har varit 1gbit/100mbit utan problem.

Idag har jag haft elektriker på plats för att byta elcentral och då denne höll på och bröt strömmen lite då och då verkar mitt modem ha hoppat tillbaks till grundinställningarna (kan detta ske?).

Mitt nätverk där jag har flera accesspunkter och flertalet trådade anslutningar fungerar så tillvida att det syns och jag kan ansluta mot interna maskiner, men internet har jag ingen åtkomst till. Däremot så finns nu det av Tele2 tilldelade wifi-nätet med tillhörande lösenord återigen aktivt.

När jag ska ansluta mot modemet på 192.168.0.1 så kommer jag till min DMP och kan logga in där och se enheter (kameror, accesspunkter mm), men jag kommer alltså inte in på modemet.

Finns det någon vänlig själ därute som skulle kunna lotsa mig på ett enkelt sätt?
Tänker mig att jag måste stänga av DMP och Switchen, men sen då?

Extremt tacksam för hjälp!!

EDIT: Kan även tillägga att jag är uppkopplad mot Tele2-wifi nu.

EDIT 2: Jag har kommit in på modemet med adressen 192.168.100.1 och det tillhörande lösenordet så jag har tillgång dit nu också. Problemet kvarstår dock med att jag inte vet vad som ska ändras i modemet för att brygga.

EDIT 3: Problemet avlöst. Loggade in i modemet med kabel, stängde av wifi [apply], startade bridge mode [apply]. Omstart av alla enheter och nu fungerar det.

Problemet löst
Visa signatur

Spelburken: ASUS TUF Z690-PLUS | INTEL I7-12700k | 32GB@3600MHz | MSI RTX 3090 GAMING X TRIO | ASUS ROG Thor 1200W | Samsung G7 32" 240Hz (main) | ASUS TUF VG27AQ 27" 165Hz (secondary)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LabOne242:

Jag lånar tråden lite också i hopp om lite assistans (är extremt novis på detta - lika bra att säga från början).

För lite mer än ett år sedan flyttade vi in i vårt nya hus där Tele2 är standard. Fine.
Jag hade köpt en Unifi Dreammachine Pro och en Unifi switch och skulle få allt att lira. En kompis bryggade modemet och satt upp mitt nätverk och allt har fungerat toppenbra och min hastighet med bryggningen har varit 1gbit/100mbit utan problem.

Idag har jag haft elektriker på plats för att byta elcentral och då denne höll på och bröt strömmen lite då och då verkar mitt modem ha hoppat tillbaks till grundinställningarna (kan detta ske?).

Mitt nätverk där jag har flera accesspunkter och flertalet trådade anslutningar fungerar så tillvida att det syns och jag kan ansluta mot interna maskiner, men internet har jag ingen åtkomst till. Däremot så finns nu det av Tele2 tilldelade wifi-nätet med tillhörande lösenord återigen aktivt.

När jag ska ansluta mot modemet på 192.168.0.1 så kommer jag till min DMP och kan logga in där och se enheter (kameror, accesspunkter mm), men jag kommer alltså inte in på modemet.

Finns det någon vänlig själ därute som skulle kunna lotsa mig på ett enkelt sätt?
Tänker mig att jag måste stänga av DMP och Switchen, men sen då?

Extremt tacksam för hjälp!!

EDIT: Kan även tillägga att jag är uppkopplad mot Tele2-wifi nu.

EDIT 2: Jag har kommit in på modemet med adressen 192.168.100.1 och det tillhörande lösenordet så jag har tillgång dit nu också.

Så allt är löst nu när du angav rätt adress för att ansluta till Comhem-router/modem?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Så allt är löst nu när du angav rätt adress för att ansluta till Comhem-router/modem?

Nej, det är inte löst. Jag har kunnat logga in på modemet och kan gå runt i menyerna. Det jag skulle behöva hjälp med är vad som ska ändras.

Visa signatur

Spelburken: ASUS TUF Z690-PLUS | INTEL I7-12700k | 32GB@3600MHz | MSI RTX 3090 GAMING X TRIO | ASUS ROG Thor 1200W | Samsung G7 32" 240Hz (main) | ASUS TUF VG27AQ 27" 165Hz (secondary)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LabOne242:

Nej, det är inte löst. Jag har kunnat logga in på modemet och kan gå runt i menyerna. Det jag skulle behöva hjälp med är vad som ska ändras.

Det borde ligga under router-> wan settings-> Mode-> Bridge mode

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det borde ligga under router-> wan settings-> Mode-> Bridge mode

Där behöver jag bara aktivera Bridge mode och inget mer?

Visa signatur