Permalänk
Medlem

Problem vid fullskärm (bild)

Som ni ser i bilden så fyller inte fullskärmen ut 100% på vänster sida och övre delen, detta händer också på mina andra 2 skärmar (totalt 3 skärmar). Primär skärm är en 144hz samsung g7 och de andra två är vanliga benq 60hz.

Jag löser detta tillfälligt genom at gå ur och tillbaka till helskärm vilken löser problemet men det kommer tillbaka efter att man inte använt helskärm på en stund.

Problemet händer inte i spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad är det du visar? Ett foto? En skärmdump?

Om du tar en skärmdump syns inte problem som alstras i skärmarna. För skärmdumpen ser ut som väntat för en YT-video som har annat bildförhållande än dina skärmar. Eller att videon just där ser ut som den gör, där den är skapat med svarta kanter för att få plats med alla fyra bilder.

Har du en länk med tidsstämpel till YT-videon? Mest för att dubbelkolla. Det är i alla fall inget fel någonstans baserat på bilden du skickar, utan mest en fråga om att greppa hur det hänger ihop.

Permalänk
Medlem

Ser ut som denna video,
https://youtu.be/qynqH6YL33Q?t=565

Tycker allt ser normalt ut för 16:9, det är just den scenen som har svarta kanter som bilden hänvisar till.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller se något fel med bilden. Skönt att jag inte är ensam.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Ursäkta otydlighet, det är inte själva videon här utan vad som händer vid fullskärmsläge. Det går inte att se med mobilskärm men vid fullskärm läge så är det en lång strip både till vänster och över videon så inte fylls ut. Jag ser alltså bakom videon alltså skrivbordet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av paimon:

Ursäkta otydlighet, det är inte själva videon här utan vad som händer vid fullskärmsläge. Det går inte att se med mobilskärm men vid fullskärm läge så är det en lång strip både till vänster och över videon så inte fylls ut. Jag ser alltså bakom videon alltså skrivbordet.

Sorry, jag har läst det du skriver flera gånger om och blir inte klokare. Vad har mobilskärmar med det hela att göra?

Ta ett foto som visar dina skärmar med problemet så är det enklare att avgöra vad du ser.

Hursomhaver: När det frågas om detta med att skärmen inte fylls år 2025 är det i absoluta majoriteten av fallen endast olika missuppfattning om hur saker och ting fungerar, likt olika bildförhållanden och "döda" kanter på ramlös/kantfria skärmar. De fåtal gånger det är verkliga problem är sådant som att man kör analog VGA-signal som inte har rätt konfigurerad synk och liknande.

Ifall du med "Jag ser alltså bakom videon alltså skrivbordet" menar att helskärm inte täcker hela skärmen så att bakgrunden och skrivbordet syns på de ytor som inte täcks? Då är det något med webbläsaren och/eller YT:s inställningar. Sådana saker är inget som skärmen har kontroll över utan det är helt upp till mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Jag återkommer med ett foto efter jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad är det du visar? Ett foto? En skärmdump?

Om du tar en skärmdump syns inte problem som alstras i skärmarna. För skärmdumpen ser ut som väntat för en YT-video som har annat bildförhållande än dina skärmar. Eller att videon just där ser ut som den gör, där den är skapat med svarta kanter för att få plats med alla fyra bilder.

Har du en länk med tidsstämpel till YT-videon? Mest för att dubbelkolla. Det är i alla fall inget fel någonstans baserat på bilden du skickar, utan mest en fråga om att greppa hur det hänger ihop.

Om du kollar närmare på bilden (zooma) så ser man lite bokstäver och grejer från OPs andra fönster runt videon, som inte borde synas antar jag, då han valt fullskärm. Det är inte mycket, så det syns inte så tydligt i swecs bildvisare.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nioreh83:

Om du kollar närmare på bilden (zooma) så ser man lite bokstäver och grejer från OPs andra fönster runt videon, som inte borde synas antar jag, då han valt fullskärm. Det är inte mycket, så det syns inte så tydligt i swecs bildvisare.

Det är nog du som ser ditt eget skrivbord runt om TS:s bild pga av hur Swec fungerar.

TS:s bild, tydligt om man öppnar den i egen flik, är en 718x404 pixlar stor bild av vad som ser ut som en skärmdump från den YT-video som @aleves bekräftar. Där ser allting ut precis som väntat och ingen text eller skrivbord runt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är nog du som ser ditt eget skrivbord runt om TS:s bild pga av hur Swec fungerar.

TS:s bild, tydligt om man öppnar den i egen flik, är en 718x404 pixlar stor bild av vad som ser ut som en skärmdump från den YT-video som @aleves bekräftar. Där ser allting ut precis som väntat och ingen text eller skrivbord runt om.

Nu får du nog ta en kopp kaffe och kolla igen. Jag vet mycket väl vad som är del av OPs bild och min egen skärm. Här ser du vad jag menar, i övre vänstra hörnet.

Det där "B" är inte från videon vad jag kan se, utan är från OPs skrivbord eller nåt han har i bakgrunden.

Edit: (Och OPs bild är 1920x1080, inte 718x404)

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Mjo, såg detta med efteråt

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, tack, nu ser även mina deklarationströtta ögon.

Det där har inget med skärmarna att göra eftersom skärmarna inte styr över Windows, fönster och bakgrunder. Rimligtvis något med webbläsaren i fråga eller någon annan inställning eller mjukvara som påverkar hur fönster renderas i Windows.