Permalänk
Medlem

Programmering 1 preparandkurs

Hej!

Jo det är så att jag har starka funderingar på att omskola mig och har börjat kika en del på olika YH-utbildningar inom IT och programmering och då jag inte har kursen Programmering 1 sen tidigare så behöver jag i så fall gå den som preparandkurs innan start.

Om jag skulle välja att gå denna utbildningen så är det alltså hösten 2022 som gäller och innan dess vill jag dels se hur kul jag verkligen tycker det är med programmering och sen förbereda mig så bra jag kan inför preparandkursen. Vilket språk ska jag i så fall läsa för jag ser att för Programmering 1 så finns det både C#, C++ och Java.

Förmodar att det har att göra med vilken utbildning jag i slutändan väljer och att språket kan skilja sig åt mellan utbildningarna? Kanske lika bra att bekanta mig med flera iom att jag har tid på mig?

Lite tips hade uppskattats, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du inte har provat på det innan så skulle jag säga att du ska välja det språk som du tror att du har lättast att få hjälp med. Det jag menar är att om du har någon i din bekantskapskrets som kan eller har kännedom om ett språk så välj det för att kunna få hjälp när du försöker avgöra om du gillar programmering eller inte.

Jag som har jobbat väldigt mycket med C# skulle kanske annars säga att du ska välja C# i första hand, java i andra hand och se C++ som ett sista alternativ. En javautvecklare kanske inte skulle hålla med mig.

Permalänk
Medlem

Vilket språk du väljer att börja med är inte särskilt viktigt, det handlar först och främst om att lära sig programmera och inte om att lära sig ett specifikt språk. Senare kanske du väljer att fördjupa dig i något språk, men inom en programmeringsutbildning så kommer du normalt komma i kontakt med ett flertal olika språk.

Permalänk
Medlem

Då jag var i liknande sits för 4 år sedan så tänkte jag inte så mycket på språk. Hade labbat med Java och C# innan utbildning, men gillade C# mer.

Då jag valde Programmering 1 så var det i C#, kan inte minnas att jag kunde välja. Men personligen skulle jag rekommendera C# av de tre alternativen.

Det beror också på vilken YH du tänkt välja. Kanske dumt att välja C# om du ska gå 2 är för Java, då är det lika bra att inrikta sig på ett språk så att man lär sig alla koncept och grunder. Istället för att bli förvirrad av olika syntax. Jag förespråkat att hålla sig till ett språk tills man känner sig väldigt bekväm, sedan kan man utöka sin verktygslåda.

Permalänk
Medlem

Ville bara uppmärksamma om att skolor med YH utbildning i programmering brukar/kan ha en egen liten förberedande kurs man kan gå på kvällstid några gånger för att kunna söka deras program sedan, det är inte en "programmering 1" kurs men ungefär motsvarande antar jag. Jag gick en sån i C# för att söka deras C# utbildning sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ville bara uppmärksamma om att skolor med YH utbildning i programmering brukar/kan ha en egen liten förberedande kurs man kan gå på kvällstid några gånger för att kunna söka deras program sedan, det är inte en "programmering 1" kurs men ungefär motsvarande antar jag. Jag gick en sån i C# för att söka deras C# utbildning sedan.

Värt att notera är att den bara gäller om man söker utbildning på samma skola. Du kan inte gå en preparandkurs på en skola och ha det som intyg för andra skolor.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Har kört igång via sidan https://www.progsharp.se/ som ska vara ett läromedel för gymnasiekursen programmering 1 för C# för att pröva på och bekanta mig lite med grunderna.

Sen är nog tanken ändå om jag har intresset att läsa in behörigheten via komvux då jag sen fritt kan söka vart jag vill läsa då jag annars bara får behörighet för ett specifikt lärosäte om jag läser deras preparandkurs vilket zaibuf i inlägget ovan poängterade.

Och jag kan ju även börja bekanta mig med java eller något annat språk också innan utbildningen startar då jag har tid på mig vilket säkert är nyttigt. Om ni vill kan ni gärna lägga in lite länkar på bra sidor ni kan rekommendera som jag kan ha nytta av som ny på området, skulle uppskattas!