Permalänk

Hemmabio

Tjenare, vad är ett bra ljudsystem till hemmabio? om man kollar på mycket Film & Serier och lite musik?
Typ av film? med mycket ljudeffekter, Star Trek, Star Wars GoT m.m

Budget? inte mer än 25.000:- i dagsläget

Vad för typ av märke ska man köra om man vill ha bra ljudkvalitet? Och vilka sidor är seriösa? Så vitt jag vet så känner jag bara till HiFi klubben.

Jag har tittat på DALI OBERON 5 Och OBERON 7.

DALI OBERON 5

DALI OBERON 7

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bimboankan:

Tjenare, vad är ett bra ljudsystem till hemmabio? om man kollar på mycket Film & Serier och lite musik?
Typ av film? med mycket ljudeffekter, Star Trek, Star Wars GoT m.m

Budget? inte mer än 25.000:- i dagsläget

Vad för typ av märke ska man köra om man vill ha bra ljudkvalitet? Och vilka sidor är seriösa? Så vitt jag vet så känner jag bara till HiFi klubben.

Jag har tittat på DALI OBERON 5 Och OBERON 7.

DALI OBERON 5

DALI OBERON 7

Finns nästintill hur många som helst som man kan köpa ifrån. Ett tips är ju att googla om företaget innan du handlar från dom. Oberon är väldigt bra och rätt mycket ljud för pengarna

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Hifi-klubben har både bra och snygga högtalare så om man prioriterar det så får du bra grejer. Tänk på att du behöver en förstärkare också, det ingår i paketet med 7orna, men inte med 5orna som du länkar till. Den för 7orna är enbart stereo, dvs två högtalare. Så du kan inte få surround med dessa. Vill hålla ner kostnaderna så kan du kika begagnat. Du kan säkert få liknande paket för 15 000kr, men får då välja lite efter vad som finns tillgängligt.

Men har du en budget på ca 25 tkr så hade jag nog faktiskt tittat på Sonos surroundsystem. Kanske inte riktigt lika fantastiskt ljud, men du får en väldig smidighet i form av funktioner och trådlöshet. Kolla lite recensioner på Youtube
https://www.sonos.com/sv-se/shop/surround-set-arc-sub-one-whi...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett system med Dali Oberon motsvarande det du kallar för Oberon 5. Jag har dock Oberon 3'or som frontar istället för de golvstående. Det paketet spelar på bra och håller ihop ljudet även om man vrider på. Man kan lätt skrämma skiten ur sig själv när man kollar på film. Driver dem med en Denon AVR-X1000.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kika på hifitorget. Högtalare ska köpas begagnat!

Permalänk
Medlem

Jag köppte mitt system från Hembiobutiken och har inte haft några problem med varken hjälp, retur och garanti ärenden. När jag behövde det. Så jag rekommenderar Hembiobutiken då alltså

Sedan så kör jag Klipsch referens högtalare med en Marantz reciver (betalade 30 000 med kablar recivern och 5.1.2 högtalare), jag vet att klipsch värkar vara lite att antingen älskar man de eller så hatar man de. Skälv tycker jag om minna och det låter (i minna öron) väldigt bra i mitt rum i alla fall. Och Klipsch vad jag vet/hört är mer lämpade för typ rock/tecknio musik och Action film. Snarare än opera och klasik musik.

Men har du möjlighet så är det ju en fördel att kunna provlysna på grejerna innan

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mega-Dark:

Jag köppte mitt system från Hembiobutiken och har inte haft några problem med varken hjälp, retur och garanti ärenden. När jag behövde det. Så jag rekommenderar Hembiobutiken då alltså

Sedan så kör jag Klipsch referens högtalare med en Marantz reciver (betalade 30 000 med kablar recivern och 5.1.2 högtalare), jag vet att klipsch värkar vara lite att antingen älskar man de eller så hatar man de. Skälv tycker jag om minna och det låter (i minna öron) väldigt bra i mitt rum i alla fall. Och Klipsch vad jag vet/hört är mer lämpade för typ rock/tecknio musik och Action film. Snarare än opera och klasik musik.

Men har du möjlighet så är det ju en fördel att kunna provlysna på grejerna innan

Klipsch brukar vara väldigt bra för hemmabio, just för att de har en bra botten i ljudet. Oberon är väl lite av Dalis svar på Klipsch-högtalare

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel