Köpråd: Datorskärm 24-27 tum med inbyggda högtalare

Permalänk
Medlem

Köpråd: Datorskärm 24-27 tum med inbyggda högtalare

Hejsan!

Kikar på att införskaffa en skärm till gästrummet som kan användas för videokonferens och lite lättare kontorsarbete, då det är ont om skrivbordsutrymme samt att det behöver se hyffsat städat ut så finns följande krav:

* 24–27 tums klassen.
* 2560x1440 eller liknande upplösning, tänker att text blir för otydlig med bara 1080p upplösning då betraktningsavståndet kommer att vara cirka 50-70cm, men jag kanske tänker fel?
* Okej bild.
* Okej inbyggda högtalare för videokonferens och enstaka YouTube-videor och liknande.
* Den skall monteras på en vägg ovanför skrivbordet så stöd för VESA-fäste är ett måste.
* HDMI.
* Maxpris cirka 3000kr.

Andra betänkligheter/bonussaker:
* Bra kabeldragning baktill så att kablarna enkelt går neråt, pga. väggfästet.
* Neutralt utseende, ingen "gaming look".
* En Logitech HD Pro Webcam C920 kommer att sitta ovanpå skärmen, så det behöver fungera ihop.

Jag har försökt att hitta vettiga recensioner och rekommendation för skärmar som passar ovanstående men inte lyckats, verkar mest finnas för gaming/premiumskärmar utanför min budget så all hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Tjena, desto lägre upplösning desto större kommer text och UI element vara på skärmen. Yes texten kommer inte vara lika klart som en mer höguplöst skärm men beroende på avståndet vet jag ej om det är det första problemet, och det finns oftast scaling i operativssystemet som du kan ställa in så saker blir större.

Större skärm, lägre upplösning = Större text