Byta upp till bättre Processor, MEN..

Permalänk
Medlem

Byta upp till bättre Processor, MEN..

Tjo Allesammans!
Är helt ny här men jag funderar på att byta upp processorn till min dator, men kunskapen min om vilket som är kompatibel till mitt moderkort finns inte på världskartan..

Moderkortet ja har som vad jag har förstått är: MSI Z87-S02 (MS-7821) kikade med (program CPU-Z)
Processorn som jag har nu är följande: Intel core i5 4670k

Skulle vara sjukt snällt om nån där ute kan ge mig ett bra förslag på vilket chip som skulle passa till burken min.

Tack på förhand! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuben-91:

Tjo Allesammans!
Är helt ny här men jag funderar på att byta upp processorn till min dator, men kunskapen min om vilket som är kompatibel till mitt moderkort finns inte på världskartan..

Moderkortet ja har som vad jag har förstått är: MSI Z87-S02 (MS-7821) kikade med (program CPU-Z)

Skulle vara sjukt snällt om nån där ute kan ge mig ett bra förslag på vilket chip som skulle passa till burken min.

Tack på förhand! ^^

Du kommer inte hitta en ny processor till det moderkortet.

Det du ev. kan kolla på är att hitta en begagnad processor.

Jag lyckades inte hitta en lista på vad det moderkortet stöder för processorer mer exakt, däremot.

Så en uppgradering bör innebära processor, RAM och moderkort.

EDIT: Z87 bör kunna köra åtminstone i7-4790K vilket borde bli en liten uppgradering. Men lycka till att hitta en sådan

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Som ovanstående nämner så är du begränsad till begagnade CPU:er https://www.cpu-upgrade.com/mb-Intel_(chipsets)/Z87.html

Det bästa du skulle kunna uppgradera till är en i7 4770/4790k men uppgraderingen kommer nog inte göra så mycket för dig. Skulle föreslå att kolla på ett uppgraderingspaket med moderkort, ram och CPU istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuben-91:

Tjo Allesammans!

Tack på förhand! ^^

2 uppenbara upgraderingar som tyvärr betingar rätt höga begagnatpriser fortfarande:
4770k
4790k
Men även icke "k" varianter av i7'or kommer att vara en trevlig upgradering i dagens multitrådade program.

edit.
Troligen kan du även köra med en Xeon E3'a.
Men då dom inte stöds officiellt så är det en liten chansning.
Men här är en 4c8t variant som motsvarar en 4770k rätt bra (minus överklockning såklart):
https://www.ebay.com/itm/363705746352?epid=165840474&hash=ite...

Permalänk
Skrivet av Tuben-91:

Tjo Allesammans!

Tack på förhand! ^^

Du åker nog på byte av moderkort och ram för att få en vettig uppgradering.

Permalänk
Medlem

Okej, Men då får det isf bli ett bättre uppgraderingspaket istället. Tack så mycket för hjälpen iaf (Y)

Permalänk
Medlem

Vanligtvis så har tillverkaren en lista över kompatibla processorer om man bara söker på modellnamnet.

Just MSI Z87-S02 är dock ett undantag eftersom det var en specialmodell gjord enbart för Inet, så MSI har ingen produktsida för den modellen. Men det är vad jag vet ett aningen modifierat Z87-G45 Gaming, så du kan kolla på kompabilitetslistan för den modellen (alla Z87-moderkort har ändå ungefär samma kompabilitet).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tuben-91:

Okej, Men då får det isf bli ett bättre uppgraderingspaket istället. Tack så mycket för hjälpen iaf (Y)

Det här dök upp i fyndtråden igår, kan kanske vara intressant för dig om du ska modernisera plattformen.
https://www.komplett.se/product/1200760/datorutrustning/dator...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.