Stora tråden för lösta problem

Permalänk
Medlem

Stora tråden för lösta problem

Jag fick idén till denna tråden när jag läste i forumet om en som haft problem med sitt bluetooth.
Tänkte att vi kan ha en tråd där vi ENBART postar vad problemet var och lösningen på det.
Har ni något att säga om en post så ta det i PM tack.

Jag börjar med ovan nämnda problem med bluetooth och vad som fick det att fungera igen.
Det var en sådan simpel och elegant lösning, så simpel och bra att den är värd att lägga på minnet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Användaren @helloween1978 skrev om problem med bluetooth här.

Problemet: Bluetooth försvunnit och går inte att få igång igen.

"Har fått ett helmysko problem som bara dök upp idag.
Har kört bluetooth på datorn i sign sista året men ikväll när jag skulle koppla in hörlurarna som vanligt så finns inget Bluetooth.
Står bara Bluetooth är avstängt men finns ingenstans att slå på det som det brukade.

Har uppdaterat drivrutiner och kollat om jag har nån okänd enhet i system men allt är som det ska.
Vart tusan har bluetooth tagit vägen helt plötsligt??
Nån som har nåt förslag på vad jag ska testa då bluetooth helt har försvunnit??"

Lösningen: Användare @dabman postade följande som funkade.

I just had this happen with the b550-F (wifi).
The following worked for me:
- Turn off the PC.
- Unplug power cable to PSU.
- Hold power button for 30 seconds.
- Plug power back into PSU.
- Boot PC.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Problemet: Problem med Nvidias kontrollpanel.

Jag har nyligen fått ett problem med Nvidias kontrollpanel. (Se bilden nedan).
Plötsligt slutar den att fungera. Den stänger ned sig själv.
Det är när jag ska åt listan på spel som den ballar ur. (Se bilden nedan).
Detta började efter jag bytt grafikkort 1070 - 1080ti och lade in den senaste drivrutinen. Tänkte försöka mig på den och se om den funkade bättre än deras senaste föregångare. Funkar ok utom att HDR är fortfarande kasst och detta problemet.
Tror det var driver 461.92 som funkade bäst.

Vad jag gjort.
Jag har såklart kört senaste DDU i felsäkert läge.
Installerat om senaste drivrutinen två gånger. Först med DDU. Sen en gång till efter utan. Ren installation ikryssad.
Tagit återställ i nvidias kontrollpanel och även återställt den i windows egna apphanterare.
Det funkar att komma åt inställningarna en till två gånger vid ny installation.

Vad jag inte har gjort.
Jag har inte provat en äldre drivrutin än. Allt annat funkar och detta är inte ett stort problem, så det får bli en dag när jag har tråkigt.
Men det är värt att skriva ut så ni vet.

Fixen.
I mappen C:\ProgramData\NVIDIA Corporation\Drs finns det två filer vars namn är nvdrsdb0.bin och nvdrsdb1.bin
Om jag tar delete på dessa så funkar plötsligt kontrollpanelen igen, en eller två gånger. Det skrivs ut två nya filer.
Det funkar även att kopiera över dessa med två filer från när kontrollpanelen funkar och då återfå inställningarna jag gjort.
Så det är snabbt och lätt gjort. Men ack så enerverande att behöva göra.

Så.. Här har ni problemet och en tillfällig fix.
Har ni råkat ut för samma sak?

Lösningen:

Det var tydligen fler än mig som har/har haft det här problemet.

Hittade en lösning.

Download Processor Monitor from the below link.
http://technet.microsoft.com/en-in/sysinternals/bb896645.aspx
-> Open it and filter nvcplui.exe so you don't see any other processes
-> Now open NVIDIA Control Panel and check for the nvcplui.exe's interactions in the process monitor
-> You will notice that it will crash while reading a specific file
-> Spot that file and delete if or if it's due to an installed software try uninstalling that to see if that work.

Det var märkligt nog Heaven Benchmark som ställde till det för mig 🤷‍♀️
Avinstallerade det och nu funkar kontrollpanelen.

Från #19269606

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet: GPU klockar inte ned sig.
Tjenixen.
Jag upptäckte att jag hade ett udda problem med min gpu, den klockade inte ned sig som den skulle i idle.

Lösningen:

Med en snabb sökning hittade jag detta som funkade: Enable Power-Saving Mode on NVIDIA GPUs with Multiple Monitors

Jag ställer in programmet att starta med windows och sätter värdena på 25%

Från: #18136476

Visa signatur