Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Byta Telia-router F@st 5370e

Hejsan!

Jag har 1000/1000 nätverk från Telia och kör på deras standard router (F@st 5370e). Behöver ny IP, men ej lyckats få det genom att slå av routern på kvällarna. Därför lite sugen på genvägen att köpa ny router.

Tips på någon som skulle prestera bättre utan att kosta skjortan? Svårt att hitta exakta specs på deras.

Tack!
Cheers

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Har 1000/1000 fiber.
Datorn, 2 mobiler, ipad och ps5 kör wifi 6. En macbook pro kanske kör det oxå. Sen 1-2 laptops och en smart tv + högtalare kör wifi 5 (eller annat).

Tänker mig runt 1000 spänn helst. Har kikat på följande:
AC4000 (tri band wifi 5) för 500kr
AX3000 (dual band wifi 6) för 700kr
AX5400 (dual band wifi 6) för 1000kr

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag är inte helt säker på vad du vill uppnå. Vill du ha en ny publik IP-adress, genom att köpa en ny router?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Hejsan!

Jag har 1000/1000 nätverk från Telia och kör på deras standard router (F@st 5370e). Behöver ny IP, men ej lyckats få det genom att slå av routern på kvällarna. Därför lite sugen på genvägen att köpa ny router.

Tips på någon som skulle prestera bättre utan att kosta skjortan? Svårt att hitta exakta specs på deras.

Tack!
Cheers

om du nu behöver en ny ip har du provat ringa telia? har du väl en statisk ip så spelar det nog ingen roll hur pass mycket/länge du stänger av routern eller hur många nya du kopplar in. Den ip'n du har idag är din i sånt fall och ända sättet lär vara att ringa telia och be om en ny (sen hålla tummarna)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Det är lite olika lease time på Ip adresser beroende på vilket nät det är kopplat till. Har för mig jag har 48h lease time.

Köper du ny router som inte är för dålig kan du köra med original mac adressen i routern tills du vill byta ip igen. Genom att sätta en mac adress på WAN.

Permalänk
Medlem

Koppla en dator förbi routern och gör en release/renew
dhcp release renew

Permalänk
Medlem

"Behöver ny IP"

Vilket spel har du fuskat i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Behöver ny IP"

Vilket spel har du fuskat i?

Glömde stänga av ett script jag använder för att testa min hemsida, vilket har gjort att den spammat requests till en annan hemsida jag använder. Denna sida har då blockat min IP innan jag hann märka att scriptet var på.

Skrivet av Dreijer:

Hej,
Jag är inte helt säker på vad du vill uppnå. Vill du ha en ny publik IP-adress, genom att köpa en ny router?

Ny MAC borde ge ny IP?

Skrivet av norrby89:

om du nu behöver en ny ip har du provat ringa telia? har du väl en statisk ip så spelar det nog ingen roll hur pass mycket/länge du stänger av routern eller hur många nya du kopplar in. Den ip'n du har idag är din i sånt fall och ända sättet lär vara att ringa telia och be om en ny (sen hålla tummarna)

De verkade inte veta varken vad en IP var för något, eller hur man byte den.

Skrivet av Mordekai:

dhcp release renew

Bara att köra trådat där routern kopplar in?

---------------------

Kollar främst på dessa två nu; ena verkar vassare med wifi 5 tri-band, andra nyare med wifi 6 dual band. Tankar?
https://www.tp-link.com/us/home-networking/wifi-router/archer...

https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

dhcp release renew

Funkade inte

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att en router för 1000kr kommer vara avsevärt bättre än den du redan har.

Det enklaste/billigaste alternativet just nu för dig borde vara att skaffa en VPN-tjänst. Anslut till den och sen till din hemsida så ser den andra hemsidan VPN'ets IP och inte din egen. Skulle du klanta dig igen så byter du VPN-server bara (inte VPN-tjänst).

Jag har testat Mullvad och kan inte annat än starkt rekommendera. Kostar dig ca 50kr i månaden, betala för 30 dagar i taget utan bindningstid eller liknande.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har svårt att tro att en router för 1000kr kommer vara avsevärt bättre än den du redan har.

Det enklaste/billigaste alternativet just nu för dig borde vara att skaffa en VPN-tjänst. Anslut till den och sen till din hemsida så ser den andra hemsidan VPN'ets IP och inte din egen. Skulle du klanta dig igen så byter du VPN-server bara (inte VPN-tjänst).

Jag har testat Mullvad och kan inte annat än starkt rekommendera. Kostar dig ca 50kr i månaden, betala för 30 dagar i taget utan bindningstid eller liknande.

Har VPN, men segt om man vill spela samtidigt.
På papper ser den där markant bättre ut. Wifi 6 och en drös inställningar som inte min nuvarande har.

Vilken av de två jag länkade ser bäst ut?
Ac4000 verkar vara vassare modell, men äldre.
Ax5400 nyare

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Har VPN, men segt om man vill spela samtidigt.
På papper ser den där markant bättre ut. Wifi 6 och en drös inställningar som inte min nuvarande har.

Vilken av de två jag länkade ser bäst ut?
Ac4000 verkar vara vassare modell, men äldre.
Ax5400 nyare

Det låter som att det här är två olika problem:
1) Du är IP-bannad på en sida du gärna vill komma åt.
Prova höra av dig till sidan där du är bannad och meddela din IP och vad som hänt. (VPN behöver inte nödvändigtvis ge dig sämre ping. På den gamla goda tiden var det ganska vanligt att använda proxies för att förbättra routingen.)

2) Du är inte nöjd med prestandan i din router
Vad exakt är det du är missnöjd med? Om det är den trådlösa prestandan så hade jag rekommenderat att skaffa några accesspunkter (exempelvis från Ubiquiti om man inte har tummen mitt i handen) och sedan slå av WiFi i routern. Om det är throughput så tycker jag du ska klaga hos Telia, men jag är rätt säker på att deras medföljande router pallar 1Gbit trådat.

Du får gärna förtydliga.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det låter som att det här är två olika problem:
1) Du är IP-bannad på en sida du gärna vill komma åt.
Prova höra av dig till sidan där du är bannad och meddela din IP och vad som hänt. (VPN behöver inte nödvändigtvis ge dig sämre ping. På den gamla goda tiden var det ganska vanligt att använda proxies för att förbättra routingen.)

2) Du är inte nöjd med prestandan i din router
Vad exakt är det du är missnöjd med? Om det är den trådlösa prestandan så hade jag rekommenderat att skaffa några accesspunkter (exempelvis från Ubiquiti om man inte har tummen mitt i handen) och sedan slå av WiFi i routern. Om det är throughput så tycker jag du ska klaga hos Telia, men jag är rätt säker på att deras medföljande router pallar 1Gbit trådat.

Du får gärna förtydliga.

Främst bristande inställningar. Den är helt nedlåst. Kan inte lägga till hårddisk då de inaktiverat USB porten, kan ej byta MAC, osv osv. Så därav ny, men frågan är bara vilken

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Funkade inte

Då vet du att en ny router inte heller fungerar eftersom datorn har annan MAC än din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Då vet du att en ny router inte heller fungerar eftersom datorn har annan MAC än din router.

Datorn fick ny, bara routern som inte fick det

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Främst bristande inställningar. Den är helt nedlåst. Kan inte lägga till hårddisk då de inaktiverat USB porten, kan ej byta MAC, osv osv. Så därav ny, men frågan är bara vilken

Har tyvärr ingen erfarenhet av någon av de länkade, så mitt bästa tips är att du helt enkelt kollar på tester/reviews, läser på om för-/nackdelar och utifrån det tar ett beslut baserat på dina behov.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Verkar som världens sämsta anledning att köpa ny router, såklart går det att lösa utan att köpa ny router, kontakta Telia, logga in på deras mina sidor.
Vill du veta prestanda på routrar kollar man med fördel på smallnetbuilders tester
https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/wifi-router/view

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Verkar som världens sämsta anledning att köpa ny router, såklart går det att lösa utan att köpa ny router, kontakta Telia, logga in på deras mina sidor.
Vill du veta prestanda på routrar kollar man med fördel på smallnetbuilders tester
https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/wifi-router/view

Kontaktat Telia 2 gånger, det går inte.
Inte enda anledningen. Vill ha delad lagring och en del config möjligheter.
Sidan du länkade verkar inte ha många routers alls inlagda? Hittar inte någon jämförelse på de två jag kollade på iaf.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en TP-link AX50 nått, den fungerar bra med 500Mbits, så 73 modellen som är nyare å har 3 cpu kärnor borde klara 1Gbits.
Annars skulle jag kollat på Asus AX routers, numera kör jag på en Asus TUF ax5400, som agerar AP.

Permalänk
Medlem

Köpte AX73, grymt nöjd!
Snabbare än den jag hade innan (fick 600mbps istället för 400mbps från samma plats, testat med typ 1 min mellan). Även MÅNGA fler settings än gamla routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Kontaktat Telia 2 gånger, det går inte.
Inte enda anledningen. Vill ha delad lagring och en del config möjligheter.
Sidan du länkade verkar inte ha många routers alls inlagda? Hittar inte någon jämförelse på de två jag kollade på iaf.

Modellbeteckningar kan variera mellan regioner men det verkar som smallnetbuilder inte varit så aktiv senaste åren.

Denna är ju ändå vettigt läsning för din fråga.
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/332...