Raspberry pi och power point slide show

Permalänk
Medlem

Raspberry pi och power point slide show

Hej.

På jobbet tänkte vi köra några slides med power point dokument på en tv. Har sökt lite på google men inte hittat något direkt program för detta. Någon hade skrivit använd skärmsläckaren men det är jag inte ute efter. Min tanke är att ha något program som man kan bestämma vilken fil som kommer först och begränsa antalet filer m.m. Antingen kunna skicka filerna till raspberry pi:n via nätverket eller kunna använda ett usb-minne.
Någon som har tips och idéer ?
Väldigt tacksam för svar

/Force

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Hej.

På jobbet tänkte vi köra några slides med power point dokument på en tv. Har sökt lite på google men inte hittat något direkt program för detta. Någon hade skrivit använd skärmsläckaren men det är jag inte ute efter. Min tanke är att ha något program som man kan bestämma vilken fil som kommer först och begränsa antalet filer m.m. Antingen kunna skicka filerna till raspberry pi:n via nätverket eller kunna använda ett usb-minne.
Någon som har tips och idéer ?
Väldigt tacksam för svar

/Force

Libre office ? Impress är ju motsvarigheten i Linux.

Permalänk
Medlem

Libre office opensource officepaket, kanske till och med förljer med i raspbian.

Permalänk
Medlem

Okej men min fråga är nu då Libre office detta skall köras på en tv sliden. Det är ingen som kommer att starta sliden utan den måste köras så fort det finns filer att visas. Jag fattade det som att Libre office går man in manuellt och klickar på typ kör bildspel så startas det men det funkar inte här utan finns det filer på usb-minnet så körs bildspelet automatiskt finns inga filer eller usb-minne ikopplat så står det tex bildspel saknas.
Det får inte vara manuell start av bildspelet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Okej men min fråga är nu då Libre office detta skall köras på en tv sliden. Det är ingen som kommer att starta sliden utan den måste köras så fort det finns filer att visas. Jag fattade det som att Libre office går man in manuellt och klickar på typ kör bildspel så startas det men det funkar inte här utan finns det filer på usb-minnet så körs bildspelet automatiskt finns inga filer eller usb-minne ikopplat så står det tex bildspel saknas.
Det får inte vara manuell start av bildspelet.

Det borde gå att skriva ett script som sköter det men nu säger du bilder, är det en presentation eller bilder du vill visa eller är det kanske så att man kan preparera allt i förväg och spara som en film som spelas upp.
Kanske Pisignage är rätt om du vill ha en "skylt"
https://pisignage.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att skriva ett script som sköter det men nu säger du bilder, är det en presentation eller bilder du vill visa eller är det kanske så att man kan preparera allt i förväg och spara som en film som spelas upp.
Kanske Pisignage är rätt om du vill ha en "skylt"
https://pisignage.com/

Oj ledsen, det är power point filer jag menar.

Permalänk
Medlem

Okej, script. Men det finns inget program till raspberry pi som kan lösa detta alltså ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Okej, script. Men det finns inget program till raspberry pi som kan lösa detta alltså ?

Det verkar inte gå att göra det direkt från PP eftersom det använder ett proprietärt filformat.

https://blog.pisignage.com/displaying-powerpoint-in-digital-s...

Permalänk
Medlem

Tror du är ute efter någon slideshow kiosk kanske? Den här hemsidan som är designad på 80-talet kanske är något på spåret https://shallowsky.com/blog/tech/raspberry-pi-kiosk.html

Permalänk
Hedersmedlem

Exportera till en mp4 från powerpoint så kommer det bli mycket enklare och se ut som du förväntar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Exportera till en mp4 från powerpoint så kommer det bli mycket enklare och se ut som du förväntar dig.

Nja, presentationerna kommer ändra sig några gånger i veckan. Och exportera till mp4 blir inget bra och massa mer jobb då en slide kanske skall ändras och inte alla. Då är det enkelt att bara kunna ta bort en fil och lägga till en ny. Om det finns något bra sätt att fixa detta på då såklart.

Permalänk
Medlem

kan inte bara koda en HTML sida med bara en enda stor bild slide på och bara spara varje sida som en bild?

sen kör du webläsaren i fullskärmsläge och när du uppdaterar får du VNCá in och köra en F5 i webläsaren efter du bytt ut bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan inte bara koda en HTML sida med bara en enda stor bild slide på och bara spara varje sida som en bild?

sen kör du webläsaren i fullskärmsläge och när du uppdaterar får du VNCá in och köra en F5 i webläsaren efter du bytt ut bilderna.

Eller lägga in nått javascript som reloadar sidan en gång i timmen eller så

Permalänk
Medlem

Enda sättet att lösa det som jag kom på när jag löste det för en massa år sedan var att köra en windows server med citrix som autobootade in i en powerpoint-presentation, sedan X antal tunna klienter uppkopplade till skärmar och som auto-connectar till citrix-servern och speglar presentationen. Du ändrar på ett ställe, det reflekteras på 100 skärmar. Citrix är bandbreddseffektivt. Går köra Citrix-klient på Pi4 också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av forcevision:

Kanske finns något program, har inte kollat.

Men är möjligt att starta LibreOffice Impress (som kan läsa Power Point filer) i fullskärmsläge från ett script

$ soffice --view <POWERPOINT_ATT_VISA>

Det som behöver till är ett script som listar alla filer i ett bibliotek och visar dem en efter en. En förutsättning är att presentationerna är konfigurerade så att de automatiskt byter slide på en timer.

Har inte tillgång till en desktop Linux tillgänglig just nu, så kan inte verifiera detaljer (men verkar fungera på MacOS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo absolut, bra ideer men dåliga i mitt ändamål. Jag har kollegor som inte kan något inom it och it-lösningar. Dom jobbar i power point och word, så det skall vara så lätt som möjligt. Då tänkte jag om det fanns program/script som man kan köra på en raspberry pi som är kopplad till en tv. Sedan kan användarna lägga till filer tex då på ett usb-minne som sedan raspberry pi:n kör program/script:et automatiskt hela tiden. Stoppa in minnet i raspberry pi:n och så startas silden.
So skrivit jag har försökt hitta lösningar på detta men inte lyckats därav vänder jag mig till er 😎