Permalänk
Medlem

Orimligt hög CPU temp i SFF?

Hej,

Har precis byggt mitt första SFF-bygge i en Louqe Raw. I den har jag:
ASUS ROG strix B550i
Ryzen 7 5800x
Noctua NH-L12 Ghost edition
ASUS TUF RTX 3080
750W PSU
Noctua NF-A12x25

Jag har hittills inte gjort något tyngre än att installera diverse program och spel, men ändå snittar den ca 70 grader vid mindre än 10% CPU load. Fläktarna låter som att de går på högvarv, för den låter som ett mindre kränkraftverk.
Är van med min Ryzen 7 1700 med stockkylare i ett rymligt Phanteks Enthoo Evolv som snittar ca 30 grader vid idle. Så jag tycker 70 grader känns orimligt högt? Eller är det normalt för SFF?

Jag har testat att montera om kylaren, men fick samma resultat. Utesluter dock inte att jag kan ha gjort fel ändå då jag inte är nån supervan byggare.

Undrar också åt vilket håll jag borde montera chassifläkten. Borde den suga ut luften eller trycka in ny?

Har inte vågat starta nåt spel än av rädsla att det blir alldeles för varmt...

Permalänk
Medlem

https://cdn.inet.se/product/1600x900/6904936_11.jpg
Inte konstigt den blir kvävd, men enligt bild absolut suga ut annars tar ju PSUn allt.

Permalänk
Medlem

Kolla att alla fläktar går åt rätt håll? Med 10% borde du ligga lägre i temp...
Med rätt håll menar jag att du får ut varma luften och får in svalare luft

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

När jag körde Louqe Ghost med samma kylare var rekommendationen att ta in luft. Tanken är att man får sval luft igenom flänsarna, och den varma luften kyler ner moderkortet (även om den är varm är det bättre än inget).

70c idle är inte bra men inte förvånande för en 5800X, det är en varm rackare. En 5600 vore mer lämplig.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!
Skönt ändå att höra att det inte är helt orimligt med såna temperaturer, det talar ju för att kylaren är rätt monterad iaf.
Som det är nu så suger jag ut luften, precis som på bilden Sinery länkade.

Lyckades nyss även pressa in en till fläkt, en Noctua NF-A12x15 ovanpå kylaren, och fick ner tempen ca 10 grader.

Men kanske bara är att inse att jag tog i lite för mycket med en 5800X...
Tänker att jag kanske får uppgradera min 1700 med den och köpa en 5600 till nybygget.
Men har ni nåt tips på kylare som klarar att kyla en 5800X (behöver alltså inte passa SFF nu)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent92:

Tack för bra svar!
Skönt ändå att höra att det inte är helt orimligt med såna temperaturer, det talar ju för att kylaren är rätt monterad iaf.
Som det är nu så suger jag ut luften, precis som på bilden Sinery länkade.

Lyckades nyss även pressa in en till fläkt, en Noctua NF-A12x15 ovanpå kylaren, och fick ner tempen ca 10 grader.

Men kanske bara är att inse att jag tog i lite för mycket med en 5800X...
Tänker att jag kanske får uppgradera min 1700 med den och köpa en 5600 till nybygget.
Men har ni nåt tips på kylare som klarar att kyla en 5800X (behöver alltså inte passa SFF nu)?

En aio skulle förmodligen fungera bättre men det är ju tajt i det chassit. 5900x kyls lättare enligt vissa också....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

5800x går varm oavsett vad du slänger på den, om du kör med stock settings.. vet från erfarenhet. Har kört den med en Noctua U12A/Noctua D15.

Med Noctua L12GE, så rekommenderar jag att du kör 5800x i ECO mode, detta kommer hjälpa rejält. Du kan även själv sätta PPT/EDC/TDC limits. Sen kan du sätta en Curve optimizer på -10, se om stabilt o "sänka" (detta mer för att få ut mer prestanda).

Övrigt med just denna chassit:
- sätt en "shroud"/Ram runt 120mm exhaust fläkten, så att den inte pumpar ut varmluften i chassit.. hjälper något. gettomod.
- Om du känner dig bekväm med mindre moddning så kan du "trycka ihop" L12GE flänsen något, o få plats med en 120mm på top, samt en 92mm slim på undersidan. Finns klipp på youtube på hur man gör det. Har själv gjort detta och det hjälper, dock kör jag en 5600x. Fläktarna körs max 50%.
- du kan installera en 140mm lågvarvsfläkt på chassit som exhaust, denna kommer hjälpa rätt mycket också. Dock inget måste om du optimerar settings för 5800x.
- du bör även undervolta din 3080, enkelt o brukar resultera i lägre temps utan prestandatapp

Kör själv ovan, med nästan samma delar som du, förutom 5600x ist för 5800x.