Problem med Telia-router och fiberbox

Permalänk

Problem med Telia-router och fiberbox

Har fått hem fiber för något dag sen en Telia router F@st 5370e grejen är att den inte går att koppla till CTS HES-3106. Kolla man instruktionerna ska man koppla WAN från routern till CTSen men min CTS har har ingen WAN och de går inte att koppla genom LAN portarna heller så då undrar jag hur ska jag lösa detta så jag kan få internet… för just nu lyser de bara röda lampor och om man lyckas ansluta till nätverket så står de att de inte finns nå nätverk. Tack på förhand för hjälpen!!

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Julstressen:

Har fått hem fiber för något dag sen en Telia router F@st 5370e grejen är att den inte går att koppla till CTS HES-3106. Kolla man instruktionerna ska man koppla WAN från routern till CTSen men min CTS har har ingen WAN och de går inte att koppla genom LAN portarna heller så då undrar jag hur ska jag lösa detta så jag kan få internet… för just nu lyser de bara röda lampor och om man lyckas ansluta till nätverket så står de att de inte finns nå nätverk. Tack på förhand för hjälpen!!

Ifall jag förstår instruktionerna rätt så ska man koppla valfri port från CTS HES-3106 till WAN uttaget på Telia router F@st 5370e

Exmepel LAN1 porten med kabel till WAN porten på Telia router

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska koppla från WAN på Routern till en LAN-port på CTS, förslagsvis LAN1.
Börja med att stänga av båda. Koppla WAN-LAN och sätt på dem. Vänta några minuter så att de kan starta upp. Fungerar det fortfarande inte? Vilka lampor lyser?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

CTS:en är din mediakonverter. Vilka lampor lyser på den? Lyser inte WAN-lampan på den så måste du kontakta din fiberleverantör.
Lyser WAN-lampan så testa att koppla en ethernetkabel direkt från en av portarna på CTS:en till din dator och se om internet fungerar.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]