Permalänk
Medlem

Bindningstid efter uppsägning

Tjena,

Det jag vill veta med den fina rubriken är vad som gäller ifall en operatör inte kan leverera tjänsten till abonnenten. Och nu menar jag specifikt, som exempel, att en bostadsrättsförening säger upp avtalet de har med en internetleverantör eller kabelTVleverantör. Vad händer då med de abonnenter som har avtal med bindningstid kvar efter att operatören inte längre levererar tjänsten? Måste de betala för resterande bindningstid trots att leverantören inte kan leverera tjänsten?

Jag har försökt leta runt efter information på nätet men hittar bara information om vad som händer ifall abonnenten flyttar någonstans där operatören inte kan leverera tjänsten. Men det jag vill veta är alltså vad som gäller ifall abonnenten bor kvar och operatören inte kan leverera tjänsten tex pga att bostadsrättsföreningen säger upp ett avtal.
Tackar på förhand ifall någon har erfarenhet av detta eller vet var jag kan hitta informationen.

Permalänk

Borde bli samma som flytt till bostad utan leveranmöjlighet.

Iaf om du själv inte har valet att ha dem kvar utan är ett beslut från fastighetsägaren/hyresvärd/bostadsrättsförening whatev.

Du kan ju alltid ringa tjänst leverantören och fråga.

Högst otroligt att du ska behöva betala för något du inte längre har möjlighet att använda pga extern förutsättning.

Möjligen att du kommer få betala för uppsägningstid i avtalet brukar va typ 1-3mån eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns ett väldigt enkelt svar på det, ring/prata med dom.

Permalänk
Rekordmedlem

Man borde ha rätt att häva avtalet pga av att operatören inte kan leverera pga orsaker som inte beror på kunden. Hävs avtalet så gäller ingen uppsägningstid/kostnad utan man betalar för tiden före hävningen då man kunde använda tjänsten.
Och se till att du göra det tydligt att du vill häva avtalet pga att nya förutsättningar gör att de inte längre kan leverera tjänsten och inte bara pratar om att du vill "säga upp den"

Viktigt! Du ansvarar för att operatören förstår avsikten med ditt meddelande. Om operatören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till operatören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med att du vill häva avtalet.
https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/havning/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi valde att skaffa kollektivt bredband här, jag hade bredbandsbolaget vid tillfället.

Vad som händer är att de inte kan leverera och därmed avslutas abonnemanget automatiskt. Man måste returnera deras saker bara.

Detta gäller så länge man inte har tex com hem som levererar via ett annat nät

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Borde bli samma som flytt till bostad utan leveranmöjlighet.

Iaf om du själv inte har valet att ha dem kvar utan är ett beslut från fastighetsägaren/hyresvärd/bostadsrättsförening whatev.

Du kan ju alltid ringa tjänst leverantören och fråga.

Högst otroligt att du ska behöva betala för något du inte längre har möjlighet att använda pga extern förutsättning.

Möjligen att du kommer få betala för uppsägningstid i avtalet brukar va typ 1-3mån eller nått.

Skrivet av Northbane:

Finns ett väldigt enkelt svar på det, ring/prata med dom.

Skrivet av mrqaffe:

Man borde ha rätt att häva avtalet pga av att operatören inte kan leverera pga orsaker som inte beror på kunden. Hävs avtalet så gäller ingen uppsägningstid/kostnad utan man betalar för tiden före hävningen då man kunde använda tjänsten.
Och se till att du göra det tydligt att du vill häva avtalet pga att nya förutsättningar gör att de inte längre kan leverera tjänsten och inte bara pratar om att du vill "säga upp den"

Viktigt! Du ansvarar för att operatören förstår avsikten med ditt meddelande. Om operatören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till operatören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med att du vill häva avtalet.
https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/havning/

Skrivet av Swedishchef_90:

Vi valde att skaffa kollektivt bredband här, jag hade bredbandsbolaget vid tillfället.

Vad som händer är att de inte kan leverera och därmed avslutas abonnemanget automatiskt. Man måste returnera deras saker bara.

Detta gäller så länge man inte har tex com hem som levererar via ett annat nät

Tack för er input.
Jag är alltså inte kund hos Tele2 men undrar hur reglerna ser ut då de kan bli aktuella i min BRF i framtiden. Jag hoppades att där skulle finnas någon lag eller konsumenträtt som var tydlig i detta fallet och inte att operatören själv väljer hur det ska vara.

Jag postade senare ett inlägg på Tele2's facebook sida och de svarade att man som kund var tvungen att betala för resterande bindningstid efter att avtalet mellan BRF och Tele2 upphört "då det inte är Tele2 som ändrar förutsättningarna". Det låter lite konstigt för mig då det heller inte är deras kund som ändrat förutsättningarna. Tele2 borde väl ha någon slags skyldighet att leverera en tjänst de tar betalt för eller att sluta ta betalt för den. Men när det gäller Tele2(läs Comhem) så har de väl aldrig brytt sig om ifall deras kunder kan använda deras tjänster eller inte. Bara att kunderna fortsätter betala. Inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem

Det låter konstigt om Tele2 påstår att du ska vara tvungen att betala en tjänst du inte får, oavsett om det "inte är Tele2 som ändrar reglerna" det är ju inte du heller som gör det, det är utanför din kontroll. Såtillvida styrelsen inte bryter avtalet i förtid utan att ha kommit överrens med Tele2. Då kanske det kan bli problem, men inte bara för lägenhetsinnehavarna utan för hela BRF och styrelsen eftersom det torde bli kontraktsbrott då.

Våran BRF har bytt internetleverantör 3 gånger under min tid. Först bredbandsbolaget och sen comhem, men allt med dem, extra kanaler, snabbare hastighet, Tivo typ, avslutades automatiskt datumet då de byttes ut utan att jag behövde göra någotning när avtalet gick ut. Enda var att Comhem tyckte jag skulle skicka tillbaka Tivo-boxen som jag faktiskt köpt av dem. Jag protesterade, jag vet inte varför egentligen för nu sitter den bara och samlar damm men de gav med sig. 3:e gången var väl inte så dramatisk då Telia köpte upp C-sam som vi hade efter Comehem.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound