Varför är mitt wifi så j*vla dåligt?

Permalänk

Varför är mitt wifi så j*vla dåligt?

Hej sedan jag kan minnas har mitt nätverk alltid varit dåligt, tidigare hade vi com hem här hemma. har inte koll exakt på hastigheterna men har för mig att det var 250 mbit/s vad det nu betyder. Sen när comhem blev en för dålig leverantör för oss bytte vi till bahnhof fiber i lägenhet. på 100 mbit/s tror jag.

Och det har väl aldrig riktigt varit ett problem förrän nu. Spel har alltid varit långsamma att ladda ner, på Steam står det 7-10 mbit/s när jag laddar ner och ibland kan jag inte heller använda mobilen samtidigt vid nerladdning av spel. varför används det så lite? Jag har också nyligen börjat uppleva en massa störningar när jag bara kollar på youtube eller twitch. Det laggar konstant....

Enligt bredbandskolen har jag typ 4 mbit/s nerladdning. Vi har trådlösa "poddar" som är våra routrar. De ligger utspritt i lägenheten och jag har kopplat in min dator i en av de så jag antar det räknas som trådlöst. då blir det ju en svagare uppkoppling, men på mobilen får jag 44 mbit/s nedladdning så det måste vara nåt annat problem tänker jag.

Har någon varit med om detta och vet vad det beror på, eller har ni några tips om vad jag kan göra för att det ska bli bättre?

Permalänk
Medlem

Steam visar ju Mbyte? Så det betyder 56-80 Mbit.
Vad säger speedtest.net?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Köra du med routern som du fick med eller? Det brukar oftast vara den billigaste skiten man hittar.
Funkar typ om man bort i en 1:a med 1 dator och 1 telefon typ.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Steam visar ju Mbyte? Så det betyder 56-80 Mbit.
Vad säger speedtest.net?

Oj jag hade fel nu uppdaterar nåt på steam och det står ungefär 200 kb/s

Speedtest säger 3.17 mbps nedladdning och 17.59 uppladdning. jag har igång några program men jag laddar inte ner nåt och jag kollar inte/lyssnar inte på något

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Köra du med routern som du fick med eller? Det brukar oftast vara den billigaste skiten man hittar.
Funkar typ om man bort i en 1:a med 1 dator och 1 telefon typ.

Det kopplades in nån grej i hallen som jag antar är huvud grejen där internetet kommer ifrån eller nåt, sen köpte vi denna tror jag https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-... jag har mitt rum på övervåningen så det gick inte att koppla in i "huvudroutern", jag har en sån rund sak på mitt rum som jag kopplade in ethernet kabeln i

Permalänk
Medlem

Som alltid måste jag flika in: mesh är jävulens avkomma.
Ta bort det omedelbart och sätt en tråd till varje accesspunkt om det är möjligt.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Ta bort det omedelbart och sätt en tråd till varje accesspunkt om det är möjligt.

Sorry,hänger inte riktigt med på vad det innebär. är inte jätte teknisk

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dammifalastini:

Mesh är där du har en fast router med trådlösa satelliter (accesspunkter), dvs samma system som ni kör.
Fördelen med att dra kabel till varje accesspunkt är att du minskar risken att det strular som nu.

Och ja, jag är benägen att hålla med om att det är mer strul än det är värt med dessa system, men det är såklart högst personligt (och kanske jag som gjort fel )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det innebär, trådlöst ersätter inte kablage, undvik allt som har med mesh/trådlöst att göra och kör kabel till allt. Använd bara wifi till enheter som inte kan ha kabel. Och som nämndes ovan, dra alltid kabel till dina AP.

Det spiffman menar är ta dina "puckar" och lägg dem i soptunnan köp en valfri router (Inget meshskräp) och sätt internet i den och dra kablar till dina enheter/datorer. Och använd APn som är inbyggd i routern. Behöver du bättre wifitäckning så köp en renodlad AP och dra en kabel till den. Då kan jag garantera till 99.99% att du kommer få en bättre upplevelse Enda gången det kan bli problem är om du bor mitt i stan i en lägenhet med 200 lägenheter runtomkring dig som stör på alla möjliga kanaler.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att många överdriver lite när de säger att du behöver kabel till varje enhet. I en lägenhet räcker det med att du har en enda Router med AX/Wifi6 och kör på 5.0Ghz bandet för att få ut 250/250. Självklart ska enheterna också ha stöd för Wifi6 men det brukar inte vara något problem i nya mobiler och moderkort. Ta bort alla andra puckar som du har kopplat in och se till så du inte är kopplad på 2,4ghz bandet på dina enheter.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Det innebär, trådlöst ersätter inte kablage, undvik allt som har med mesh/trådlöst att göra och kör kabel till allt. Använd bara wifi till enheter som inte kan ha kabel. Och som nämndes ovan, dra alltid kabel till dina AP.

Det spiffman menar är ta dina "puckar" och lägg dem i soptunnan köp en valfri router (Inget meshskräp) och sätt internet i den och dra kablar till dina enheter/datorer. Och använd APn som är inbyggd i routern. Behöver du bättre wifitäckning så köp en renodlad AP och dra en kabel till den. Då kan jag garantera till 99.99% att du kommer få en bättre upplevelse Enda gången det kan bli problem är om du bor mitt i stan i en lägenhet med 200 lägenheter runtomkring dig som stör på alla möjliga kanaler.

Ok! så är access pointen den lådan som är i hallen eller? kan jag dra en lång sladd och koppla in i den för att förbättra internetet. Eller kan jag dra en sladd från datorn till "pucken" som är inkopplad i lådan i hallen?

Jag kan tyvärr inte byta ut de just nu och de verkar ju fungera ganska bra till mobilen. Kan jag använda en gammal router eller måste man köpa en som man inte fick med i ett gammalt bredband?

Permalänk
Medlem

Ok! så är access pointen den lådan som är i hallen eller? kan jag dra en lång sladd och koppla in i den för att förbättra internetet. Eller kan jag dra en sladd från datorn till "pucken" som är inkopplad i lådan i hallen?

Jag kan tyvärr inte byta ut de just nu och de verkar ju fungera ganska bra till mobilen. Kan jag använda en gammal router eller måste man köpa en som man inte fick med i ett gammalt bredband?

Du får specificera mera vad det är för "låda" som är i hallen. Är det en fiberkonverter? Är det en gateway? Är det en router?
Vad står det på den? Du kanske kan fota den?

Permalänk
Medlem

Om du med låda menar ett (metall)skåp i hallen, flytta ut din första puck från skåpet.

Permalänk
Medlem

https://internetkunskap.se/artiklar/ordlista/router/

https://www.fixanatet.se/tradlost/att-bygga-wi-fi-natverk/

Permalänk

tack!!

Permalänk
Skrivet av keyser:

Om du med låda menar ett (metall)skåp i hallen, flytta ut sin första puck från skåpet.

hittar inte rätt ord ! hade inte riktigt koll heller men kolla bilden där nere

otydlig
Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Du får specificera mera vad det är för "låda" som är i hallen. Är det en fiberkonverter? Är det en gateway? Är det en router?
Vad står det på den? Du kanske kan fota den?

Här är en bild, vad jag menar med låda är den som lyser, det tycker jag ser ut som en router. Vi har kopplat in en av "puckarna" i den sen är de andra två uppkopplade till den genom den pucken. kan jag bara koppla in en ethernet kabel rakt i där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skrivet av NordhNet:

Mesh är där du har en fast router med trådlösa satelliter (accesspunkter), dvs samma system som ni kör.
Fördelen med att dra kabel till varje accesspunkt är att du minskar risken att det strular som nu.

Och ja, jag är benägen att hålla med om att det är mer strul än det är värt med dessa system, men det är såklart högst personligt (och kanske jag som gjort fel )

Skrivet av fragwolf:

Nu överdriver ni 😄 Mesh funkar bra hos alla jag känner som kör det.

Och mesh är inte lika med att man kör allt trådlöst.

Mesh med backhaul via ethernet funkar oftast klockrent.

Men kör man helt trådlöst mesh och noderna har dålig signal mellan sig, då får man givetvis problem.

TS kanske ska börja med att flytta enheterna lite närmare varandra (men inte för nära) om de har dålig signal mellan varandra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Måste säga att jag tycker det är intressant hur jag nästan enbart ser negativa saker om mesh, men mitt egna deco system fungerar väl. Får ut full fart på min punkt. Men som sagt måste det ju uppstå problem för många personer...

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Utan att veta var du bor så är en vanlig anledning till försämrad hastighet på WiFi att någon i närheten satt upp utrustning på samma frekvensband. I lägenhetshus är det ju hopplöst, och även om t.ex. telefonen får ut nära fulla hastigheten på uppkoppling så går det knappt att spela Minecraft över WiFi.

Jag kör kabel även till laptopen numera.

Permalänk
Medlem

Den du skaffade till ditt rum, har du programmerat in den i systemet? Är det en APP för att programmera det? Vad säger appen om nätverkets hälsa. Enheterna måste sitta på lagom avstånd från huvudenheten där internet kommer in

Permalänk
Medlem

Här är en bild, vad jag menar med låda är den som lyser, det tycker jag ser ut som en router. Vi har kopplat in en av "puckarna" i den sen är de andra två uppkopplade till den genom den pucken. kan jag bara koppla in en ethernet kabel rakt i där?

"Här är en bild"...?

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

"Här är en bild"...?

https://imgur.com/a/X7Ud0uS sorry måste ha glömt på nåt sätt

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Den du skaffade till ditt rum, har du programmerat in den i systemet? Är det en APP för att programmera det? Vad säger appen om nätverkets hälsa. Enheterna måste sitta på lagom avstånd från huvudenheten där internet kommer in

Jag tror det är en app, min far uppdaterade nyss och nu fungerar det bättre -_- Det mest uppenbara tänkte jag inte ens på Men jag ska prova att köpa en lång kabel och dra in i boxen som jag tog bild på här https://imgur.com/a/X7Ud0uS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Utan att veta var du bor så är en vanlig anledning till försämrad hastighet på WiFi att någon i närheten satt upp utrustning på samma frekvensband. I lägenhetshus är det ju hopplöst, och även om t.ex. telefonen får ut nära fulla hastigheten på uppkoppling så går det knappt att spela Minecraft över WiFi.

Jag kör kabel även till laptopen numera.

2.4ghz kan vara hopplöst i visa lägenhetshus, då du och dina grannar delar på 3 kanaler (1,6,11)
5Ghz har per default väldigt många fler kanaler att tillgå, så där brukar i regel inte densitet vara ett problem, förutsatt att man har 5Ghz täckning i hela lägenheten och enheter som kan nyttja 5Ghz.

Permalänk
Rekordmedlem

https://imgur.com/a/X7Ud0uS sorry måste ha glömt på nåt sätt

Det där är en tjänstefördelare från Inteno, den har ingen routingfunktion så dina problem kan nog bero på att du har adressproblem, du ska koppla in en router till Intenolådans dataport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en app, min far uppdaterade nyss och nu fungerar det bättre -_- Det mest uppenbara tänkte jag inte ens på Men jag ska prova att köpa en lång kabel och dra in i boxen som jag tog bild på här https://imgur.com/a/X7Ud0uS

Mesh är bra, men har man tjocka väggar eller andra störningar, så är det bäst att koppla kabel mellan enheterna. Mesh i sig är ju bara att enheterna kan prata med varandra och lämna över WiFi sömlöst, istället för som förr när man höll kvar den dåliga signalen tills den tappades, och först då fick ny uppkoppling från nästa accesspunkt.

Hursomhelst... Boxen där är en CPE-switch/Fiber-switch. Ni har kopplat en kabel från en av dess lokala portar till första TP-Link-enheten, som då är er router.

Det är alltså från första "pucken" som det ska dras kabel till den du har nära din dator i så fall. Varje enhet har dubbla nätverksuttag, så det ska vara en kabel från Fiberswitchen in i första pucken och sen det andra lediga uttaget för att koppla till en vanlig switch eller direkt till en annan TP-Link-enhet.

Hemma har vi två TP-Link Deco X20.
Där har jag satt en 5-portars switch i det andra uttaget på första enheten, för att kunna koppla in fler X20s eller andra DEco-enheter i framtiden, sen går det en lång kabel från den lilla switchen genom hela lägenheten till datorrummet, där jag har en till switch för alla datorer. I den sitter enhet två kopplad som accesspunkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Mesh är bra, men har man tjocka väggar eller andra störningar, så är det bäst att koppla kabel mellan enheterna. Mesh i sig är ju bara att enheterna kan prata med varandra och lämna över WiFi sömlöst, istället för som förr när man höll kvar den dåliga signalen tills den tappades, och först då fick ny uppkoppling från nästa accesspunkt.

Hursomhelst... Boxen där är en CPE-switch/Fiber-switch. Ni har kopplat en kabel från en av dess lokala portar till första TP-Link-enheten, som då är er router.

Det är alltså från första "pucken" som det ska dras kabel till den du har nära din dator i så fall. Varje enhet har dubbla nätverksuttag, så det ska vara en kabel från Fiberswitchen in i första pucken och sen det andra lediga uttaget för att koppla till en vanlig switch eller direkt till en annan TP-Link-enhet.

Hemma har vi två TP-Link Deco X20.
Där har jag satt en 5-portars switch i det andra uttaget på första enheten, för att kunna koppla in fler X20s eller andra DEco-enheter i framtiden, sen går det en lång kabel från den lilla switchen genom hela lägenheten till datorrummet, där jag har en till switch för alla datorer. I den sitter enhet två kopplad som accesspunkt.

https://www.kjell.com/globalassets/productimages/559006_61990_3.tif?ref=C14729A96F&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Tack så mycket ska prova koppla som du sa

Permalänk

Tack så mycket alla som har svarat, jag förstår nu allting mycket bättre och jag vet vad jag kan göra för åtgärder