Filöverföring mellan mobiler (utan internet)

Permalänk

Filöverföring mellan mobiler (utan internet)

Hur kan man överföra data mellan mobiler utan internet (inte säkerhetskopiering eller typ kopiering av allt från "gammal" mobil till ny mobil)? Helst utan kabel.
Det gäller mobiler som jag har i min ägo av varierande ålder. Samtliga Samsung. Har slagit på sådant som "Hitta enheter i närheten" och "Quick share" samt för gammal mobil Fiödelning/DLNA. Har ej slagit på "Mobile hotspot" eller internetdelning.
Mobilerna varierar mellan Samung modell GT-I9100 android 4.1.2 och som nyast Samsung S8+ android 9. Den jag vill föra över till är Samsung 10+.

Permalänk
Avstängd

Bluetooth borde väl vara lättast. Bara att välja filen i någon filhanterare eller exempelvis foto-appen och sen trycka på delaknappen och där välja bluetooth och följa instruktionerna.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Bluetooth borde väl vara lättast. Bara att välja filen i någon filhanterare eller exempelvis foto-appen och sen trycka på delaknappen och där välja bluetooth och följa instruktionerna.

Har på bluetooth på i både min S10+ och S8+ men dyker inte upp i "Välj enhet" i S8+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IBM System z:

Har på bluetooth på i både min S10+ och S8+ men dyker inte upp i "Välj enhet" i S8+.

Testa Nearby sharing (närdelning på svenska). Det borde fungera och dom gånger jag använt det har det gått snabbt, även med större filer. Vet dock inte hur långt bakåt som närdelning finns, men finns i Android 9, det vet jag iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Testa Nearby sharing (närdelning på svenska). Det borde fungera och dom gånger jag använt det har det gått snabbt, även med större filer. Vet dock inte hur långt bakåt som närdelning finns, men finns i Android 9, det vet jag iallafall

Var hittar jag det i inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IBM System z:

Var hittar jag det i inställningar?

Här har du Googles support sida om det https://support.google.com/files/answer/10514188?hl=sv#zippy=.... På min telefon som kör Android 12 finns inställningen för Närdelning under Inställningar > Anslutna enheter -> Anslutningsval -> Närdelning men finns också under Inställningar -> Google -> Enheter och delning -> Närdelning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Här har du Googles support sida om det https://support.google.com/files/answer/10514188?hl=sv#zippy=.... På min telefon som kör Android 12 finns inställningen för Närdelning under Inställningar > Anslutna enheter -> Anslutningsval -> Närdelning men finns också under Inställningar -> Google -> Enheter och delning -> Närdelning

Ok, tack. Nu lyckades det med ett testfoto. Så det funkade mellan min S10+ och S8+.
Har du en ide om hur man gör från en mobil med android 4? (Som jag nämnde ovan.)

Permalänk

Nu fick jag det att funka med den gamla mobilen med android 4. Fast bara med bluetooth och med en bild i taget.
Får tröska igenom på det sättet.
Eller skaffa ett microSD-kort till den gamla mobilen, osv.