Svt Play + Chromecast + DAC/Förstärkare/högtalare = brus på vissa program
Hej, jag har problem med att ljudet inte spelas utan bara brusar när jag streamar vissa program via Chromecast. Ett exmpel är programmet "Gimme Danger - Filmen om the Stooges". Med andra program fungerar ljudet (till exempel Rapport) och även Tidal samt Spotify fungerar utmärkt.
Ljudet är kopplat enligt följande:
Chromecast -(hdmi)> TV -(optisk)> DAC -(XLR)> Förstärkare -> Högtalare.
TV:n är en äldre Grundig. DAC:en är en Advanced Acoustic MDX-600 och förstärkaren är en stereoförstärkare från Electrokompaniet.
Om jag ändrar till TV:ns interna högtalare så spelas ljudspåret korrekt, därav tror jag att problemet är att DAC:en eller förstärkaren inte klarar av ljudformatet som den matas med. Möjligen så skickar Chromecast:en en 5.1-signal därför att den känner av att TV:n kan hantera en sådan men sedan skickar TV:n vidare den obehandlade signalen (i.o.m. digital koppling) till DAC:en och förstäkararen som [i]inte[i] kan hantera 5.1 signal. Detta är dock en gissning.
Hittade följande artikel där det står att "Om du anslutit högtalaren via en optisk kabel eller coaxial digital kabel (även kallad S/PDIF eller toslink) till en stereoförstärkare eller soundbar som endast kan hantera stereo-signaler behöver du ändra inställningar i din tv", men TV:n är inställd på "Stereo" och har även prövat fippla med några andra ljudinställningar utan resultat, så jag vet inte vad exakt jag ska ändra.
Någon som vet mer? Tack!