MinGW för Visual Studio Community - C++ saknar variabeldefinierade arrayer

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har inte lagt in någon path till biblioteken. Windows/programmet vet helt enkelt vart den ska kika efter körverk och biblioteken. Flaggade för det "problemet" i din tidigare tråd att det inte sker automatiskt.

Du kan givetvis göra precis som när du distribuerar programmet och lägga dessa filer i samma katalog som exekveringsfilen.

Hur menar du?

Hur som helst. Nu fungerar vcpkg med visual studio Jag får upp mitt program nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Samma sak gäller USB minnen.

USB-minne, om vi pratar samma sak, där bränner man in ett läge, därav kallat flash-minnen. Därav sämre livslängd.

RAM-minne bränner man inte in något, eftersom innehållet behöver inte behållas efter strömavbrott. Ingen inbränning, ingen försämring utav livslängden mer än miljöpåverkan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hur menar du?

Hur som helst. Nu fungerar vcpkg med visual studio Jag får upp mitt program nu.

Om du inte lägger till en path för biblioteken vet ju inte programmet var den ska leta efter dessa när du kör MinGW.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om du inte lägger till en path för biblioteken vet ju inte programmet var den ska leta efter dessa när du kör MinGW.

Jag kan göra det när jag kör Eclipses CDT system, men när jag kör Cmake så verkar inget fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag kan göra det när jag kör Eclipses CDT system, men när jag kör Cmake så verkar inget fungera.

Windows vet inte var biblioteken ligger. Din byggmiljö kanske gör däremot....

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Windows vet inte var biblioteken ligger. Din byggmiljö kanske gör däremot....

Jag måste forska lite mer på det där. Vcpkg verkar kanske inte vara det helt optimala om man vill köra CDT som jag uppfattar det som. Antingen är det CMake eller MSBuild. Sedan verkar vissa paket hos vcpkg inte riktigt helt optimala (går att bygga) med mingw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag måste forska lite mer på det där. Vcpkg verkar kanske inte vara det helt optimala om man vill köra CDT som jag uppfattar det som. Antingen är det CMake eller MSBuild. Sedan verkar vissa paket hos vcpkg inte riktigt helt optimala (går att bygga) med mingw.

Men det är ju MinGW du installerar med vcpkg? Det räcker inte att du gör en byggmiljö som vet var biblioteken ligger programmet måste ju också hitta biblioteken.

Jag visa ju en MSYS/MinGW-miljö i förra tråden du hade, och där lades inte biblioteken till i Windows env path (och jag var inte intresserad av att lägga till de) därav att jag startade programfilen från terminalen som följde med MSYS-miljön.

Antar att du försöker använde vcpkg med CMake (det @Yoshman var inne på i.a.f.) så vet inte varför du skriver det som om det är två olika saker.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men det är ju MinGW du installerar med vcpkg? Det räcker inte att du gör en byggmiljö som vet var biblioteken ligger programmet måste ju också hitta biblioteken.

Jag visa ju en MSYS/MinGW-miljö i förra tråden du hade, och där lades inte biblioteken till i Windows env path (och jag var inte intresserad av att lägga till de) därav att jag startade programfilen från terminalen som följde med MSYS-miljön.

Antar att du försöker använde vcpkg med CMake (det @Yoshman var inne på i.a.f.) så vet inte varför du skriver det som om det är två olika saker.

Ja. Det är MinGW jag installerar med vcpkg. Jag tyckte jag försökte rätt bra för att förklara för Eclipse vart .lib och .h filerna var.
Jag lyckades eliminera felen, men jag kunde ändå inte köra programmet.

Detta MSYS/MinGW miljö måste jag ha missat. Vad är det för miljö?

Jag försöker använda vcpkg med CMake, men CMake verkar vara problem med i Eclipse.
Däremot så fungerar CMake väldigt bra i Qt Creator. Det enda jag ogillar med Qt Creator är att den har en tendens att ej gilla långa #include-namn. Sedan så är det så att om man använder t.ex. QtSerial för USB-kommunikation så krävs det att man skriver OOP, dvs klasser för att få Signals & Slots att fungera.

Eclipse har dessutom bäst refaktorisering och GitHub hantering. Där framstår Qt Designer mer bara som "dum". Den enda nackdelen jag ser med Eclipse är att det är triljoners med konfigurationer som man inte ska röra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Ja. Det är MinGW jag installerar med vcpkg. Jag tyckte jag försökte rätt bra för att förklara för Eclipse vart .lib och .h filerna var.
Jag lyckades eliminera felen, men jag kunde ändå inte köra programmet.

Detta MSYS/MinGW miljö måste jag ha missat. Vad är det för miljö?

Jag försöker använda vcpkg med CMake, men CMake verkar vara problem med i Eclipse.
Däremot så fungerar CMake väldigt bra i Qt Creator. Det enda jag ogillar med Qt Creator är att den har en tendens att ej gilla långa #include-namn.

Eclipse har dessutom bäst refaktorisering och GitHub hantering. Där framstår Qt Designer mer bara som "dum". Den enda nackdelen jag ser med Eclipse är att det är triljoners med konfigurationer som man inte ska röra.

Du behöver inte miljön, men du behöver berätta för Windows var dina bibliotek ligger eller lägga filerna i samma katalog som programfilen.

Se din tidigare tråd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Det enda jag ogillar med Qt Creator är att den har en tendens att ej gilla långa #include-namn. Sedan så är det så att om man använder t.ex. QtSerial för USB-kommunikation så krävs det att man skriver OOP, dvs klasser för att få Signals & Slots att fungera.

Valet att använda Qt-klasser är ju dock ortogonalt mot valet av IDE; du kan använda QSerialPort i Eclipse eller vad du nu använder i eclipse i Qt Creator.

Om du har ett exempel på när include inte fungerar rekommenderar jag även att lämna en buggrapport.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Valet att använda Qt-klasser är ju dock ortogonalt mot valet av IDE; du kan använda QSerialPort i Eclipse eller vad du nu använder i eclipse i Qt Creator.

Om du har ett exempel på när include inte fungerar rekommenderar jag även att lämna en buggrapport.

Jag brukar använda Boost Asio. Har använt den ett tag och den fungerar. Skillnaden mellan QSerialPort och Boost Asio är att QSerialPort har möjlighet till signals & slots samt kan kolla om det finns data tillgänglig. Detta krävs självklart att man programmerar efter QT's egna klasser.

Boost Asio har synkronbaserad kommunikation. Den blockerar för att lyssna med andra ord. Utmärkt för trådar i C++.

Tro mig, jag har frågat kunnigt folk inom QT och dom har bara gett mig svaret "Du har inte konfigurerat .h filerna riktigt". Trots att jag är inte ensamen om detta problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag brukar använda Boost Asio. Har använt den ett tag och den fungerar. Skillnaden mellan QSerialPort och Boost Asio är att QSerialPort har möjlighet till signals & slots samt kan kolla om det finns data tillgänglig. Detta krävs självklart att man programmerar efter QT's egna klasser.

Boost Asio har synkronbaserad kommunikation. Den blockerar för att lyssna med andra ord. Utmärkt för trådar i C++.

Ja, men det går utmärkt att anända asio även med Qt Creator.

Skrivet av heretic16:

Tro mig, jag har frågat kunnigt folk inom QT och dom har bara gett mig svaret "Du har inte konfigurerat .h filerna riktigt". Trots att jag är inte ensamen om detta problem.

Lämna en buggrapport så kan någon titta på det.