Android Utvecklare rollen som Junior är negativt..

Permalänk
Inaktiv

Android Utvecklare rollen som Junior är negativt..

Hej

Så jag har tagit examen snart ett år sen och fick jobba på ett känt consult företag. Jag fick reda på från företaget att jag kan inte fortsätta för att dom har inte så många clienter eller att dom vill helst hyra in Seniora utvecklarna. Jag fick heller inte fortsättning för att jag har inte fått andra client uppfrag. Då när jag gick IT högskolan så har jag inte lärt mig 100% om Navtive iOS och Android utan mer procent inom React Native. React Native är inte min sida för att det är så komplicera bibliotek och mycket mer, så under dom här 6 månader som jag fokuserade jag mycket på Android Jetpack Kotlin. Jag har lärt mig vad är skillnad Activities, Fragment och Jetpack. Jag är troligen kunnig inom JAVA och Kotlin. Men jag har inte kommit långt med Retrofit, Hilt Dagger och ROOMs.

Jag ser att många företag söker efter Android Utvecklare men såg att dom håller på med Hilt Dagger 2, Rooms och så vidare. Vet inte riktig om jag hinner plugga upp för arbetsintervjun, dom tre är astunga! Mest av dels jobb-ansökingar är inriktad Senior! Det är helt inte klokt!

Jag förstår inte varför rykreterarna säger i media att det är brist personalen som är kunnig inom programmering. Sedan så är det rätt många svensk företag flyttar produktion till Södra Asien pga kostnaden. Jag förstår inte vad är vitsen att ha som titlen Junior och Senior. Tycker att det borde inte exsistera för att det sker diskriminering. Tycker att vi alla är lika värda och vi hjälps åt tillsammans att dela kunskap.

På riktig, jag känner mig omotiverad nu mera. Börjar nu tappa intresse för titlen Android Utvecklare. Jag känner mig någonslags utmobbad för att jag är junior och ingen företag vill ha mig för att jag är för kostsamt.

Ps. Jag har kollegor som är från Södra Asien och dom är utbildad och kan jobba både Hybrid och Native. Båda är seniora. Företaget prioiterar dom för att dom kan engelska och är billiga :/

Permalänk
Avstängd

Läs annonser som önskelistor. I allmänhet så kommer de inte att hitta precis vad de söker så då gäller det att presentera sig på ett bra sätt, ge ett bra intryck på intervjun och förstås visa en villighet att lära sig. Junior handlar ju bara om att man är ny inom yrket, senior däremot är mer varierande. Ibland räknar de med att man är det efter X år men ofta så innefattar det också kunskaper.

Permalänk
Medlem

Från min erfarenhet så är det definitivt brist på utvecklare - framförallt seniora utvecklare, men även juniorer.
Jag tog examen i somras och hade flertalet jobberbjudanden långt innan examen.

Tog examen en fredag och började jobba på måndag. Får flera intressenter varje månad på LinkedIn. Finns du på LinkedIn?

Jag hade nog nästan fokuserat på React och TypeScript och utveckla webbapplikationer. Det verkar finnas med i majoriteten av jobbannonser. Det är vad jag jobbar med just nu, hade ingen som helst förkunskap kring det mer än HTML, CSS och JavaScript som man jobbade med i skolan. Går dvs att landa jobb inom det även utan förkunskaper såklart.

Tycker f.ö titeln junior och senior är bra - då vet man vilka i teamen som kan behöva extra stöttning (och kommer ta dyrbar tid från de seniora med frågor). Gäller att ha en bra blandning av nya och erfarna.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Finns nog gott om tjänster för juniorer. Tycker det låter som du kan behöva en arbetsplats med lite mer struktur än den tidigare, där din roll är tydlig och du är del av ett större team.

Permalänk
Inaktiv

Grejjen är så här att det är jobbigt att plugga mellan React Native och Android för att det är så mycket att ta in. Speciellt Typescript React Native.. Finns knappt tutorials. En del anropar RC en del anropar inte.

Tack för svar alla. Jag försöker träna bort negativitet och finslipar på kunskap Android. Ska tänka på Webbapplikation men inte riktig min grej.