Okänd inloggning på vårat wifi

Permalänk
Medlem

Okänd inloggning på vårat wifi

Jag har nyligen installerat tp-link deco m5 och har märkt idag att jag hade tre olika inloggningar från Liteon Technology Corporation.

Vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo86:

Jag har nyligen installerat tp-link deco m5 och har märkt idag att jag hade tre olika inloggningar från Liteon Technology Corporation.

Vad är det?

Eftersom du inte nämner några som helst detaljer så är ju alla fria att gissa efter förmåga

Sannolikt handlar det om IoT-produkter som du högst friviligt installerat i ditt nätverk. Troligen står det inte LITE-ON på dessa, utan LITE-ON är de som tillverkat WiFi-chippet och som har registrerat de MAC-adresser som enheterna har hos IEEE. Routern har en kopia på den databasen och mappar om MAC-adress till tillverkare.

Permalänk
Medlem

https://routerctrl.com/liteon-on-my-wi-fi/
"Conclusion
We have gone through some methods you can try to fix the issue when you have an unknown Liteon device on your Wi-Fi. In most cases, it’s only a small glitch in the configuration that causes your network to display Liteon instead of the actual device name. You will see the name Liteon because your device has electronic parts (like a Wi-Fi module) manufactured by Liteon. You can just leave it as it is – it won’t have any effect on your computer system or your Wi-Fi performance."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Playstation kan visas som LiteOn. Även vissa smartklockor kan ha knepiga namn när den är uppkopplad.

Permalänk
Medlem

Tack hörni, verkar som det är legit då alltså.

Blockerade dom men inget verkar sakna uppkoppling av alla de saker vi använder oss av men vi får se om det är något vartefter som inte kan kopplas, då vet jag ju vad det är i så fall.

Permalänk
Medlem

Hej skulle bara säga att min mobil har en wifi del i sig gjort av Liteon Technology Corporation fett jobbigt att den tar ett ip nummer och mobilen i sig har ett annat ip men blockerar jag Liteons ip samt mac så fungerar inte wifi på mobilen.
jobbigt att ha något sånt på nätverket kan man tycka.
mobil: Samsung A14

Visa signatur

-----------------------------------------------------