Permalänk
Medlem

Fläkt låter högt

Jag har precis startat min nya HP laptop.

Jag tycker att fläkten låter ganska mycket, jämfört med min jobb laptop som är en Dell.
Kanske det låter första gången när man har startat den, den låter mer emellanåt.

Rubrik förtydligat och tråd flyttad till support /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Jag tycker att fläkten låter ganska mycket, jämfört med min jobb laptop som är en Dell.
Kanske det låter första gången när man har startat den?

Kan ju också vara en fråga om kvalité. Man märker oftare av fläktar på budjetmodeller av laptop jämfört med modeller av högre rang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Kanske det låter första gången när man har startat den?

Den kan spinna upp när man startar datorn för att göra ett självtest, men sedan bör ju någon form av kontroll kicka in och sänka varvtalet.
Sedan är det ju vanligt att kylpasta behöver en liten stund för att uppnå maximal prestanda, dock rör det sig om ett par grader så kanske ingen större hjälp.

Är den nya datorn tunnare?, i så fall är det ju svårare att kyla den, vilket brukar kompenseras med mer fläkthastighet.
Sedan så kan det ju också vara så att HP har snålat på kylningen vilket kommer medföra att den låter mer.
Låg båda datorerna i samma prisklass när du köpte dem, eller var Dellen dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Kan ju också vara en fråga om kvalité. Man märker oftare av fläktar på budjetmodeller av laptop jämfört med modeller av högre rang.

Tack för svaret.
Verkar som att det var mer ljud när allt installerades och uppdateringar mm
Låter mindre nu..
Det kostade 8000 kr.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Putte333: jag har förtydligat trådrubriken då "Fläkt" knappt något vad tråden handlar om (§3.1). Skriven en tydlig rubik nästa gång!
§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den kan spinna upp när man startar datorn för att göra ett självtest, men sedan bör ju någon form av kontroll kicka in och sänka varvtalet.
Sedan är det ju vanligt att kylpasta behöver en liten stund för att uppnå maximal prestanda, dock rör det sig om ett par grader så kanske ingen större hjälp.

Är den nya datorn tunnare?, i så fall är det ju svårare att kyla den, vilket brukar kompenseras med mer fläkthastighet.
Sedan så kan det ju också vara så att HP har snålat på kylningen vilket kommer medföra att den låter mer.
Låg båda datorerna i samma prisklass när du köpte dem, eller var Dellen dyrare?

Tack så mycket för svaret.
Nu låter den mindre, har varit igång 1 timme nu.
Allt uppdaterat mm.
Jobb datorn vet jag inte vad den kostade, säkert runt 8000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Tack för svaret.
Låter mindre nu..
Det kostade 8000 kr.

Då jobbade den hårt, så inte så konstigt att fläkten ökade farten då.
8000:- ligger ju närmare budgetklassen så då kanske den kommer att låta något mer än säg en som kostar dubbelt så mycket i samma prestandaklass/användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Tack för svaret.
Låter mindre nu..
Det kostade 8000 kr.

Du får väl kolla om du kan ändra fläktkurvan i Bios.