Permalänk
Medlem

Plånböcker – tips?

Hej!

Dags för mig att skapa en ÖÄ-tråd, vi kan väl börja med vad jag har idag och själva problemet jag upplever.

Jag har en helt vanlig plånbok i skinnimitation idag, märket Billabong för intresseklubben. Den har plats för 6 kort plus en sån där id-ficka och två sedelfack och ett myntfack, jag hade en liknande modell innan för tio år sedan eller så. Jag tycker inte det är något bekymmer att använda i vardagen, den sitter i bakfickan.

Det jag upplever är att korten blir väldigt stressade och spricker, de överlappar varandra så att korten över/under kan stressa kortet så väl som allt som ligger emot. Exempelvis kan även dragkedjan från myntfacket gräva in i kort.

Tips på plånböcker för 6-7 kort? Jag är alltså ute efter en traditionell modell men som är lite snällare mot korten. Inte obegränsad budget, då det inte är något jag tänkt att sitta och beundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hej!

Dags för mig att skapa en ÖÄ-tråd, vi kan väl börja med vad jag har idag och själva problemet jag upplever.

Jag har en helt vanlig plånbok i skinnimitation idag, märket Billabong för intresseklubben. Den har plats för 6 kort plus en sån där id-ficka och två sedelfack och ett myntfack, jag hade en liknande modell innan för tio år sedan eller så. Jag tycker inte det är något bekymmer att använda i vardagen, den sitter i bakfickan.

Det jag upplever är att korten blir väldigt stressade och spricker, de överlappar varandra så att korten över/under kan stressa kortet så väl som allt som ligger emot. Exempelvis kan även dragkedjan från myntfacket gräva in i kort.

Tips på plånböcker för 6-7 kort? Jag är alltså ute efter en traditionell modell men som är lite snällare mot korten. Inte obegränsad budget, då det inte är något jag tänkt att sitta och beundra.

Slutade knäcka kort när jag skaffade en secrid, den är liten nog att den för plats tillsammans med nycklarna i framfickan på byxorna.

Rätt smidigt med en liten plåtlåda att ha korten i, dock går gränsen vid 6 kort om alla är släta, har man äldre kort där siffrorna buktar ut får man bara i fem.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det är ingen traditionell plånbok men jag vill nämna det ändå, eftersom jag själv också ville ha en sådan men därefter testade en ren korthållare och fastnade, på ett positivt sätt.

Jag kör en Thin King som jag är väldigt nöjd med. Haft den i 3-4 år och inga problem alls. Lätt, stilrent elegant, håller korten på plats, inga rörliga delar som kan gå sönder. RFID-skydd.

Som sagt inte riktigt det du egentligen efterfrågar men själv är det ytterst sällan jag saknar sedel- eller myntfack.

Permalänk
Medlem

Hade precis som du en traditionell plånbok och upplevde samma problem med spruckna kort och dragkedjan.
Började kika på korthållare, chansade och köpte en billig på amazon för att testa.
Länk

Då jag endast betalar med ApplePay eller swish och sällan behöver kontanter så används den inte dagligen. Dom gångerna jag behöver ha med den, vid bilkörning eller resor har den fungerat hur bra som helst. Det jag har i den brukar vara 4st kort, några sedlar, nått kvitto och ibland något mynt.

Det negativa jag upplevt är att om man tappar den har korten en tendens att flyga ut, och ha den i bakfickan och sitta ner är inte optimalt. För det priset och mitt behov var det helt klart ett bra köp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Tack för svar, även om det är som korthållare jag använder plånbok så blir det nog åtminstone någon med sedelfack.

Fick tips på IRC om Dents, modellen de kallar Trent har några egenskaper som ser intressant ut. Den (Trent) har två sedelfack, men inget myntfack med någon dragkedja som förstör, två id-fack och åtta kortfack. Tror det kan vara bra med att kortfacken inte har raka kanter utan är mer ovala när det gäller att knäcka kort.

Skulle det bli någon plånbok med myntfack igen hade jag sprättat bort dragkedjan.

Något av mina senare kort har höjda bokstäver/siffror. Kan bara använda bankkortet med Google Pay.

Någon som har några andra tips?

Permalänk
Medlem

Har använt exentri i 20 år. Byter ungefär vart 5 år då läder blir slappt om det utsätts för fukt flera gånger. Korten sitter som gjutet, och totalen är väldigt liten. Jag har 8 kort i min även om det är 6 fack.

https://www.exentri.se/plaanbocker/6-exentri-wallet/

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har använt exentri i 20 år. Byter ungefär vart 5 år då läder blir slappt om det utsätts för fukt flera gånger. Korten sitter som gjutet, och totalen är väldigt liten. Jag har 8 kort i min även om det är 6 fack.

https://www.exentri.se/plaanbocker/6-exentri-wallet/

Höjer min röst för denna också, mitt exemplar är iaf 10 år gammalt och fungerar fortfarande fint. Börjar bli lite lätt slitet i ena v-snittet i toppen dock.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har använt exentri i 20 år. Byter ungefär vart 5 år då läder blir slappt om det utsätts för fukt flera gånger. Korten sitter som gjutet, och totalen är väldigt liten. Jag har 8 kort i min även om det är 6 fack.

https://www.exentri.se/plaanbocker/6-exentri-wallet/

Skrivet av cfw:

Höjer min röst för denna också, mitt exemplar är iaf 10 år gammalt och fungerar fortfarande fint. Börjar bli lite lätt slitet i ena v-snittet i toppen dock.

Samma här, är inne på min andra eller tredje nu efter 15 år.

Permalänk
Medlem

Köp av en tillverkare som är van vid att hantera lädervaror så borgar det för att den kommer att hålla länge. Jag har en Mulberry som snart är 10 år gammal och ser i princip ut som ny utan någon slapphet i kortfickorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Köp av en tillverkare som är van vid att hantera lädervaror så borgar det för att den kommer att hålla länge. Jag har en Mulberry som snart är 10 år gammal och ser i princip ut som ny utan någon slapphet i kortfickorna.

Var det jag som skrev detta inlägg?!
Min fyller 10 år senare i år och trots daglig användning så ser den fortfarande riktigt bra ut.
Sen jag förståelse för att man kanske inte vill lägga de pengarna på en plånka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag flikar in i denna tråd och hoppas det går bra för TS Jag söker hemsidor som säljer korthållare i metall som rymmer iaf minst 5 präglade kort helst i mörka svarta färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag flikar in i denna tråd och hoppas det går bra för TS Jag söker hemsidor som säljer korthållare i metall som rymmer iaf minst 5 präglade kort helst i mörka svarta färger

Då återupprepar jag mitt tips om Thin King med länk till butik. Väldigt nöjd med denna.

typo