Kan ej radera/formatera disk, "dumpstack.log.tmp"-fil låser disken?

Permalänk
Medlem

Kan ej radera/formatera disk, "dumpstack.log.tmp"-fil låser disken?

Försöker formatera vanlig SSD i Win10, på vanligt sätt.
Men nån slags process eller program tycks använda en fil som heter "Dumpstack.log.tmp" som ska ligga på disken. Så Windows vägrar, totalvägrar. Har försökt ett bra tag med alla möjliga workarounds nu.

Jag ser inte filen, och lyckas inte heller hitta/eliminera vilken process som använder den. Kan det vara någon systemkritisk windows-process som använder den?

Eller är det här en känd Windows barnsjukdom som det finns någon lösning för?

Tackar för tips

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är väl för att logga fel medmera? Något i din installation använder den filen. Prövat bara starta om datorn? Eller starta i felsäkert läge och pröva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är väl för att logga fel medmera? Något i din installation använder den filen. Prövat bara starta om datorn? Eller starta i felsäkert läge och pröva?

Provat omstart och felsäkert. Gick inte. Har admin privilegier för win-kontot och kör formateringen som admin med. Verkar ha bitit sig fast som en fästing det här, vad det nu är för nåt. Verkar inte ens som filen som används finns på disken jag försöker formatera, fastän felmeddelandet säger klart o tydligt E:\dumpstack.log.tmp

:s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Försöker formatera vanlig SSD i Win10, på vanligt sätt.
Men nån slags process eller program tycks använda en fil som heter "Dumpstack.log.tmp" som ska ligga på disken. Så Windows vägrar, totalvägrar. Har försökt ett bra tag med alla möjliga workarounds nu.

Jag ser inte filen, och lyckas inte heller hitta/eliminera vilken process som använder den. Kan det vara någon systemkritisk windows-process som använder den?

Eller är det här en känd Windows barnsjukdom som det finns någon lösning för?

Tackar för tips

Verkar finnas en lösning:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/dumpsta...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Man använder Linux uppstartad på USB-sticka för sådana saker - att försöka lösa det i windows är självplågeri i en del sammanhang och speciellt vid olika diskmeck på lågnivå...

Permalänk
Medlem

Jag är helt suddig i skallen nu. Jag fattar ingenting??
Har försökt i felsäkert läge, stängt av Net HTTP, återställt internetuppkopplingen, kollat HTTP lokala adressen i Regedit, stängt av antiviruset, kollat så jag inte har några mjukvaru-agents som använder E: disken, startat om fnörton gånger, kollat rättigheterna för både systemet och mitt användarkonto gentemot disken, stängt ner så många tjänster i Windows så systemet knappt rullar ..

... men näeh, den vägrar! Utforskaren, CMD och alla andra program likaså, säger att nån process på datorn använder E:\dumpstack.log.tmp (och den filen finns inte på någon disk alls i hela datorn, har sökt). Och därför får jag inte förändra nåt med E: disken.

Fan är det som pågår ... irriterande.

Det där är hur man stänger av så Windows inte skapar en dump-fil vid blåskärm och liknande. Tror inte det är aktuellt i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man använder Linux uppstartad på USB-sticka för sådana saker - att försöka lösa det i windows är självplågeri i en del sammanhang och speciellt vid olika diskmeck på lågnivå...

Ja det är nästan så jag börjar tro det. Fan att man ska behöva ta till andra operativ-system för att reparera problem i Windows. Inte klokt.

Kör jag Linux från USB kan jag nog formatera disken, men det skulle inte förvåna mig - när jag sätter igång Windows sen igen - ifall Windows får nåt tuppjuck, nån process som inte hittar vad den förväntade sig, och blir instabilt eller muppar sig. Sjukt att man kör på det här operativet fortfarande, faktiskt. Är rätt sur nu ..

Permalänk
Medlem

Lyckades till slut få bort kopplingen till dump-filen, men det tog ett jäkla tag. Linux kändes oförskämt fräscht och förutsägbart, just då iaf

Tack för alla förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Lyckades till slut få bort kopplingen till dump-filen, men det tog ett jäkla tag. Linux kändes oförskämt fräscht och förutsägbart, just då iaf

Tack för alla förslag

Bra kämpat
Hittade du vad som var boven i dramat?
(om någon annan ramlar på samma fel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.