Dyra avgifter tvingar bort Reddit-applikationer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Av nyfikenhet, vad tar ni betalt per anrop?

Vi tar inte betalt per anrop utan det är en licenskostnad för mjukvaran beroende på vad man behöver för funktionalitet och hur komplext problemet som systemet behöver lösa är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi tar inte betalt per anrop utan det är en licenskostnad för mjukvaran beroende på vad man behöver för funktionalitet och hur komplext problemet som systemet behöver lösa är.

Men vad betalar en average kund per anrop?

Jag frågar för att jag själv utvecklar API, men jag är såklart också kund/konsumerar APIer, och jag vet ingen som är billigare än Reddit.
Jag vill inte hänga ut någon, jag är nöjd med dom flesta.
Men ta Bolagsverket som exempel, dom tar (lite beroende på volym) ca 500ggr så mycket som Reddit.
Då är det ett statligt verk, vars verksamhet är betald, och som dessutom har ett uppdrag att tillgängliggöra den här datan.

Jag gissar att er lösning hamnar närmare Bolagsverket än Reddit, baserat på hur priserna ser ut här i Sverige.

Sen finns det såklart APIer som är gratis, varför inte jämföra Reddit med dom? Då är Reddit ∞ggr dyrare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Men vad betalar en average kund per anrop?

Jag frågar för att jag själv utvecklar API, men jag är såklart också kund/konsumerar APIer, och jag vet ingen som är billigare än Reddit.
Jag vill inte hänga ut någon, jag är nöjd med dom flesta.
Men ta Bolagsverket som exempel, dom tar (lite beroende på volym) ca 500ggr så mycket som Reddit.
Då är det ett statligt verk, vars verksamhet är betald, och som dessutom har ett uppdrag att tillgängliggöra den här datan.

Jag gissar att er lösning hamnar närmare Bolagsverket än Reddit, baserat på hur priserna ser ut här i Sverige.

Är det normalt att en snittanvändare gör 344 anrop/dag (i snitt över ett år, så drygt 125 000 anrop/år) till Bolagsverket? Om inte så kanske de nöjer priset för att kompensera.

Reddit nu är också billigare än reddit snart -- det har varit helt gratis i 18 år, och trots det har företaget kunnat expandera under den tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det normalt att en snittanvändare gör 344 anrop/dag (i snitt över ett år, så drygt 125 000 anrop/år) till Bolagsverket? Om inte så kanske de nöjer priset för att kompensera.

Men nu får du bestämma dig, nyss var det som var relevant komplexiteten i APIet, och priset per anrop, nu är det inte det längre?!

Är Apollo en snittanvändare av Reddits API? För en snittanvändare är ju Reddits API väldigt prisvärt med alla metrics.

Men ta en tjänst som Allabolag (nu fattar jag att dom har ett annat avtal än jag har) dom gör såklart minst 344anrop/dag till Bolagsverket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Men nu får du bestämma dig, nyss var det som var relevant komplexiteten i APIet, och priset per anrop, nu är det inte det längre?!

Jag sa väl inte att komplexiteten var det viktiga? Det var bara ett försök att gissa vad du menade med dina kryptiska påståenden att det bara är att "titta på APIerna" så är det självklart varför reddit måste ta nästan 100x mer betalt än imgur.

Skrivet av Xeonist:

Är Apollo en snittanvändare av Reddits API? För en snittanvändare är ju Reddits API väldigt prisvärt med alla metrics.

Vad är en "snittanvändare" då? Om vi räknar per app och inte per människa så är nog bottar det vanligaste, men om man sätter priserna för att bots ska få "lagom kostnad" för några requests per dag så blir det ju omöjligt för appar med miljoner användare att överleva.

Om man ser till snitt per människa så tror jag att tredjepartsappar är det "vanliga" sättet att använda API:et. Det finns väldigt många olika appar, och en stor majoritet av reddit-användare använder mobilappar snarare än datorn för reddit.

Skrivet av Xeonist:

Men ta en tjänst som Allabolag (nu fattar jag att dom har ett annat avtal än jag har) dom gör såklart minst 344anrop/dag till Bolagsverket.

344 anrop PER ANVÄNDARE och dag? Självklart gör de mer än 344 sammanlagt men det var ju inte så relevant. Apollo för reddit gjorde ju t ex 7 miljarder/månad, så drygt 233 miljoner per dag. Och liknande volymer hade de råd att ge service gratis i bra många år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Men vad betalar en average kund per anrop?

Vi tar som sagt inte betalt per anrop på det sättet.

Citat:

Jag frågar för att jag själv utvecklar API, men jag är såklart också kund/konsumerar APIer, och jag vet ingen som är billigare än Reddit.

Det finns många olika betalmodeller för olika typer av data. Jag jobbade tidigare med kundklubbar exempelvis och då hade vi adressuppslag baserat på personnummer (eller annat i andra länder) hos olika leverantörer. Syna är en stor svensk tjänst exempelvis och de har några olika modeller för att betala för access, men har man några volymer att tala om är det ju fastpris-avtalet som gäller och då betalar man en fast månadskostnad oavsett antal uppslag. På liknande sätt har jag haft access till någon mediatjänst som hade alla artiklar från svenska tidningar typ, med bra sökfunktion, bevakningar och så, och den kostade per användare men inte per uppslag.

Citat:

Jag vill inte hänga ut någon, jag är nöjd med dom flesta.
Men ta Bolagsverket som exempel, dom tar (lite beroende på volym) ca 500ggr så mycket som Reddit.
Då är det ett statligt verk, vars verksamhet är betald, och som dessutom har ett uppdrag att tillgängliggöra den här datan.

Jag tror att tanken där är att Bolagsverket inte vill hålla på med en massa små avtal med olika tjänster och så, utan istället vill de att man går via en mellanhand, som exempelvis Syna. Således är priset mot slutanvändare mycket högre än mot sådana mellanhänder.

Citat:

Jag gissar att er lösning hamnar närmare Bolagsverket än Reddit, baserat på hur priserna ser ut här i Sverige.

Det går inte att säga riktigt. Har våra kunder betalat för vår mjukvara så har de, men vi begränsar vad kunderna kan göra själva rätt kraftigt i de flesta fall. Bedömer vi att de har kompetens nog så ger vi access (till ett visst API) utan begränsningar och utan merkostnad.

Citat:

Sen finns det såklart APIer som är gratis, varför inte jämföra Reddit med dom? Då är Reddit ∞ggr dyrare.

Dyrt eller inte är svårt att avgöra för det beror ju på värdet man får ut. En handfull utvecklare som bygger en gratis-app utan (egen) reklam lär ju inte ha pengar att betala särskilt mycket hur man än ser på det. Är syftet med prisändringen att få bort sådana appar så kommer det att ha önskad effekt förstås. Frågan är ju vad det innebär för reddits användarbas, kommer många att sluta använda tjänsten så kanske det inte var ett så bra beslut för dem exempelvis.

Twitter gjorde ju en liknande grej för några år sedan när de började ta betalt av alla tredjeparts-appar som hade mer än 10000 användare eller liknande. Det gick ju ok för dem (idag har Twitter problem dock, men det beror på andra saker), men det är också en helt annan typ av tjänst. Dessutom var ju Twitters app och webapp rätt bra ändå, medan Reddits egna grejer inte är så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi tar som sagt inte betalt per anrop på det sättet.

Du kan såklart fortfarande räkna ut en kostnad per anrop, även om ni inte debiterar per anrop.

Jag betalar 0kr per SMS och samtal för mitt mobilabonnemang, men om jag betalar 495kr/månad i fast avgift och skickar 495 SMS (och bara det) så betalar jag 1kr per anrop.

Kan du inte bara vara ärlig och erkänna att för dom flesta av era kunder så tar ni mycket mer per API-anrop än vad Reddit gör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Du kan såklart fortfarande räkna ut en kostnad per anrop, även om ni inte debiterar per anrop.

Nej det går inte för antalet anrop har inget att göra med vad de betalar. Vi har hårdvara som kunden köpt eller hyrt av oss som använder vårt API hos alla kunder, vi har mjukvara som vi byggt men som körs på kundens server som använder det, vi har webbtjänster som vi driftar men som kunderna har access till som använder det, och vi har kunder som fått access på olika sätt och då kör sin egen mjukvara som anropar vårt API. Kan vara statistik för visualeringstjänster typ ClikView eller Grafana om inte våra lösningar duger eller passar in, eller för loggning av olika anledningar, men det kan också vara inkopplingar av helt annan hårdvara eller mjukvara som de vill ha tillgång till från vår mjukvara eller tvärtom exempelvis. Vad vi säljer är hela lösningen, ofta inklusive alla former av service och support med dels ett pris på installationen, själva mjukvaran (ofta inklusive någon uppgradering) och hårdvaran och dels en årlig kostnad inklusive licenskostnaden som varierar beroende på om de vill ha support, hur mycket, hur stort system de har och så.

Antalet API-anrop har väldigt lite att göra med lönsamheten på en sådan affär.

Citat:

Jag betalar 0kr per SMS och samtal för mitt mobilabonnemang, men om jag betalar 495kr/månad i fast avgift och skickar 495 SMS (och bara det) så betalar jag 1kr per anrop.

Men om du fick två år gratis abonnemang med fria sms när du köpte telefonen, vad kostar varje sms då, exempelvis? Eller om du betalar dina 495 per månad men har "tvillingkort" på tusen olika enheter som alla skickar automatiska sms någonstans mellan en gång i timmen och tio gånger i sekunden beroende på oförutsägbara händelser? Ena månaden kanske ett öre per sms, andra månaden kanske ett öre per tusen eller tiotusen sms.

Just sms innebär fortfarande en viss kostnad, det går att skicka gratis i mindre mängder men om man behöver skicka mycket så är det svårt att komma från några öre per anrop. E-post-utskick i större mängder är inte heller helt gratis visserligen men ändå väldigt mycket billigare. API-anrop går inte över mobilnätet (eller om de gör det är det på användarens mobilnät) så kostnaden för den som tillhandahåller API:t är ju väldigt låg per anrop. Däremot behöver man förstås dimensionera sin infrastruktur och så efter ungefärlig trafikmängd.

Citat:

Kan du inte bara vara ärlig och erkänna att för dom flesta av era kunder så tar ni mycket mer per API-anrop än vad Reddit gör?

Våra kunder betalar inte för API-anropen utan för vår produkt. Vi har säkert kunder som betalar hundratusentals kronor varje år men som inte anropar API:t alls, och sannolikt de som bara betalar några tiotusen som använder det väldigt mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Apollo och RIF is fun har nu officiellt bestämt sig för att lägga ner.

https://www.reddit.com/r/apolloapp/comments/144f6xm/apollo_wi... (extremt mycket text för den som är intresserad om backstory)

Den korta versionen är att han absolut inte har råd med reddits nya pris (från 0 till $2M/månad), och inte heller hinner implementera det som krävs på den lilla tid (30 dagar) han fick på sig. Utöver det så sprider reddit lögner om vad som sagts i deras samtal -- vilket han backar upp med ljudinspelningar från sagda samtal.

RIF: https://old.reddit.com/r/redditisfun/comments/144gmfq/rif_wil...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Då var det inget mer aktivt reddit användande för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vem hade kunnat ana att ”saker” inte kan vara gratis?

Jag tror ärligt talat att alla här hade gjort samma sak. Hade ni utvecklat en tjänst och såg att någon cashade in på datan som er tjänst genererade, så tror jag ni hade ställt er frågan ”är det här rimligt”.

Sen är det klart att dom måste göra det åtminstone lika bra eller bättre själva.

Skrivet av Aphex:

Sweclockers kan väl öppna ett API så att jag kan ta alla nyheter och inlägg och visa på min egen sajt, med min egen reklam? Det vore inte mer än rätt.

Sweclockers är ju mer än bara ett forum så jag tycker inte riktigt det håller, det görs ju fortfarande tester och publiceras nyheter.

Reddit är ingenting utan sina användare, det borde ligga i deras intresse att göra användarupplevelsen så bra som möjligt även om det är rimligt att agera på något sätt mot tredjepartsappar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Reddit är ingenting utan sina användare, det borde ligga i deras intresse att göra användarupplevelsen så bra som möjligt även om det är rimligt att agera på något sätt mot tredjepartsappar.

Och Apollo är ingenting utan Reddit. Han har tjänat pengar på den här appen i 5år, han har inte tagit höjd för att en sån här sak har kunnat hända, han har inte brytt sig om att titta på om/hur kan effektivisera antalet requests utan tvärtom verkar han haft fullt upp med att kräva saker av Reddit.

Bu f*cking hu..

Och när han kommer på att det inte går längre, så är hans svar ”…jaha…ni vill ha 20Miljoner av mig, varför ger ni inte mig 10Miljoner istället..”.
(byt ut det mot vilken annan kund/leverantörsrelation som helst, så inser du (förhoppningsvis) hur löjligt det är..)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Och Apollo är ingenting utan Reddit. Han har tjänat pengar på den här appen i 5år, han har inte tagit höjd för att en sån här sak har kunnat hända, han har inte brytt sig om att titta på om/hur kan effektivisera antalet requests utan tvärtom verkar han haft fullt upp med att kräva saker av Reddit.

Bu f*cking hu..

Och när han kommer på att det inte går längre, så är hans svar ”…jaha…ni vill ha 20Miljoner av mig, varför ger ni inte mig 10Miljoner istället..”.
(byt ut det mot vilken annan kund/leverantörsrelation som helst, så inser du (förhoppningsvis) hur löjligt det är..)

Läste du hans version av det hela? Både det om antalet requests och det om 10 miljoner är skitsnack.
Han la även ut ljudklipp på telefonsamtalet ang det om 10 miljoner. Väldigt tydligt att CEOn förstår att det inte var något slags hot eller någon utpressning, trots att de fortsatte påstå det efter att CEOn bett om ursäkt för missförståndet.

Vad gäller antalet requests så gör den officiella appen lika många API-requests som Apollo (finns bevis för det också).
Därtill la han ut Apollos backend på Github för att visa att det inte är ineffektivt och inte använder scraping (som reddit påstod).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

(byt ut det mot vilken annan kund/leverantörsrelation som helst, så inser du (förhoppningsvis) hur löjligt det är..)

Ja, i ett annat sammanhang hade det säkert varit en fullträff men här är det ju just reddit som dessutom har en riktigt dålig egen app.

Sen ifrågasätter jag snarare rimligheten i det reddit kräver, det ser ju till synes ut att vara ett ganska tydligt försök till att döda tredjepartsapplikationer även om de förstås som alla andra företag vill tjäna pengar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Läste du hans version av det hela? Både det om antalet requests och det om 10 miljoner är skitsnack.
Han la även ut ljudklipp på telefonsamtalet ang det om 10 miljoner.

Jag läste hela inlägget och lyssnade på filen. Han säger ju ordagrant sådär. Sen lägger han till (och jag parafraserar) ”..jag skämtade typ bara…” vilket varje människa med lite självbevarelsedrift som ”hotar” lägger till.

Hela det där samtalet (eller ja, den inspelade delen) bör få varje vuxen människa över 25 att snabbt dra till sig en skämskudde.

Jag lyssnar/läser också vad han utelämnar, som t.ex. hur mycket pengar han har dragit in på det här genom åren.

Skrivet av Thomas:

Väldigt tydligt att CEOn förstår att det inte var något slags hot eller någon utpressning, trots att de fortsatte påstå det efter att CEOn bett om ursäkt för missförståndet.

Jag förstår också att det inte var vare sig ett hot eller utpressning, eftersom han inte är i position att utöva något av det. Jag hör också hur representanten från Reddit får honom att upprepa det där ett antal gånger, troligtvis för att han inser till vilken grad utvecklaren skämmer ut sig.

Skrivet av Thomas:

Vad gäller antalet requests så gör den officiella appen lika många API-requests som Apollo (finns bevis för det också).
Därtill la han ut Apollos backend på Github för att visa att det inte är ineffektivt och inte använder scraping (som reddit påstod).

Det är möjligtvis så att äganderätt inte är din starka sida, men som ägare av Reddit så får Reddit använda sina API hur dom vill, och dom har såklart full rätt att ställa andra krav på andra som ska använda tjänsten.

Han säger ju själv att han (nu, det har inte slagit honom in tidigare) skulle kunna börja kolla på om han skulle kunna göra färre requests, men att han inte hinner under dom 30 dagarna fram tills Reddit vill att han skriver på sitt avtal.

Men, i ett försök att vara konstruktiv, hur mycket tycker du att Reddit ska ta betalt?
Om du vill ange en procentsats (dom flesta företag räknar ju marginaler i procent, och dom flesta som investerar vill ha avkastning i procent) så får du berätta hur deras nuvarande (nya) prissättning avviker från det. Vill du ange ett pris per anrop, så får du berätta vad det ger dom för marginaler.

Skrivet av firstofmay:

Ja, i ett annat sammanhang hade det säkert varit en fullträff men här är det ju just reddit som dessutom har en riktigt dålig egen app.

Nej, det låter lika löjligt här. För det första, om man ska vara intellektuellt hederlig, så spelar det ingen roll vad du eller jag anser om deras app.
Eller menar du att om du och jag säger samma sak, men du tycker deras app är skit, och jag tycker den är fantastisk, så säger/menar vi olika saker?

Dessutom, han är ju inte app-användare, det är inte som användare han säger det där.

Skrivet av firstofmay:

..även om de förstås som alla andra företag vill tjäna pengar.

Kan du inte förklara vad du menar här? För jag läser det där som att du säger att dom gör det här trots att dom vill tjäna pengar, och jag säger att dom gör det här för att dom vill tjäna pengar.