Router
Min flickvän har ett hus på ca 145 kvm (minns inte exakt) i Ukraina. Hon har ett stenhus... när vi pratar över videolänk märker jag av att bilden laggar. Hon har "75 mbit" lina, jag har 100/100. Uppgraderade nyss rätt ordentligt till Asus RT-AX88U Pro från Asus RT-AC65P. Hon hade en väldigt gammal och basic router, så hon fick min sedan en tid tillbaka. Jag upplever att bilden inte alltid är superstabil, och när hon går runt i huset har hon störningar i vissa delar. T.ex. när hon går ner från övervåningen, router och fiberbox är på övervåningen. Vi har träffats flera gånger IRL och betraktar oss som ett par sedan kort tid tillbaka, men jag har inte varit hos henne ännu. Men i och med att vi är ihop nu, så åker jag nog dit och firar jul och nyår. Det är absolut målsättningen just nu. Så jag kan inte se på plats hur det faktiskt ser ut, men hon har sagt att det är stenväggar. Mina väggar är gjorda av trä, och störningarna är ungefär likvärdiga om jag pratar trådbundet eller via trådlöst.
Jag har 3 teorier. Antingen är det kriget som gör att signalen inte leverar perfekt. Andra teorin är att hennes ISP bara levererar 75 mbit ner, men inte upp (de specificerar inte det och har inte svara mig när jag försökt nå deras kundtjänst). Den tredje, kanske mer sannolika teorin är att stenväggarna bromsar nätet. En av anledningarna att jag bytte routern var att jag inte fick perfekt teckning längst ut i lägenheten, där jag hade TV. Trots att jag hade routern nära. Jag ville hellre ha en riktigt kraftfull router, än extender. Så, min spontana fundering är att bygga upp ett meshnät för henne, med åtminstone 1 lite modernare Asus router till.
Frågor:
Asus RT-AC65P känns som en ovanlig model och kanske en udda fågel men borde fungera som nod för Aimesh eller? Jag har inte riktigt funderat på vilken modell som vore lämplig här. Men ska jag köra på 1 eller 2 till routrar i aimesh? Kanske 1 lite bättre router till och 1 extender? Jag vet inte heller hur tjocka väggarna är eftersom att jag inte har haft möjlighet att inspektera. Jag är ingen expert egentligen men mycket tyder på att huset byggdes ganska ordentligt/stabilt, kanske eftersom att han själv byggde huset till sin familj och eftersom att de var mer välbeställda än de allra flesta i Ukraina. Tragiskt nog dog hennes exman 2006 just när han byggde huset. Han blev aldrig helt klar, men huset går att bo i, har el osv. Efter hon har träffat mig har hon dragit in fiber också.
Tips på modeller? Tar hellre något som är lite för bra än något som knappt räcker. Bättre att ha lite overkill så att säga... wifi6e kanske vore något, vill ha en framtidssäker lösning. Vet inte hur en wi-fi 6e fungerar i aimesh med en router som inte har det? Antar att den sänder ut det som vanligt vanligt från routern som ev. har stöd för det.