Permalänk
Medlem

Router

Min flickvän har ett hus på ca 145 kvm (minns inte exakt) i Ukraina. Hon har ett stenhus... när vi pratar över videolänk märker jag av att bilden laggar. Hon har "75 mbit" lina, jag har 100/100. Uppgraderade nyss rätt ordentligt till Asus RT-AX88U Pro från Asus RT-AC65P. Hon hade en väldigt gammal och basic router, så hon fick min sedan en tid tillbaka. Jag upplever att bilden inte alltid är superstabil, och när hon går runt i huset har hon störningar i vissa delar. T.ex. när hon går ner från övervåningen, router och fiberbox är på övervåningen. Vi har träffats flera gånger IRL och betraktar oss som ett par sedan kort tid tillbaka, men jag har inte varit hos henne ännu. Men i och med att vi är ihop nu, så åker jag nog dit och firar jul och nyår. Det är absolut målsättningen just nu. Så jag kan inte se på plats hur det faktiskt ser ut, men hon har sagt att det är stenväggar. Mina väggar är gjorda av trä, och störningarna är ungefär likvärdiga om jag pratar trådbundet eller via trådlöst.

Jag har 3 teorier. Antingen är det kriget som gör att signalen inte leverar perfekt. Andra teorin är att hennes ISP bara levererar 75 mbit ner, men inte upp (de specificerar inte det och har inte svara mig när jag försökt nå deras kundtjänst). Den tredje, kanske mer sannolika teorin är att stenväggarna bromsar nätet. En av anledningarna att jag bytte routern var att jag inte fick perfekt teckning längst ut i lägenheten, där jag hade TV. Trots att jag hade routern nära. Jag ville hellre ha en riktigt kraftfull router, än extender. Så, min spontana fundering är att bygga upp ett meshnät för henne, med åtminstone 1 lite modernare Asus router till.

Frågor:

Asus RT-AC65P känns som en ovanlig model och kanske en udda fågel men borde fungera som nod för Aimesh eller? Jag har inte riktigt funderat på vilken modell som vore lämplig här. Men ska jag köra på 1 eller 2 till routrar i aimesh? Kanske 1 lite bättre router till och 1 extender? Jag vet inte heller hur tjocka väggarna är eftersom att jag inte har haft möjlighet att inspektera. Jag är ingen expert egentligen men mycket tyder på att huset byggdes ganska ordentligt/stabilt, kanske eftersom att han själv byggde huset till sin familj och eftersom att de var mer välbeställda än de allra flesta i Ukraina. Tragiskt nog dog hennes exman 2006 just när han byggde huset. Han blev aldrig helt klar, men huset går att bo i, har el osv. Efter hon har träffat mig har hon dragit in fiber också.

Tips på modeller? Tar hellre något som är lite för bra än något som knappt räcker. Bättre att ha lite overkill så att säga... wifi6e kanske vore något, vill ha en framtidssäker lösning. Vet inte hur en wi-fi 6e fungerar i aimesh med en router som inte har det? Antar att den sänder ut det som vanligt vanligt från routern som ev. har stöd för det.

Permalänk
Medlem

Tänkte samma som dig, 1. Krig
2. ISP, dock brukar videosamtal inte ta mycket mer än 2-5 Mbit, ofta ännu lägre. Då 75 Mbit skall inte behövas.

3. Det finns regler för hur starkt en router får sända så kommer troligen inte bli så stor skillnad med en annan router.
Jag skulle försöka med extra wifi accesspunkter.
(Tex En till asus router, but till access läge).

Wifi 6 kör en högre modulation vilket ger högre datahastighet men kräver bättre signal. (Om mottagaren har wifi 6)
Skulle inte tro du får någon markant bättre räckvidd.

Permalänk
Medlem

Datapaket bryr sig inte om det är krig eller inte. De bryr sig om hur nätverket mellan två punkter fungerar, vilket är felsökningsbart. Om problemet konsekvent uppstår när man rör sig mellan våningar så beror det antagligen på att signalen i huset blir svagare och man får omsändningar i länklagret.

Oberoende av hur du löser problemet så tycker jag det är synd att slänga routern, den bör gå att få att fungera fint som ren router med SQM på linor <= 100 Mbit/s och det borde finnas folk i bekantskapskretsen i Ukraina med det behovet. Wi-Fi under OpenWrt på MT7621/MT7615 tycks ha begränsningar och den tycks vara lite klurig att installera, men hårdvaran skulle nog kunna leva 10 år till.

Eftersom det är problem med videosamtal så kan du (eller damen) göra bufferbloat-testerna länkade på SQM-sidan ovan och se vad det ger från de olika våningsplanen. Ett vanligt bandbreddstest konstaterar ju snabbt om det är en assymetrisk länk, testerna ovan kollar dessutom latency med och utan last på linan. Jag gillar Waveforms test bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Asus RT-AC65P känns som en ovanlig model och kanske en udda fågel men borde fungera som nod för Aimesh eller? Jag har inte riktigt funderat på vilken modell som vore lämplig här. Men ska jag köra på 1 eller 2 till routrar i aimesh? Kanske 1 lite bättre router till och 1 extender?

RT-AC65P verkar inte ha stöd för AiMesh enligt Asus hemsida så den kommer inte fungera som varken router eller nod med AiMesh. Den kan dock konfigureras som accesspunkt men utan stöd för AiMesh.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Datapaket bryr sig inte om det är krig eller inte. De bryr sig om hur nätverket mellan två punkter fungerar, vilket är felsökningsbart. Om problemet konsekvent uppstår när man rör sig mellan våningar så beror det antagligen på att signalen i huset blir svagare och man får omsändningar i länklagret.

Oberoende av hur du löser problemet så tycker jag det är synd att slänga routern, den bör gå att få att fungera fint som ren router med SQM på linor <= 100 Mbit/s och det borde finnas folk i bekantskapskretsen i Ukraina med det behovet. Wi-Fi under OpenWrt på MT7621/MT7615 tycks ha begränsningar och den tycks vara lite klurig att installera, men hårdvaran skulle nog kunna leva 10 år till.

Eftersom det är problem med videosamtal så kan du (eller damen) göra bufferbloat-testerna länkade på SQM-sidan ovan och se vad det ger från de olika våningsplanen. Ett vanligt bandbreddstest konstaterar ju snabbt om det är en assymetrisk länk, testerna ovan kollar dessutom latency med och utan last på linan. Jag gillar Waveforms test bäst.

Väldigt bra och hjälpsam input... men bryr sig verkligen inte paketen om det är krig? Ja, paketen bryr sig inte om det är krig, med Ryssland bryr sig om att förstöra viktig infrastruktur inkl. tillgången till internet. Paketen måste dirigeras om, gör fler försök eller transporteras långsammare på vägen. Jag vet inte om det nödvändigtvis är trådbundet för varje "hopp" som paketen gör, men förstörd eller skadad infrastruktur, överbelastning, EMP-attacker och liknande borde absolut kunna ha inverkan. Jag säger inte nödvändigtvis att det är svaret på frågan (eller det huvudsakliga problemet) men eventuellt, kanske kan viss det ha en inverkan. Men vad som tyder på att huvudproblemet är att är just huset, är att är något/några speciella ställen där det verkligen märks. Så fort hon passerar där börjar det hacka, eller man tappar koppling. Har inte hunnit göra test, men får kolla på det ASAP.

Nej, sälja eller slänga routern är helt uteslutet. Det är en skaplig router fortfarande. Jag tror att jag ska byta ut den till en asus Asus 4G-AX56U. Den har dessutom backup för 3G och 4G. Jag startade en annan tråd här och frågade just om det, och då tipsade någon om dongle. Men kompabilitetslistan har bara utdaterade dongles som inte går att köpa. Och det skulle dessutom krävas en annan dongle om skulle ha Ukrainskt SIM. Asus 4g-ax56u verkar funka bra out of the box och det är smidigt. Då kan jag använda RT-AC65P som vanlig AP på nedervåningen. En CAT6 sladd till nedervåningen bara och det kanske räcker. Men du skulle ändå rekommendera att jag flashar om den till Open-WRT? Du tror att detta kan ha possitiv inverkan på hastigheten och täckningen, även som AP? På pappret, är den stabilare och bättre men funderar på om den gör märkbar skillnad IRL. Kan SQM vara aktivt i AP-läge?

Skrivet av nu1mlock:

RT-AC65P verkar inte ha stöd för AiMesh enligt Asus hemsida så den kommer inte fungera som varken router eller nod med AiMesh. Den kan dock konfigureras som accesspunkt men utan stöd för AiMesh.

Yes, det ser ut att stämma. Jag upptäckte det redan under dagen idag. Får nog glömma meshdrömmarna... Men det kanske kan ge fullgott resultat med AP. Jag tror absolut att det gör en betydande skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Väldigt bra och hjälpsam input... men bryr sig verkligen inte paketen om det är krig? Ja, paketen bryr sig inte om det är krig, med Ryssland bryr sig om att förstöra viktig infrastruktur inkl. tillgången till internet. Paketen måste dirigeras om, gör fler försök eller transporteras långsammare på vägen. Jag vet inte om det nödvändigtvis är trådbundet för varje "hopp" som paketen gör, men förstörd eller skadad infrastruktur, överbelastning, EMP-attacker och liknande borde absolut kunna ha inverkan. Jag säger inte nödvändigtvis att det är svaret på frågan (eller det huvudsakliga problemet) men eventuellt, kanske kan viss det ha en inverkan. Men vad som tyder på att huvudproblemet är att är just huset, är att är något/några speciella ställen där det verkligen märks. Så fort hon passerar där börjar det hacka, eller man tappar koppling. Har inte hunnit göra test, men får kolla på det ASAP.

Nej, sälja eller slänga routern är helt uteslutet. Det är en skaplig router fortfarande. Jag tror att jag ska byta ut den till en asus Asus 4G-AX56U. Den har dessutom backup för 3G och 4G. Jag startade en annan tråd här och frågade just om det, och då tipsade någon om dongle. Men kompabilitetslistan har bara utdaterade dongles som inte går att köpa. Och det skulle dessutom krävas en annan dongle om skulle ha Ukrainskt SIM. Asus 4g-ax56u verkar funka bra out of the box och det är smidigt. Då kan jag använda RT-AC65P som vanlig AP på nedervåningen. En CAT6 sladd till nedervåningen bara och det kanske räcker. Men du skulle ändå rekommendera att jag flashar om den till Open-WRT? Du tror att detta kan ha possitiv inverkan på hastigheten och täckningen, även som AP? På pappret, är den stabilare och bättre men funderar på om den gör märkbar skillnad IRL. Kan SQM vara aktivt i AP-läge?

Yes, det ser ut att stämma. Jag upptäckte det redan under dagen idag. Får nog glömma meshdrömmarna... Men det kanske kan ge fullgott resultat med AP. Jag tror absolut att det gör en betydande skillnad.

Flasha inte om något. Du ska göra det så simpelt som möjligt så att flickvännen har vettig signalstyrka där hon är. Inget jäkla krångel med att flasha om routern med annan mjukvara, hur stabil den än må vara. Sånt kan du göra hemma.

Det låter inte som att det är några problem att dra en nätverkskabel till nedervåningen och där sätta en router som konfigureras som accesspunkt.

Däremot så stämmer det mycket väl att informationen som skickas över nätet inte bryr sig om ifall det pågår krig eller inte. Paket som skickas (även video) är så minimalt små tar inte olika vägar till samma destination på det sättet du tänker. Allt har med signalstyrkan och bandbredd att göra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Flasha inte om något. Du ska göra det så simpelt som möjligt så att flickvännen har vettig signalstyrka där hon är. Inget jäkla krångel med att flasha om routern med annan mjukvara, hur stabil den än må vara. Sånt kan du göra hemma.

Det låter inte som att det är några problem att dra en nätverkskabel till nedervåningen och där sätta en router som konfigureras som accesspunkt.

Däremot så stämmer det mycket väl att informationen som skickas över nätet inte bryr sig om ifall det pågår krig eller inte. Paket som skickas (även video) är så minimalt små tar inte olika vägar till samma destination på det sättet du tänker. Allt har med signalstyrkan och bandbredd att göra.

Varför inte flasha om routern? Jag ser inte riktigt nacksdelarna, om det inte kräver någon form av interaktion för hennes del... Jag kommer givetvis inte installera VPN eller något som för hennes del kräver underhåll eller konfigurering. Jag menar, bara för att jag petar i det behöver inte hon göra det?

Finns en del fördelar med OpenWRT out of the box:

"Performance & stability

OpenWrt is designed by network professionals and others who care about the performance of their network. OpenWrt incorporates many algorithms from recent research that perform far better than vendor-supplied firmware.

- OpenWrt is stable, and operates reliably for long periods of time.
- OpenWrt reduces latency/lag and increased network throughput via bufferbloat control algorithms.
- Wi-Fi improvements support higher data rates and airtime fairness between stations.
- Older devices are still supported by OpenWrt improvements (as long as RAM/Flash of your device can accommodate new releases) long after the manufacturer stops making updates."

https://openwrt.org/reasons_to_use_openwrt

För läste jag data- och systemvetenskap på deltid i 5 år, flashat, jailbreak:at, rootat flera mobiltelefoner och några Asus routrar genom åren. Så det borde inte vara någon större utmaning att lösa... jag läste nätverkssäkerhet btw, på Stockholms Universitet. Men jag måste erkänna att jag har glömt bort en del, det var 10+ år sedan och jag har fått lite medicinska (besvärliga men inte allvarliga) minnesproblem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

[...]
För läste jag data- och systemvetenskap på deltid i 5 år, flashat, jailbreak:at, rootat flera mobiltelefoner och några Asus routrar genom åren. Så det borde inte vara någon större utmaning att lösa... jag läste nätverkssäkerhet btw, på Stockholms Universitet. Men jag måste erkänna att jag har glömt bort en del, det var 10+ år sedan och jag har fått lite medicinska (besvärliga men inte allvarliga) minnesproblem också.

Ja, OpenWrt är generellt väldigt stabilt baserat på min erfarenhet med några olika gamla routrar.

Flasha OpenWrt är ofta väldigt enkelt då det i de flesta fall kan göras med tillverkarens inbyggda webbgränssnitt, precis som en officiell firmware-uppdatering.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

OK, det här svaret vänder sig till dig och alla andra i tråden också. Jag har lite uppdaterad information! Gjorde lite tester under dagen idag. Dels också för att se om jag/vi skulle kunna kolla på PLEX hos henne om jag lämnade servern på hemma. Jag kör trådat (pålitliga cat6e kablar) med en D-link DGS-105GL mellan min nya Asus RT-AX88U Pro och hemmabyggda stationära dator med 12 gen Intel Celeron, 16 GB DDR4 ram osv. Det är 100/100 lina för oss båda och båda våra operatörerna levererar strax över vad som utlovas.

Så i Ukraina får hon in genom sitt fiber på övervåningen in till Asus RT-AC65P. Detta har att göra med att de typ varit för lata för att gräva ner kabeln, som jag förstått det. Sedan går det trådlöst till hennes enheter, vilket just nu är en Xiaomi 11T mobiltelefon och en Xiaomi Pad 5 surfplatta. Av någon anledning funkade inte Waveforms test hon henne, hon fick upp något felmeddelande på ryska som hon var för lat för att översätta åt mig. Men eftersom jag inte fick upp det, så antog jag att waveforms test inte var tillgänglig i den regionen. Så jag använde speedtest.net. När hon öppnade den där, skulle man ladda ner någon app.

Så hon gjorde det och hon testade på 3 ställen. Routern levererar mycket bättre än jag faktiskt förväntade mig. Trots stenväggarna så fick hon ut typ max, ungefär som trådat trots att det var ett rum som var nästan avgränsande på övervåningen. Sedan gick hon ner, nedanför trappen. Alltså där jag upplevt störningar. Något jag tänkte på var att dessa störningar där, INTE alls sker varje gång utan bara vid enstaka tillfällen. Vilket jag inte tänkt på tidigare. När hon kom ner, så hade hon lite svagare, men inte långt från fullt. Nu gjorde jag inte anteckningar på den exakta hastigheten, men det var (ungefär) 90/90. Så bad jag henne gå "långt från routern" på nedervåningen. Alltså, gick hon ut i trädgården, strax utanför ytterdörren. Där fick hon hela 70 ner och 90 upp! Detta är ju ändå betydligt bättre än jag förväntade mig...

Så, då tänker jag att det finns ännu mindre behov att flasha om den. Jag antar att problemet bottnar i något helt annat. Jag funderar på om det kan vara så, att hon råkar komma eller stänga av den när hon går i trappan. Att det inte är någon störning, utan mer något handhavandefel så att säga. Det skulle spekulativt kunna vara något med någon av dessa enheter också... Men för övrigt, annars känns det som att den främsta anledningen till att byta, är att få in en mobildata-failback funktion. Skulle man kunna lösa det på något smart sätt utan att lägga ut pengarna för t.ex. för en ny Asus AX56 4G+? Kanske man skulle köpa en begagnad Archer MR400 till bra pris (kanske några/flera hundra) och köra Asus i AP-läge? Då stärker jag signalen i huset ytterligare (för vad det är värt) och jag får en mobildata failback. Det bästa är om hon slipper göra någon konfiguration på egen hand, koppla in dongle eller så. Utan att det bara sker helt automatiskt, om fibernätet går ner. Dessutom ser inte RT-AC65P ut att vara kompatibel med Dongle, som tipsats om i den andra tråden jag startade.

Hittade den här tråden nämligen så jag refererar till den:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1636657-asus-rt-ac68u-...

Eller finns det någon konkret anledning att inte göra så? Routern presterar väl lika bra i AP-läge ändå?

En tilläggsfråga; Finns väl ingen konkret anledning att köra SQM? Som jag tolkat det, är det prioritering som QoS fast med bättre optimering. Men jag tänker, för att det ska vara värt det måste linan flaska eller det finnas saker som behöver "prioriteras", mer eller mindre. Hennes dotter kollar streamingtjänster på en TV i sitt rum, chattar och kollar Telegram. That's it. Borde ju inte påverka prestandan för messengerar nämnvärt, tänker jag. För övrigt, hävdar hon att bildkvalitet och stabilitet har förbättrats ordentligt sedan jag fick hem nya routern och webbkameran. Och börjat prata med henne över stationära datorn, istället för Android. Det är bara några dagar nu... Men det gör betydande skillnad. Tror 200 kr på NetOnNet, var bland det bästa jag investerat i en webbkamera ever.