Väldigt varm hotspot (104.9c) medans GPU temp låg (68c) (Zotac 3090)

Permalänk

Väldigt varm hotspot (104.9c) medans GPU temp låg (68c) (Zotac 3090)

Hej!

Har nyligen uppgraderat delar av systemet till en I9-13900KS I ett Corsair iCUE 4000D RGB Airflow Mid-Tower-chassi.
Har upptäckt något jag tycker är lite märkligt, CPUn kyls med en AIO och hålls mellan 47-50c i Microsoft Flight Simulator.
GPUn belastas enligt MSI Afterburner till 56% och enligt både HWMonitor och MSI Afterburner håller den en temperatur på 69c.

Men, kollar jag i HWMonitor uppges Hot spot på GPUn vara 104.9c.
Är det inte lite märkligt med sån extrem skillnad mellan GPU temp och hotspot för gpun?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hotspot "ska" ju vara varm men diffen är kanske för mycket? Inte ovanligt tydligen att den kan krypa uppåt 100grader iaf.
Hur ser luftflödet ut?

Permalänk
Medlem

Du behöver med största sannolikhet byta pads på kortet, alternativt lyfta backplate och lägga till pads där så värmen kan ledas till själva plåten. Vissa lägger till kopparflänsar på backplate för att få ner tempen men har aldrig gjort det själv så vet inte hur/om det ens påverkar temperaturerna.. Standard på 3080/Ti/90/Ti korten. Mitt Strix hade 105c innan jag bytte alla pads och lade till på backplate. Vet iofs inte hur Zotac har gjort på sina kort, men jag har nu mellan 50-60c GPU och 75-70c minne och Hotspot.

Vet däremot inte om det kan vara så att kortet klockas ned för att du har så höga hotspottemps. Vet att det gör det på GPU:n, men osäker på hotspot. Kan ju isf förklara användningsprocenten.. Padda om säger jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Testa att dra ner gpu-z och se om du får samma hotspot rapporterat där.
Isf så behöver du eventuellt lägga på ny kylpasta och ev byta pads.
Hotspot bör ligga på ca 20c över gpu temp. Över 30c delta betyder att det är dålig kontakt mellan kylaren och chippet.
Hade gjort det ganska omgående dessutom för hotspot över 100c är inte så bra för kortet.

Kan du ta det som garantiärende så hade det nog varit att föredra.

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Skrivet av V1_Deluxe:

Testa att dra ner gpu-z och se om du får samma hotspot rapporterat där.
Isf så behöver du eventuellt lägga på ny kylpasta och ev byta pads.
Hotspot bör ligga på ca 20c över gpu temp. Över 30c delta betyder att det är dålig kontakt mellan kylaren och chippet.
Hade gjort det ganska omgående dessutom för hotspot över 100c är inte så bra för kortet.

Kan du ta det som garantiärende så hade det nog varit att föredra.

Ett garantiärende låter ju rätt lockande förstås...
Däremot är jag osäker om garantin "lever" fortfarande. Kollade precis och jag hämtade ut kortet 2020-10-01 så ganska exakt 3 år sedan.

Hur skulle ni säga chansen är att plocka isär kortet för att byta ut kylpastan utan att förstöra nuvarande pads?
(alternativt har ni tips vart man köper nya pads?)

Permalänk
Medlem

Det kan va lite lurigt beroende på vilka dom använder. Har dom torkat så är det ganska jobbigt, men det gör inte så mycket om dom är lite trasiga sålänge dom inte viker sig.

Jag har testat å försiktigt skrapa med en bit tunn plast och det har funkat för mig.

Hitta nya pads till just det kortet kan va svårare för det finns så många olika dom kan ha använt men googla runt lite å se om du hittar nån som har bytt på just din modell, alternativt se om du kan beställa från Kina.

Lycka till och hoppas du hittar nått som funkar!

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonniklas:

Ett garantiärende låter ju rätt lockande förstås...
Däremot är jag osäker om garantin "lever" fortfarande. Kollade precis och jag hämtade ut kortet 2020-10-01 så ganska exakt 3 år sedan.

Hur skulle ni säga chansen är att plocka isär kortet för att byta ut kylpastan utan att förstöra nuvarande pads?
(alternativt har ni tips vart man köper nya pads?)

Har du garanti kan du passa på att nyttja den. Dock är dina temperaturer inom ramarna för vad Nvidia har specat dom för. Tror det är just 105c max på VRAM. Så risken finns ju att ärendet inte går igenom. Du kan även bli skyldig pengar för ärendet om inget fel hittas.

Kör Gelid Extreme eller Ultimate. Dyrt däremot. Du lär behöva två paket för VRAM då det sitter på båda sidorna av kortet. Tror det är 24st minnen.
Ha kortet igång innan du demonterar så det är varmt. Då släpper det lättare så padsen inte går sönder.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan däremot nästan garantera dig att om du gör allt korrekt så kommer du se en sänkning på runt 30c på minne och Hotspot och även lägre GPU temp. Sen kan du skapa en egen fancurve i Afterburner så fläktarna ger en mycket behagligare ljudnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan grej att tänka på är att vissa tillverkare använder pads i dimensioner om 0.25mm, så kan vara att t.ex minnet ska ha 1.75mm. Då får man ta 2mm och dra åt lite. Man ska helst inte stapla flera på varandra.

Hade ett Zotac 2080Ti som hade så, där jag inte fick bra kontakt med GPU:n men kanontemps på annat. Mätte med både bladmått och skjutmått och höll på i flera dagar. Efter jag haft isär kortet två tre gånger fick jag bra temperaturer, så jag misstänker att dom där 0.25mm nånstans skapade problem men det löste sig själv efter ett par skruvningar. Blev väl komprimerade. Om det är helt rätt är en annan femma

Visa signatur

Permalänk

Stort tack för alla svar!
Måste säga att det låter rätt "läskigt"...

Hur skulle ni bedöma svårigheten kontra risken att bricka kortet helt?...
Testade igår med stresstest i 3dmax i ca 20 minuter och hotspot håller sig mellan 99 och 103c och kan inte se någon throttling då den ligger kvar på samma clock speed... 1750mhz eller vad det nu är...

Permalänk
Medlem

Inte så stor risk. Va försiktig med skruvmejsel nära pcbn bara, om du repar den så kan du förstöra signalbanor osv.

Sen så behöver du vara försiktig när du drar åt skruvarna bakom gpu chippet med, drar du snett kan du knäcka det å då är det bara skrot kvar.

Googla å se om du hittar nån bra guide innan du börjar bara så borde det inte vara några problem.

Kan se om jag hittar nått när jag kommer hem från jobbet med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänker varken rekommendera eller avråda dig från att prova då man måste våga för att lära sig, men är man för nojjig och det orsakar nervositet kan ju det bli pannkaka också under processen. Lite pill är det. Men när kylaren väl är av brukar resten vara enkelt.

De misstagen jag tror många gör är att misslyckas ta av kylaren korrekt så den slår av/i småkomponenter på PCB:n. Lite därför jag gillar att kortet är varmt när man ska ta av den, så den släpper lätt uppåt. Det är väldigt mycket små prylar på korten som man kanske inte ser med blotta ögat, så lätt att råka slå av någonting och sen stå där och undrar varför kortet inte fungerar.

Sen om man tappar verktyg på kortet. Tappar man en mejsel t.ex på GPU:n är det enkelt att man slår av ett hörn eller orsakar skador i mitten. Är väldigt mjukt. Räcker nog med någon cm höjd för att orsaka en del skada.. Sen drar många åt skruvarna för hårt eller ”snett”, dvs mer åtdragen skruv på ena sidan än andra. Alltid kryssdra, typ vänster top, höger botten, vänster botten, höger topp. Några varv åt gången..

Du behöver ha isopropanol eller någon form av wipes att torka av GPU, minnen, heatsink osv. Jag använder mycket tops och isopropanol från Kjell. Finns säkert bra wipes som är godkända.
Sen en bra kniv för att skära pads i rätt size.

Och se till att dra av all plast från padsen innan du återmonterar kylaren. Den missen har jag faktiskt gjort. Även solen har sina fläckar! 😂

Det här lät ju allt annat än peppande 🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en bra demontering: https://youtu.be/mX1spw5_IX0?si=Yh_aHTRh_B50EDWu

Det är ett 3080 men enda skillnaden är att 3090n har minnen på baksidan av kortet med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Tänker varken rekommendera eller avråda dig från att prova då man måste våga för att lära sig, men är man för nojjig och det orsakar nervositet kan ju det bli pannkaka också under processen. Lite pill är det. Men när kylaren väl är av brukar resten vara enkelt.

De misstagen jag tror många gör är att misslyckas ta av kylaren korrekt så den slår av/i småkomponenter på PCB:n. Lite därför jag gillar att kortet är varmt när man ska ta av den, så den släpper lätt uppåt. Det är väldigt mycket små prylar på korten som man kanske inte ser med blotta ögat, så lätt att råka slå av någonting och sen stå där och undrar varför kortet inte fungerar.

Sen om man tappar verktyg på kortet. Tappar man en mejsel t.ex på GPU:n är det enkelt att man slår av ett hörn eller orsakar skador i mitten. Är väldigt mjukt. Räcker nog med någon cm höjd för att orsaka en del skada.. Sen drar många åt skruvarna för hårt eller ”snett”, dvs mer åtdragen skruv på ena sidan än andra. Alltid kryssdra, typ vänster top, höger botten, vänster botten, höger topp. Några varv åt gången..

Du behöver ha isopropanol eller någon form av wipes att torka av GPU, minnen, heatsink osv. Jag använder mycket tops och isopropanol från Kjell. Finns säkert bra wipes som är godkända.

Och se till att dra av all plast från padsen innan du återmonterar kylaren. Den missen har jag faktiskt gjort. Även solen har sina fläckar! 😂

Haha uppskattar det verkligen. Är väl egentligen inte rocket science. Har byggt en hel del datorer från scratch så bör väl inte vara någon större skillnad mot att montera moderkort osv...

Är mest nojig över att ha sönder pads och sedan inte ha några att byta mot. Och är inte "jättesugen" att riskera att förstöra kortet helt. Det fungerar ju trots allt bra och presterar utan problem... Enda problemet är ju egentligen att fläktarna går bananas.

Frågar mig därför om det är värt det eller om det ska få svettas på tills man får för sig att köpa ett i 40XX serien...

Vart köper ni heat-pads ?

Permalänk
Medlem

Haha uppskattar det verkligen. Är väl egentligen inte rocket science. Har byggt en hel del datorer från scratch så bör väl inte vara någon större skillnad mot att montera moderkort osv...

Är mest nojig över att ha sönder pads och sedan inte ha några att byta mot. Och är inte "jättesugen" att riskera att förstöra kortet helt. Det fungerar ju trots allt bra och presterar utan problem... Enda problemet är ju egentligen att fläktarna går bananas.

Frågar mig därför om det är värt det eller om det ska få svettas på tills man får för sig att köpa ett i 40XX serien...

Vart köper ni heat-pads ?

Jag köper pads på Amazon. Många köper andra fabrikat på typ Aliexpress och eBay men har inte provat själv. Vill oftast ha dom ganska omgående och att köpa från AliExpress lär ju ta en månad 😂. Annars kan du prova pads från Inet, Webhallen mm. Har använt mig av ”Thermal Grizzly Minus Pad 8” flertal gånger, men inte på 30-serien. Men fungerar nog bättre än originalpadsen oavsett. Deras kylpasta är grym. ”Kryonaut” heter den.

Visa signatur

Permalänk

Uppdatering, köpte lite pads och kylpasta igår och tog fram verktygen.
ny kylpasta och bytta pads till vad som såg ut att vara rätt storlek 1.5mm tjocka.

Första testet efteråt var värre än förut.
Monterade isär igen och såg att en av padsen nuddade området runt gpun.
Fixade det och testade igen.

Då blev det mycket bättre på GPU men framförallt hotspot-temp.
Däremot är Memory temp fortf ganska hög tycker jag.
(96 grader efter 15 min time-spy)

Temp innan jag gjorde något (efter 15 min time-spy)
GPU: 69*c
Hotspot 102.3*C
Memory 90

Efter byte av pads och kylpasta (efter 15 min time-spy)
GPU 67*C
Hotspot 81.3 *c
Memory 96*C

Är minnestempen någonting att oroa sig över eller är det bara låta det vara?

(Google säger mig att en temp mellan 95*C och 110*C är helt ok så om ingen säger annat låter jag nog det vara och klassar det som uppdrag slutfört!)

Permalänk
Avstängd

Ja, vRAM ska helst inte gå varma.. sedan om ditt kort skevar lite (GPU sag) så kan minnena lossna efter ett tag och orsaka att kortet ej fungerar.

Testa göra en sådan kopparshim-mod på minnena.

https://www.youtube.com/watch?v=f8f6ZHCPVpw

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Uppdatering, köpte lite pads och kylpasta igår och tog fram verktygen.
ny kylpasta och bytta pads till vad som såg ut att vara rätt storlek 1.5mm tjocka.

Första testet efteråt var värre än förut.
Monterade isär igen och såg att en av padsen nuddade området runt gpun.
Fixade det och testade igen.

Då blev det mycket bättre på GPU men framförallt hotspot-temp.
Däremot är Memory temp fortf ganska hög tycker jag.
(96 grader efter 15 min time-spy)

Temp innan jag gjorde något (efter 15 min time-spy)
GPU: 69*c
Hotspot 102.3*C
Memory 90

Efter byte av pads och kylpasta (efter 15 min time-spy)
GPU 67*C
Hotspot 81.3 *c
Memory 96*C

Är minnestempen någonting att oroa sig över eller är det bara låta det vara?

(Google säger mig att en temp mellan 95*C och 110*C är helt ok så om ingen säger annat låter jag nog det vara och klassar det som uppdrag slutfört!)

Dum fråga kanske, men bytte du endast på framsida av VRAM eller även på backplate? Och varenda liten bit plast är bortplockad på bägge sidor av padsen? Jag har själv gjort den tabben 😂

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Dum fråga kanske, men bytte du endast på framsida av VRAM eller även på backplate? Och varenda liten bit plast är bortplockad på bägge sidor av padsen? Jag har själv gjort den tabben 😂

Bytte enbart på framsidan.

Japp märkte den "extra skyddplasten" när jag skar upp padsen i rätt storlek så japp all plast är borttaget.

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ja, vRAM ska helst inte gå varma.. sedan om ditt kort skevar lite (GPU sag) så kan minnena lossna efter ett tag och orsaka att kortet ej fungerar.

Testa göra en sådan kopparshim-mod på minnena.

https://www.youtube.com/watch?v=f8f6ZHCPVpw

Det där är nog överkurs för mig.
Sedan bör ju tilläggas att sådan temp nådde jag aldrig med memory temp. 96 var max för mig.

Tror jag lämnar det därhän. Om nu google stämmer ska dessa med säkerhet klara 100grader. i t.ex. starfield är jag inte i närheten av 90 grader.

Tror vi är i positionen att kortet får hålla så länge det håller helt enkelt

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Perfekt guide! Kan inte annat säga än att det var barnsligt enkelt... Enda noteringen var att skruvarna är extremt omtåliga och fruktansvärt enkla att dra runda...

Men att byta pads och thermal paste var gjort på 15 min.

Permalänk
Medlem

Bytte enbart på framsidan.

Japp märkte den "extra skyddplasten" när jag skar upp padsen i rätt storlek så japp all plast är borttaget.

Byt baktill också. För det är ju en gemensam temp på minnena i programmen, så har du kassa baktill kommer det registeras som den tempen. Du kanske har 60c framtill men 95-105 baktill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående skruvarna så är det typ PH0 eller liknande på dom flesta korten (minns ej i huvudet) så ja dom är lite ömtåliga

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Byt baktill också. För det är ju en gemensam temp på minnena i programmen, så har du kassa baktill kommer det registeras som den tempen. Du kanske har 60c framtill men 95-105 baktill.

Kollade heatpads på baksidan också. Två av dem var rätt dammiga övriga såg helt ok ut... Bytte ut de dammiga och gick ner till ca 92 grader under time spy stress test...

Permalänk
Medlem

Kollade heatpads på baksidan också. Två av dem var rätt dammiga övriga såg helt ok ut... Bytte ut de dammiga och gick ner till ca 92 grader under time spy stress test...

Antar att du köpte Thermal Grizzly pads? Undrar om dom är så mycket bättre än original på 30-serien. Kan förklara den låga tempdroppen. Tror iofs att du hade tjänat mycket på ett komplett padbyte, men Gelid har högre värmeledningsförmåga än Thermal Grizzly.. Jag har iofs bara ett 3080 men det är ju också GDDR6x minnen och jag har runt 70c på minnet när jag spelar. Kanske lite högre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Antar att du köpte Thermal Grizzly pads? Undrar om dom är så mycket bättre än original på 30-serien. Kan förklara den låga tempdroppen. Tror iofs att du hade tjänat mycket på ett komplett padbyte, men Gelid har högre värmeledningsförmåga än Thermal Grizzly.. Jag har iofs bara ett 3080 men det är ju också GDDR6x minnen och jag har runt 70c på minnet när jag spelar. Kanske lite högre.

Japp, det var följande jag köpte: https://www.webhallen.com/se/product/313182-Thermal-Grizzly-Minus-Pad-8-20x120x1-5-mm

Köpte dock alldeles för få då jag missbedömde hur många det var i varje förpackning.
Ska även tillägga som jag tror jag skrev i tidigare inlägg att när jag spelar hamnar jag omkring 70-80 oftast. Det är vid stresstest i Time Spy jag hamnar högre.

/N

Permalänk
Medlem

Japp, det var följande jag köpte: https://www.webhallen.com/se/product/313182-Thermal-Grizzly-Minus-Pad-8-20x120x1-5-mm

Köpte dock alldeles för få då jag missbedömde hur många det var i varje förpackning.
Ska även tillägga som jag tror jag skrev i tidigare inlägg att när jag spelar hamnar jag omkring 70-80 oftast. Det är vid stresstest i Time Spy jag hamnar högre.

/N

Sant, minnet går sällan upp så högt som i stresstesten, så det är säkert lugna puckar. Det har ju onekligen förbättrats så bara att köra på. Kanske en egen fläktkurva så är det klart.
Man måste ju inte heller ha superlåga temps. Vet inte hur mycket värmen påverkar livslängden men känns ju som tillverkarna har en aning

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Sant, minnet går sällan upp så högt som i stresstesten, så det är säkert lugna puckar. Det har ju onekligen förbättrats så bara att köra på. Kanske en egen fläktkurva så är det klart.
Man måste ju inte heller ha superlåga temps. Vet inte hur mycket värmen påverkar livslängden men känns ju som tillverkarna har en aning

Exakt min tanke, sedan är det ju en rimlig anledning att köpa nytt kort när det pajar =P

Permalänk
Medlem

Absolut. Alltid trevligt att behöva köpa ny hårdvara
Appropå trasigt.. Köpte ett defekt 3090 här inne för snart två veckor sedan som jag trodde skulle gå att återuppliva. Lämnades in till Krisfix i Tyskland då jag inte fick liv i det själv.. fick nyss domen att själva GPU:n är defekt. Så håll koll på grejerna och ta hand om kylningen framöver. Gissar på att det är orsaken i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du fått temps du är nöjd med i spel (vilket är allt som är viktigt) så pilla inte mer.
Av allt jag har sett på youtube och läst om så är 3090 det svåraste grafikkortet ever att få bra temperaturer på.
Det är nästan alltid något som blir varmare när en annan blir svalare. Mindre värme för hot spot= mer värme på minnena osv.
Jag har sett många kämpa med detta

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.