Permalänk

Starlink funderingar

Hej jag undrar om någon här har koll på just om starlink. Jag funderar på om det är värt o skaffa starlink då det billigare än att fixa fiber in i kåken.
Just nu kör jag via mobilt bredband och det funkar bara om man är själv o använda det.
Men är starlink så pass stabilt att flera 2-4 pers kan kolla film och en annan kan spela eller måste man bara helt enkelt vänta på att man kan fixa fiber

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att dra in fiber? Starlink startpaket går ju på ca 5000 kr. Abonnemanget går på 690kr i månaden. Fördelar är att du kan ha det överallt nackdelar är hastigheten och latensen. Latensen verkar ligga på runt 100ms och ned laddnings hastighet varierar men runt 200-300mb/s.
Kanske har du tjänat in fiber på ett par år beroende på kostnad?
Kan tänka mig att spelandet blir lidande med ca 100ms.

Får hoppas någon som har det också svarar annars finns det drösvis med tester.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vad får du ut för hastighet på 4g i dagsläget? Starlink har helt klart tillräcklig bandbredd för 2-4 personer, men har ju precis som mobilt bredband ganska dålig ping för spelande.

Permalänk
Medlem

Starlink är ju inte jämförbart med Fiber. Om man kan få fiber indraget så är de det som gäller. Det kommer betala sig i längden med.

Permalänk
Medlem

Starlink fungerar i delar av Sverige, man man skall vara medveten om det ännu inte finns några satelliter över oss.
De finns över norra Tyskland och tas ner på en markanläggning i Tyskland, så pingen blir därefter.
https://satellitemap.space/
Lars Wilderäng har på sin blogg ett flertal artiklar om Starlink b.la.: https://cornucopia.se/2023/08/starlink-som-failover-for-fiber...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SHIRRchen:

Hej jag undrar om någon här har koll på just om starlink. Jag funderar på om det är värt o skaffa starlink då det billigare än att fixa fiber in i kåken.
Just nu kör jag via mobilt bredband och det funkar bara om man är själv o använda det.
Men är starlink så pass stabilt att flera 2-4 pers kan kolla film och en annan kan spela eller måste man bara helt enkelt vänta på att man kan fixa fiber

Att spela CS kommer du aldrig göra på någon vettig nivå med Starlink.

Tänk på att fiber även höjer fastighetsvärdet om det går att dra in. Jag hade själv aldrig köpt något utan fast internetanslutning av modern kaliber.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Starlink fungerar i delar av Sverige, man man skall vara medveten om det ännu inte finns några satelliter över oss.
De finns över norra Tyskland och tas ner på en markanläggning i Tyskland, så pingen blir därefter.
https://satellitemap.space/
Lars Wilderäng har på sin blogg ett flertal artiklar om Starlink b.la.: https://cornucopia.se/2023/08/starlink-som-failover-for-fiber...

Det finns några satelliter som går i bana över Sverige men betydligt glesare. Det ska gå att få starlink i hela Sverige och så långt norr ut som Svalbard så länge man har fri sikt i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som äger eller har testat Starlink?, fundera på att införskaffa.
Har också försökt luska ut hur Starlink är som isp, är dom Telia och ger ut / loggar mer data än nödvändigt eller som Bahnhoff som ligger på absolut mininium nivå?

Permalänk
Medlem

Ingen bra idé att försöka ladda ned nåt med copyright: https://www.reddit.com/r/Starlink/comments/n52qcd/download_mo...

Till skillnad från andra Amerikanska ISP så säljer de i alla fall inte din besöks statistik:
According to Starlink's privacy policy, the company collects certain information from its users, including technical data like IP addresses, device information, and usage statistics. However, the policy explicitly states that Starlink does not sell personal information to third parties.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ingen bra idé att försöka ladda ned nåt med copyright: https://www.reddit.com/r/Starlink/comments/n52qcd/download_mo...

Till skillnad från andra Amerikanska ISP så säljer de i alla fall inte din besöks statistik:
According to Starlink's privacy policy, the company collects certain information from its users, including technical data like IP addresses, device information, and usage statistics. However, the policy explicitly states that Starlink does not sell personal information to third parties.

Misstänkte att det var så, även om anledningen nu snarare verkar vara att hålla ner belastningen på nätet. Känns också lite fel att ha en amerikansk ISP, där NSA har koll på allt man gör.

Permalänk
Medlem

Dessutom vad får du för IP adress och kan man ändra det ?

Samma problem fanns eller finns med tidigare lösningen TOOWAY som gick över Telenors satellit om jag inte minns fel, där fick man IP från Norge vad det någon som skrev i ett forum så det var problem att komma åt vissa tjänster. Det här var på den tiden, idag är det mycket vanligare med geo-blocking etc så det här kan bli besvärligt.

Kan man använda sig av 4G även om det innebär montera upp mast osv är det bättre än Starlink. Dessutom finns det abonnemang med mycket data eller obegränsat. Det duger inte så bra för spel som kräver snabb respons men det är ju inget nytt, det mesta andra fungerar utmärkt numera. Det finns andra tjänster som kan lösa eventuella problem med en 4G uppkoppling beroende på vad man har för behov.

Fördelen med Starlink är att det kommer finnas överallt och det är styrkan i systemet, kunna ha tillgång till Internet även där det inte finns tillgång till någon annan typ av uppkoppling. Utöver det ser jag inte några större fördelar nu när fiber är så vanligt och priserna är ganska låga i de flesta länder i Europe, även 4G datapriserna har gått ner ordentligt. Värre är det om man befinner sig på andra platser i världen men utveckling sker där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Är det någon här som äger eller har testat Starlink?, fundera på att införskaffa.
Har också försökt luska ut hur Starlink är som isp, är dom Telia och ger ut / loggar mer data än nödvändigt eller som Bahnhoff som ligger på absolut mininium nivå?

Jag har fått möjlighet att testa Starlink (ej i Sverige) på min jobblaptop. Jag jobbar i ett affärssystem med en klient på laptopen som konstant pratar med en databasserver och latensen gör att allt tar tre-fyra gånger längre tid än vanligt. Ska testa World of Warcraft senare ikväll, ska bli intressant att se latensen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mocka:

Jag har fått möjlighet att testa Starlink (ej i Sverige) på min jobblaptop. Jag jobbar i ett affärssystem med en klient på laptopen som konstant pratar med en databasserver och latensen gör att allt tar tre-fyra gånger längre tid än vanligt. Ska testa World of Warcraft senare ikväll, ska bli intressant att se latensen

Om du vill testa latensen så går det utmärkt att mäta latensen med valfri mättjänst, eller tom genom "ping -t [valfri server/hemsida]".

Sedan kan man testa spelet genom att manuellt köra program som fördröjer kommunikationen till denna latens oberoende av vad man har för anslutning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du vill testa latensen så går det utmärkt att mäta latensen med valfri mättjänst, eller tom genom "ping -t [valfri server/hemsida]".

Sedan kan man testa spelet genom att manuellt köra program som fördröjer kommunikationen till denna latens oberoende av vad man har för anslutning.

Testade Bredbandskollen lite snabbt och fick 69,54ms så det är inte superkasst direkt (plus att jag kör VPN). Kan inte minnas vad latensen är via mobil hotspot men kan heller inte testa det där jag är pga. mycket dålig täckning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mocka:

Testade Bredbandskollen lite snabbt och fick 69,54ms så det är inte superkasst direkt (plus att jag kör VPN). Kan inte minnas vad latensen är via mobil hotspot men kan heller inte testa det där jag är pga. mycket dålig täckning.

1/14-dels sekund minimum i respons enkelväg innan ett klick registreras och lika mycket åt andra hållet innan ändring sker på skärm. Låter rätt horribelt rent spontant, men finns garanterat spel där detta inte är ett problem där mycket sker på klientsidan.

Edit: Responstid är redan ToR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1/14-dels sekund minimum i respons enkelväg innan ett klick registreras och lika mycket åt andra hållet innan ändring sker på skärm. Låter rätt horribelt rent spontant, men finns garanterat spel där detta inte är ett problem där mycket sker på klientsidan.

Edit: Responstid är redan ToR.

Blev ungefär samma i WoW (runt 70ms) men måste säga att det kändes helt OK. Utan att ha testat CS:GO och liknande spel där responstid är viktigt måste jag säga att Starlink känns som ett bra komplement. Minuset är som sagt var det jobbrelaterade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Blev ungefär samma i WoW (runt 70ms) men måste säga att det kändes helt OK. Utan att ha testat CS:GO och liknande spel där responstid är viktigt måste jag säga att Starlink känns som ett bra komplement. Minuset är som sagt var det jobbrelaterade.

Testade du någonsin din ping utan VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Testade du någonsin din ping utan VPN?

Ja, min gaminglaptop kör inte VPN. Jobbdatorn däremot gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja, min gaminglaptop kör inte VPN. Jobbdatorn däremot gör det.

Hur är din latency till ping.sunet.se tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Hur är din latency till ping.sunet.se tex?

Jag har inte tillgång till lösningen så kan inte uttala mig om detta.

Visa signatur