Datorn dör utan förvarning vid load

Permalänk

Datorn dör utan förvarning vid load

Hejsan!
Har haft problem till och från med min stationära dator sedan augusti.

Som sagt så började datorn att stöta på problem i augusti. Datorn hade inte använts sedan juni. När jag då startade datorn stängdes den av utan förvarning inom 3 minuter vid idle. Jag tog för givet att det var cpun som överhettades så jag åkte och köpte en ny kylare till cpun. Det fungerade sedan mer eller mindre utmärkt fram tills nyligen, vid få undantag då den dog vid load.

Problemet återkom i samband vid att jag installerade ett nytt grafikkort samt att jag köpte en ny skärm, 1440p istället för 1080p.
Datorn klarar av att köras i idle men så fort jag startar ett spel så dör datorn inom 5 min. Det kan vara viktigt att poängtera att datorn dör fortare desto högre inställningar/upplösning som används.

Vid en oväntad avstängning är jag tvungen att dra ut alla kablar och vänta en liten stund för att det ska gå att starta den igen. Vid start efter avstängning så låter det som att datorn startar tre korta gånger innan den starar ordentligt.

Har testat att byta till ett nyare nätaggregat utan någon framgång. Har även kört ett memtest utan några varningar. Har installerat senaste drivrutinerna för GPU.

Specs
I5 9600KF
RTX 3070 Evga 3XC 8GB (Det gamla va ett GTX 1070 Asus 8gb)
Gigabyte Z390UD
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB
Gammalt nätagg Corsair 750W Gold 80 - Nytt nättagg Seasonic 750W Gold 80
Arctic Liquid Freezer II 240

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla så att temperaturerna hålls i schack med något av följande program
https://www.tomshardware.com/how-to/check-graphics-card-temp-....

Sen hade jag laddat ner senaste bios och satt alla inställningar där på default för att se att det inte blivit någon OC inställning som spökar.

Permalänk

Glömde att lägga till det. Tempsen är helt normala. Har kikat med gpu-z och hwmonitor. Både CPU och GPU ligger på 50-70 grader innan datorn stänger av sig själv

Permalänk
Medlem

Låter som att överspänningskyddet i nätaggen löser ut.

Hur har du kopplat sladdarna mellan nätagg och grafikkort? Använd en sladd per kontakt grafikkortet har (undvik alltså sladd som delas upp i 2 st 6/8-pins, så kallat daisychain).

På en del nätagg (beroende på hur många linor det har) kan det spela roll om pcie-strömmen till framförallt grafikkort är koppla på en eller två olika linor. Testa alltså att flytta den ena pcie-sladden från ett uttag på nätagget till ett annat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Har två olika kablar kopplade från Psu till gpun. Båda två är dock daisy kablar ifall det spelar någon roll? Ska testa att byta slot för kablarna på psun! Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av äktadjungelvrål:

Har två olika kablar kopplade från Psu till gpun. Båda två är dock daisy kablar ifall det spelar någon roll? Ska testa att byta slot för kablarna på psun! Återkommer med resultat

Att de är daisychainade gör inget så länge du bara använder en kontakt i var ände av kabeln.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Har testat att byta slots utan framsteg. Har ni några fler förslag?

Permalänk
Medlem

Har du testat dina minnen och din(a) disk(ar) efter fel?

Memt86 för att testa minnena.

Crystal diskmark för att kolla diskars S.M.A.R.T status.

Batteriet på moderkortet är billigt att köpa nytt och byta ut. Ibland orsakar ett urladdat sådant märkliga och oförklarliga fel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Beter datorn sig på exakt samma sätt med nya aggregatet som med det gamla? När du bytte ut nätaggregatet, nog bytte du väl då också ut kablarna? Alltså att du inte använder Corsairs kablar i Seasonics nätaggregat.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du testat dina minnen och din(a) disk(ar) efter fel?

Memt86 för att testa minnena.

Crystal diskmark för att kolla diskars S.M.A.R.T status.

Batteriet på moderkortet är billigt att köpa nytt och byta ut. Ibland orsakar ett urladdat sådant märkliga och oförklarliga fel.

Har testat minnen, de fungerar som de ska. Har endast checkat en disk, den med OS och den fungerar även den bra. Bytte nyligen CMOS-batteriet utan någon som helst skillnad

Permalänk
Skrivet av g1_En4cer:

Beter datorn sig på exakt samma sätt med nya aggregatet som med det gamla? När du bytte ut nätaggregatet, nog bytte du väl då också ut kablarna? Alltså att du inte använder Corsairs kablar i Seasonics nätaggregat.

Yes, exakt likadant. Nejdå, jag har använt rätt kablar till rätt nätagg.

Permalänk

Vill tillägga att jag har testat att byta vägguttag utan någon som helst skillnad. Testade nyligen att limitera grafikkortets tdp till 70%, det gick sig inte vägen det ihäller.

Permalänk
Medlem

Har du gjort något utöver att installera om drivrutinerna för grafikkort för att utesluta fel på mjukvara?

Installerat om OS t.ex. eller kört något live OS via usb?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Testa öka spänningen på minnena manuellt till 1.35 i bios, även om du har XMP aktiverat.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du gjort något utöver att installera om drivrutinerna för grafikkort för att utesluta fel på mjukvara?

Installerat om OS t.ex. eller kört något live OS via usb?

Testade precis att köra en ominstallation av windows, sedan installera drivrutinerna för grafikkortet och köra furmark. Datorn stängdes av ändå.

Vill även tillägga att jag gjorde det här med ett 1000w nätagg.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Testa öka spänningen på minnena manuellt till 1.35 i bios, även om du har XMP aktiverat.

Testade det innan. Gick ej

Permalänk

Vill tillägga att jag precis testade att köra ett furmark test med mitt gamla grafikkort, gtx 1070, och datorn stängdes av efter ca 6 min. Körde ett cpu stresstest med prime95 och datorn dog inte då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av äktadjungelvrål:

Vill tillägga att jag precis testade att köra ett furmark test med mitt gamla grafikkort, gtx 1070, och datorn stängdes av efter ca 6 min. Körde ett cpu stresstest med prime95 och datorn dog inte då.

Och samma problem med ditt 3070?

Låter märkigt att båda grafikkorten skulle ha samma eller liknande problem, men det är ju inte omöjligt.

Skulle ju även kunna vara moderkortet. Testat olika pcie-slots?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Och samma problem med ditt 3070?

Låter märkigt att båda grafikkorten skulle ha samma eller liknande problem, men det är ju inte omöjligt.

Skulle ju även kunna vara moderkortet. Testat olika pcie-slots?

Yes, har testat med en annan slot, det är dock en pciex4 3.0 slot. Men det gjorde ingen skillnad, datorn dog ändå...

Kan det vara moderkortet som tjurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av äktadjungelvrål:

Yes, har testat med en annan slot, det är dock en pciex4 3.0 slot. Men det gjorde ingen skillnad, datorn dog ändå...

Kan det vara moderkortet som tjurar?

Mest troligen grafikkorten det är fel på.

Men det skulle kunna vara moderkort eller cpu också. Grafikkorten kopplas ju via pcie och pcie går ju från moderkort till cpu.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar ur grafikkorten helt och enbart kör med den inbyggda grafikkretsen i cpu:n? Om du startar grafikbelastning på det inbyggda?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad händer om du kopplar ur grafikkorten helt och enbart kör med den inbyggda grafikkretsen i cpu:n? Om du startar grafikbelastning på det inbyggda?

Går ej då processorn saknar inbyggt grafikkrets pga KF modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av äktadjungelvrål:

Går ej då processorn saknar inbyggt grafikkrets pga KF modell

Ah, ja det är ju nackdelen med F-modellerna när det väl gäller...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ah, ja det är ju nackdelen med F-modellerna när det väl gäller...

Haha ja så är det. Ska försöka få tag på ett annat grafikkort och stresstesta det också. Stängs datorn av då också så måste det väl vara moderkortet som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av äktadjungelvrål:

Haha ja så är det. Ska försöka få tag på ett annat grafikkort och stresstesta det också. Stängs datorn av då också så måste det väl vara moderkortet som spökar?

Kan även vara cpu eller nätagg, svårt att utesluta något än.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Då TS testat flera nätagg låter det som CPU / Moderkort.

Har du möjlighet att testa dina komponenter i någon bekants dator? Verifiera minnen / GPU m.m?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kan även vara cpu eller nätagg, svårt att utesluta något än.

Det borde ju ganska säkert gå att utesluta nätaggregat. Jag har ju testat tre olika. Cpun har klarat prime95 test i 30min utan problem

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Då TS testat flera nätagg låter det som CPU / Moderkort.

Har du möjlighet att testa dina komponenter i någon bekants dator? Verifiera minnen / GPU m.m?

Ska försöka få tag på någon idag, ska se ifall jag kan låna ett grafikkort och se ifall samma fel uppstår då också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@äktadjungelvrål
Du har inget konstigt chassi där nätagget kvävs/kyls dåligt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av äktadjungelvrål:

Det borde ju ganska säkert gå att utesluta nätaggregat. Jag har ju testat tre olika. Cpun har klarat prime95 test i 30min utan problem

Jag såg att du provat byta eluttag, men bytte du då så att det satt på en helt annan krets? Om du är osäker på vad jag menar så kan du göra såhär: gå till proppskåpet och slå av säkringen för rummet som datorn står i, använd en mobilladdare eller något liknande och leta efter ett eluttag som fortfarande fungerar i huset/lägenheten. Koppla in dator och skärm där och kör ett test, furmark eller något annat.