Minnesläcka(?). Ibland går datorn ner i slow-motion.

Permalänk
Medlem

Minnesläcka(?). Ibland går datorn ner i slow-motion.

Vet inte ens var jag ska lägga tråden och har ingen aning om vad jag pratar om ens.

Ibland så är det som om datorn fryser, men den gör inte det utan den går ner i sirapslow-motion.

Jag kan flytta runt muspekaren och kryssa ner saker men det tar ca 20-30 sekunder, ibland lite längre tid, innan det triggas för att kunna starta om datorn. ALT+F4 tar lika lång tid innan det poppar upp. Likaså att välja starta om osv.

Har ingen aning om hur jag felsöker eller lokaliserar felet. Vet inte ens om det är någon minnesläcka alls.

Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av EXPO och se om det eventuellt löser sig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova att stänga av EXPO och se om det eventuellt löser sig.

Tack. (Sent svar p.g.a sjuk far. Två ambulanstrippar senare och ett gäng inplanerade sjukhusbesök kommande vecka så sitter jag här nu)

Idiot som jag är så fattar jag noll. Försökt googla mig fram och t.o.m det sk-ter sig. Det är inte lätt att vara datoranalfabet..

Vet inte ens hur jag kommer in i bios.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Enklast möjliga felsökning är att starta ”task manager” och se vad som pågår.

CTRL + Shift + ESC enligt google.

Sortera på de olika kolumnerna och se om det är CPU, minne, disk eller nätverk som går nära 100% och i så fall vilken process.

Det kan vara bra att alltid ha den igång, färdigsorterad på det som misstänks orsaka problemet, så är den bara ett klick bort när det strular.