Hårddisk-layout hemmalabb (proxmox)

Permalänk

Hårddisk-layout hemmalabb (proxmox)

Byggde i våras en ny ”server” som ska bli mitt nya hemmalabb.

Pga. tidsbrist så hann jag inte mer än att installera Proxmox på den.

Men nu över julledigheten så ska jag ta tag i det.

Dock har jag fastnat kring hur jag bör göra med hårddiskar.

I dagsläget sitter där:

1st WD Black 1TB m2 ssd (denna är proxmox installerad på)

1st WD Red 1TB m2 ssd

4st WD Red Plus 4TB hdd

I lastväg kommer jag köra:

Plex (lxc)
Headscale/Wireguard (lxc)
PiHole (lxc)

5-6 VMs för Kubernetes (1st master, 2st worker nodes, 2-3 storage nodes).

I k8s kommer jag köra services som HomeAssistan, Sonrr, Radarr, Bitwarden, etc.

HDD kommer främst användas till plex content (alltså inget som behöver backas upp). Samt Time Machine backups och ev. backups från SSD:arna.

Frågan är hur jag ska tänka kring VM och k8s-lagring? Hur använder jag bäst SSD:erna? Bör jag utöka?

Moderkortet (ett Asus Prime Z690-A med 64GB ddr5 ram) har 2st lediga m2-slottar. Samtliga sata är upptagna.

Ska nämna också att jag kör IaC (Terraform, Ansible, egna script osv.), så i stort sett all installation och konfiguration finns i kod och i script.

Permalänk
Medlem

Har en lite liknande setup. Jag tror inte det här är "by the book", men jag har en zpool som Proxmox är installerat på och bootar från osv. 100 GB på en SSD. Resten av den SSDn, dvs 900 GB, är i en annan zpool tillsammans med 900 GB från SSD nr 2, speglat. Där lagrar jag alla VMar. Och så har jag en tredje zpool för hårddiskarna, med 100 GB från SSD nr 2 använt till L2ARC cache (enbart metadata).

Nu kör jag fler hårddiskar än dig, men hade jag bara haft fyra hade jag antagligen kört speglat (dvs ZFS-motsvarigheten till RAID-10) för att kunna utöka i framtiden på ett enkelt sätt (lägga till hårddiskar i par i valfri storlek). Är du mer rädd om dina data eller downtime, men mindre brydd om prestanda och inte bryr dig om att kunna utöka lika smidigt är RAID-Z2 också ett alternativ.

Jag skulle ju gärna se att själva Proxmox-installationen var speglad på något sätt så man minskar risken för problem om en SSD går sönder, men jag har för mig att jag experimenterade med det utan att lyckas få till det.

Kubernetes och sånt vet jag inget om, men rent generellt tror jag det är ren galenskap att köra det i hemmanätverk, speciellt när du bara har en enda dator, om inte din favoritsysselsättning är att sitta och konfigurera och felsöka massa skit.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Har en lite liknande setup. Jag tror inte det här är "by the book", men jag har en zpool som Proxmox är installerat på och bootar från osv. 100 GB på en SSD. Resten av den SSDn, dvs 900 GB, är i en annan zpool tillsammans med 900 GB från SSD nr 2, speglat. Där lagrar jag alla VMar. Och så har jag en tredje zpool för hårddiskarna, med 100 GB från SSD nr 2 använt till L2ARC cache (enbart metadata).

Intressant. Inte ens slagit mig att man kan "dela" på det så. Gissar att det är partitioner då?

Skrivet av trudelutt:

Nu kör jag fler hårddiskar än dig, men hade jag bara haft fyra hade jag antagligen kört speglat (dvs ZFS-motsvarigheten till RAID-10) för att kunna utöka i framtiden på ett enkelt sätt (lägga till hårddiskar i par i valfri storlek). Är du mer rädd om dina data eller downtime, men mindre brydd om prestanda och inte bryr dig om att kunna utöka lika smidigt är RAID-Z2 också ett alternativ.

Här prioriterar jag lagringsutrymme, så det jag snöat in på är en kombination av mergerFS och Snapraid. Men det kanske är galet?

Den enda redundans jag behöver är för att minimera downtime. Loss of data är inte ett problem då saker jag inte får förlora är backup:at på riktigt. Det är dessutom inte särskilt mycket, så kommer gå fort att återställa.

Skrivet av trudelutt:

Jag skulle ju gärna se att själva Proxmox-installationen var speglad på något sätt så man minskar risken för problem om en SSD går sönder, men jag har för mig att jag experimenterade med det utan att lyckas få till det.

Jag kommer ha all installation och konfigurering i kod, så att återställa allt är en fråga om att kicka igång en automation typ.

Skrivet av trudelutt:

Kubernetes och sånt vet jag inget om, men rent generellt tror jag det är ren galenskap att köra det i hemmanätverk, speciellt när du bara har en enda dator, om inte din favoritsysselsättning är att sitta och konfigurera och felsöka massa skit.

Trust me, I'm a professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Intressant. Inte ens slagit mig att man kan "dela" på det så. Gissar att det är partitioner då?

Ja, det är bara att partionera. Det har aldrig gett mig några problem iaf.

Citat:

Här prioriterar jag lagringsutrymme, så det jag snöat in på är en kombination av mergerFS och Snapraid. Men det kanske är galet?

Ingen aning, jag har ingen erfarenhet av dem eftersom det jag prioriterar mest är att kunna lita på lagringen och de där sakerna känns som fulhack (även om de nu funkar bra i praktiken, det vet jag som sagt inget om).