Förslag på virtuell dns/dhcp server

Permalänk
Medlem

Förslag på virtuell dns/dhcp server

Hej jag skulle vilja köra någon form av dns server i vm i proxmox miljö.
Helst skulle jag vilja köra infoblox ipam men där krävs det licens och gratis är ju alltid gott.
Vad har ni för förslag och jag är inte så sugen på att köra pfsense.
Tanken är att köra proxmox (1 nod) hemma och Vm/lxc får tilldelad ip från DNS/DHCP server.

Lätt miljö hemma.
Hemma router (wan) -> proxmox -> vm´s

Tanken hur det ska fungera.
Wan -> proxmox -> dns <- proxmox VM

Kom med förslag/kritik.

/Alex

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

testa pi-hole.
den ska ha en dhcp-server inbyggd om man behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

testa pi-hole.
den ska ha en dhcp-server inbyggd om man behöver

Tack.
Ska titta in den.
Fick förslag på netbox från en vän men den kan vara för avancerad och just nu vill jag inte lägga ner mer än 10h på dns.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU

Permalänk
Medlem

Pi-Hole är byggt på dnsmasq. dnsmasq är DHCP-server och DNS ihopbyggt. Används i många konsumentroutrar eftersom den är relativt okomplicerad och behöver förhållandevis lite RAM. Med andra ord har du antagligen redan en installation.

Klassikerna är annars ISC:s dhcpd och bind. dhcpd är numera end of life och ersatt med Kea som jag aldrig (medvetet i alla fall) kört.

Permalänk
Skrivet av Lady:

Hej jag skulle vilja köra någon form av dns server i vm i proxmox miljö.
Helst skulle jag vilja köra infoblox ipam men där krävs det licens och gratis är ju alltid gott.
Vad har ni för förslag och jag är inte så sugen på att köra pfsense.
Tanken är att köra proxmox (1 nod) hemma och Vm/lxc får tilldelad ip från DNS/DHCP server.

Lätt miljö hemma.
Hemma router (wan) -> proxmox -> vm´s

Tanken hur det ska fungera.
Wan -> proxmox -> dns <- proxmox VM

Kom med förslag/kritik.

/Alex

ISC-servrarna är väl kanske det mest seriösa sättet att lösa din fråga på, inklusive dynamisk DNS för DHCP-klienter. Vill du ha något som är mer nyckelfärdigt är det ärligt talat ingen dum idé att köra en routerdistribution av något slag och bara använda DHCP/DNS-funktionaliteten i dem.

Permalänk
Medlem

ISC:s DHCP Server är end of life sen ett tag tillbaka (2022) så jag vet inte hur "seriöst" det är att köra numera, OpenBSD DHCP är väldigt lättdriven och funkar iaf både på FreeBSD och OpenBSD sen skulle jag starkt rekommendera t.ex Blocky eller Adguard Home över PiHole. Allt går att köra utan VMs som man så önskar så slipper man onödigt overhead and enklare att hålla uppdaterat.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

ISC:s DHCP Server är end of life sen ett tag tillbaka (2022) så jag vet inte hur "seriöst" det är att köra numera,

Kea DHCP är den rekommenderade ISC-tjänsten för DHCP sedan 2022 och fortfarande ett seriöst val, om än overkill för de flestas bruk.

Permalänk
Medlem

Ta gärna en titt på,
https://github.com/PowerDNS/
https://github.com/PowerDNS-Admin

Krävs att man går igenom dokumentationen, men tar nog inte 10h

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Tack alla för förslagen.

Visa signatur